• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7062
+
-

نتانیاهو در یک قدمی خط پایان

با ارسال پرونده اتهامات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دادستانی، احتمال محاکمه او طی ماه‌های پیش رو قوت گرفته است

نتانیاهو
نتانیاهو در یک قدمی خط پایان

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر جنجالی رژیم صهیونیستی که با اتهام «رشوه‌خواری» روبه‌رو است، این روزها در حال دست و پا زدن برای ماندن در قدرت است و تا پایان دوره نخست‌وزیری و احتمالا پایان عمر سیاسی‌اش تنها یک قدم فاصله دارد.

پلیس این رژیم پس از 14‌ماه تحقیقات روی اتهامات نتانیاهو اعلام کرده که مستندات و شواهد کافی برای ارائه به دادگاه جمع‌آوری کرده و اکنون پرونده نخست‌وزیر این رژیم به دفتر دادستانی ارسال شده است. درصورت اعلام جرم دادستان کل علیه نتانیاهو، او چاره‌ای ندارد جز اینکه از قدرت کناره‌گیری کند. همزمان با انتشار آخرین اطلاعات درباره پرونده فساد مالی نتانیاهو از سوی مقام‌های امنیتی این رژیم، او با برگزاری یک نشست خبری همه اتهامات مطرح شده را انکار کرد. نتانیاهو البته یک‌قدم جلوتر هم رفت و مقام‌های پلیس، دادستانی و رسانه‌ها را متهم کرد که علیه او تبانی کرده‌اند. نتانیاهو گفت که ماجرای اخیر در ادامه فهرست بلندبالای اقداماتی قرار می‌گیرد که طی یک سال گذشته برای برکناری او از قدرت در جریان بوده است. او در عین حال گفت که مطمئن است در انتخابات سراسری که قرار است اواخر سال2019 میلادی برگزار شود، بار دیگر رأی اعتماد مردم را خواهد گرفت. پلیس  طی ماه‌های گذشته چندین بار از نتانیاهو در خانه‌اش بازجویی کرده است؛ اقدامی که هربار جنجال بسیاری در رسانه‌های این رژیم و همچنین رسانه‌های دنیا به پا کرد. او در دو پرونده متهم اصلی است و در یک پرونده هم به‌عنوان مطلع و احتمالا متهم ردیف دوم یا سوم مورد بازجویی قرار گرفته است. در پرونده‌ای موسوم به «پرونده1000» او و خانواده‌اش متهم شده‌اند که به تناوب از 2فرد ثروتمند پول دریافت کرده‌اند. پلیس اسرائیل دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو و خانواده‌اش از آرنون میلشان، تهیه‌کننده فیلم‌های هالیوودی حدود 210هزار دلار دریافت کرده‌اند. نتانیاهو در مقابل، مشکلات ویزای آمریکا و مشکلات مالیاتی میلشان را حل کرده است. به گفته پلیس، نتانیاهو همچنین از جیزمز پاکر، تاجر استرالیایی فعال در رژیم صهیونیستی رشوه‌ای معادل 71هزار دلار دریافت کرده‌ است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پرونده‌ای دیگر موسوم به «پرونده2000» به سوء‌استفاده از قدرت متهم شده است. او در این پرونده که رسانه‌ها از آن به‌عنوان یک «رسوایی بزرگ» یاد کرده‌اند متهم است که برای جلب حمایت روزنامه «یدیعوت آحارونوت» با صاحب آن یعنی آرنون موزس تبانی کرده است. طبق توافق دو طرف، روزنامه یدیعوت آحارونوت به‌صورت ویژه از نتانیاهو و مواضع او حمایت ‌کرده است و نتانیاهو نیز در مقابل ترتیبی داده تا تیراژ روزنامه عبری‌زبان و رایگان «اسرائیل هیوم»، روزنامه رقیب یدیعوت آحارونوت، کاهش پیدا کند. هیوم متعلق به حزب لیکود یعنی حزبی است که نتانیاهو رهبری آن را در دست دارد. او در پرونده‌ای دیگر با عنوان «پرونده3000» هم مورد بازجویی قرار گرفته است. طبق این پرونده، افرادی در دولت رژیم صهیونیستی در ماجرای خرید تعدادی زیردریایی آلمانی متهم به فساد مالی شده‌اند. گفته می‌شود برخی چهره‌های نزدیک به نتانیاهو در این پرونده درگیر هستند.

بالا گرفتن درخواست‌ها برای استعفا

بنیامین نتانیاهو نخستین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیست که با چنین اتهاماتی مواجه شده است. ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین این رژیم، اکنون دوران حبس ۱۸ماهه خود را می‌گذراند. نتانیاهو به جرم فساد مالی، ازجمله دریافت رشوه، گناهکار شناخته شده بود. غیراز مردمی که طی ماه‌های اخیر، هر هفته بیرون خانه دادستان کل تجمع کرده‌ و خواستار تسریع در محاکمه نتانیاهو شده‌اند، سیاستمداران این رژیم نیز پس از اعلام نظر پلیس صدای اعتراض‌شان بلند شده و خواهان کناره‌گیری او از قدرت هستند. «ایهود باراک» رقیب نتانیاهو از حزب کارگر، از او خواست با توجه به وضعیت پرونده و احتمال محکومیتش از پست نخست‌وزیری استعفا دهد تا فرد دیگری جانشین او شود. باراک خود بین سال‌های 1999 تا 2001 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده و پیش از این در کابینه نتانیاهو به‌عنوان وزیر دفاع حضور داشته است. باراک در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن اشاره به اتهامات نتانیاهو گفت: «عمق فساد او واقعا وحشتناک است؛ او باید از قدرت کنار برود.» شلی یاسیموویچ، عضو پارلمان رژیم صهیونیستی نیز دیروز در پستی توییتری در واکنش به سخنان نتانیاهو نوشت: «نتانیاهو یک مستبد فاسد است و برای ماندن در قدرت هر کاری می‌کند.»  با این حال، نتانیاهو درخواست‌ها برای تحویل پست نخست‌وزیری را رد کرده و شایعات روزهای اخیر مبنی بر تصمیمش برای استعفا را تکذیب کرده است. آوی گبای، رهبر حزب کارگر اما معتقد است که عمر سیاسی نتانیاهو با توجه به اتهامات رشوه‌خواری که متوجه او است، دیگر تمام‌شده است. او گفت: «نتانیاهو به‌زودی به خط پایان می‌رسد؛ حالا یا در دادگاه یا در صندوق رأی.» 

 

بنیامین نتانیاهو کیست؟

نتانیاهو 68ساله اکنون چهارمین دوره نخست‌وزیری‌اش را تجربه می‌کند. او ابتدا بین سال‌های 1996 و 1999 و سپس از سال2009 تاکنون دراین سمت بوده است. او همیشه تلاش کرده خود را «ناجی» و «حافظ» معرفی کند. نتانیاهو سیاست‌های سرسختانه خود در قبال فلسطین و دیگر کشورهای منطقه را اینگونه توجیه می‌کند. او در تل‌آویو به دنیا آمد اما در 14سالگی همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. در 18سالگی پس از بازگشت به سرزمین‌های اشغالی به ارتش رژیم صهیونیستی پیوست و 5سال در ارتش ماند. او سپس بار دیگر به آمریکا رفت و در دانشگاه ام‌آی‌تی و هاروارد درس خواند. تسلط او به زبان انگلیسی راه را برای حضور او در دستگاه دیپلماسی رژیم صهیونیستی باز کرد. او به معاونت وزارت‌خارجه رسید، به پارلمان هم راه پیدا کرد و رسما وارد دنیای سیاست شد. پس از ترور اسحاق رابین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال1995، نتانیاهو با توجه به مواضع تندش علیه فلسطین به جانشینی او انتخاب شد. 3دهه فعالیت سیاسی نتانیاهو اکنون با اتهام «رشوه‌خواری» رو به پایان است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید