• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70570
+
-

حملات سایبری به شبکه بانکی ایران

مدیرعامل بانک صادرات از خنثی شدن چندین حمله سایبری به شبکه بانکی ایران خبر داده است


در شرایطی که سامانه‌های پولی و بانکی ایران تحت شدیدترین تحریم‌های خارجی قرار گرفته‌اند، مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های داخلی مدعی شده چندین حمله سایبری به شبکه بانکی ایران خنثی شده است.

به‌گزارش همشهری، بانک مرکزی چندسالی است که سامانه‌ای به نام کاشف را با هدف رصد و خنثی‌سازی حملات سایبری و رخدادهای امنیتی تاسیس کرده، اما مرکز کاشف بانک مرکزی، هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده و تلاش خبرنگاران همشهری برای اطلاع از جزئیات این حملات سایبری به نتیجه‌ای نرسیده است.

مدیرعامل بانک صادرات چه گفت، چه نگفت
حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات که از خنثی شدن چندین حمله سایبری به شبکه بانکی ایران خبر داده به زمان دقیق این حملات اشاره‌ای نکرده و در عین حال نگفته ابعاد این حملات در چه حدی بوده و آیا این حملات از داخل کشور هدایت شده‌اند یا خارج از ایران؟

به‌گفته حجت‌الله صیدی، چندین‌بار حمله سایبری به شبکه بانکی ایران صورت گرفته که به نتیجه‌ای نرسیده است. تشدید فشار تحریم‌ها بر شبکه بانکی حتی بر سطح دسترسی بانکی ایران و بهره‌مندی آن از خدمات امنیت سایبری و نرم‌افزارها اثر گذاشته؛ با این حال هنوز به‌طور رسمی اخلالی در روند مبادلات بانکی گزارش نشده، اما حجت‌الله صیدی، هشدار داده؛ دشمنان تلاش دارند از طریق تحریم اقتصادی، فشار روی جامعه را افزایش دهند و احساس درد و کمبود را بین مردم ایجاد کنند.

همشهری در 2 روز گذشته برای دریافت و انتشار جزئیات بیشتر از این حملات سایبری بارها با مسئولان ارتباط با رسانه‌های بانک صادرات تماس گرفت اما پاسخ مشخصی دریافت نکرد، ولی در عین حال هرچند هنوز ابعاد ماجرا مشخص نیست، برخی کارشناسان حوزه امنیت سایبری و فناوری اطلاعات به همشهری گفته‌اند روزانه صدها حمله سایبری و هکری به شبکه بانکی ایران رخ می‌دهد.

 آن دسته از کارشناسان امنیت شبکه‌های پرداخت بانکی که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند: همه روزها صدها حملات سایبری به شبکه بانکی شامل وب‌سایت رسمی بانک‌ها و شبکه خدمات بانکداری الکترونیک آنها صورت می‌گیرد که کشف و خنثی می‌شود؛ بنابراین باید دقیقا مشخص شود آیا این حملات به‌تازگی رخ داده است یا نه؟ آنها درعین حال گفته‌اند: احتمال می‌رود با تشدید تحریم‌ها و دشواری دسترسی شبکه بانکی به نرم‌افزارها و سرویس‌های ارائه خدمات امنیتی، هر روز بر تعداد حملات سایبری افزوده شود.

مرکز کاشف چیست؟
بهمن‌ماه سال91 بود که بانک مرکزی، مرکز کنترل امنیت شبکه و فوریت‌های بانکی (کاشف) را تاسیس کرد که وظیفه این مرکز جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات و هماهنگی بین بانک‌هاست. مقابله با بروز بحران‌های سایبری، برعهده این مرکز است؛ چنان‌که همه دستورالعمل‌های امنیتی ابلاغ شده از این مرکز برای بانک‌ها الزام‌آور است. همچنین تعامل و همکاری شبکه بانکی با سایر مراکز امنیتی و نظارتی مانند مرکز مدیریت راهبردی افتا، پلیس فتا و مرکز ماهر تنها از طریق مرکز کاشف انجام خواهد شد. افزون بر این بانک‌ها موظفند همه رخدادهای امنیتی در حوزه خدمات بانکداری الکترونیک و همه شرکت‌های تابعه و پیمانکار را با مشخص کردن دقیق حوزه تحت‌تأثیر رخداد، به مرکز کاشف گزارش دهند و همه مستندات و اطلاعات محرمانه مورد درخواست مرکز کاشف را بلافاصله و به‌طور کامل در اختیار آن قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید