• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70434
+
-

آموزش‌های زیست محیطی برای حاشیه‌نشینان «حله»

آموزش‌های زیست محیطی برای حاشیه‌نشینان «حله»

ساکنان روستاهای محرزی و کره‌بند، از حاشیه‌نشینان تالاب حله، با ارزش‌ها و کارکردهای این منطقه زیست‌محیطی آشنا شدند. 

به گزارش ایرنا، مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان بوشهر افزود: این کارگاه آگاهی‌رسانی با موضوع کارکردها و ارزش‌های تالاب حله برای استقرار معیشت‌های پایدار و سازگار با محیط ‌زیست در این روستاها به عنوان روستاهای حاشیه‌نشین تالاب برگزار شد.

«فرهاد قلی‌نژاد» افزود: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران به عنوان بخشی از فعالیت «استقرار معیشت‌های پایدار و سازگار با محیط‌ زیست در روستاهای حاشیه‌ تالاب حله» با مشارکت انجمن حیات سبز لیان و همکاری با اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان بوشهر اقدام به برگزاری مجموعه کارگاه‌های آگاهی‌رسانی، توانمندسازی و ظرفیت‌سازی برای جوامع محلی در ۲ روستای محرزی و کره‌بند کرد. 

وی ادامه داد: پس از ارائه گزارشی درباره ارزش‌ها و کارکردهای تالاب حله، مردان کشاورز و دامدار در قالب 3 گروه کاری پس از استخراج ارزش‌ها و کارکردهای این تالاب، درباره ارتباط معیشت هر یک از خانوارهای روستایی با کارکردهای تالاب به گفت‌و‌گو و تبادل نظر پرداختند. 

قلی‌نژاد یادآور شد: نماینده هر سه گروه پس از ثبت تجربیات و دانستنی‌های خود از تالاب اقدام به ارائه برای همه شرکت‌کنندگان پرداختند. 

وی افزود: امیدواریم در کارگاه دوم پس از استخراج تهدیدها و فشارهایی که به واسطه معیشت‌های کنونی جوامع محلی بر تالاب وارد می‌آید زنان و مردان روستایی اقدام به ارائه پیشنهادهای اجرایی برای تعدیل آثار مخرب و فشارها بر تالاب کنند.

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با همکاری انجمن حیات سبز لیان و اداره کل محیط‌زیست استان بوشهر در فاز نخست این فعالیت پس از تاسیس ۲ صندوق اعتبارات خرد سبز روستایی در قالب ۲ گروه زنان روستای محرزی و مردان کشاورز و دامدار روستای کره بند اقدام به برگزاری دوره‌های توانمندسازی و ظرفیت‌سازی برای آنها کرده است.

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در تلاش است در پایان این فعالیت علاوه بر ارتقای آگاهی و افزایش ظرفیت‌های جوامع محلی و با شکل‌گیری ۲ تشکل محلی در هر یک از این روستاها الگوی موفقی از استقرار یک نمونه از معیشت‌های پایدار و سازگار با محیط ‌زیست ارائه کند.

تالاب حله بنا بر اظهارات اهالی ساکن در روستاهای مجاور منطقه، از سال ۱۳۴۲ به علت انحراف رودخانه حله و دوشاخه شدن آن در شرق روستای کره‌بند تشکیل شده است. این تالاب بخشی از منطقه حفاظت‌شده حله است.
این منطقه به وسعت ۴۴ هزار و ۷۸۳ هکتار در سال ۱۳۵۵ به عنوان منطقه حفاظت‌شده شناخته شد. سطح زیستگاهی تالاب حله نسبت به میزان آب ورودی طی سالیان متفاوت بوده و در سال‌های پرباران به ۲۰ هزار هکتار می‌رسد.

جانورانی مانند شغال، روباه معمولی، گرگ و پرندگانی مانند دراج، شاهین، عقاب، سارگپه، کرکس و اردک‌ها و گیاهانی مانند نخل مرداب، بوریا، چمن شور ساحلی، کنار و گلرنگ وحشی در تالاب حله زندگی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید