• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70376
+
-

آلودگی هوای سنندج؛ هم‌ردیف کلان‌شهرها

معاون‌محیط زیست‌کردستان ‌: هفته گذشته شاخص آلایندگی در سنندج ‌به ۱۱۸ رسید و ‌ بعد از تهران آلوده‌ترین شهر کشورشد

در شهر
آلودگی هوای سنندج؛ هم‌ردیف کلان‌شهرها

 به طور متوسط هر ۳۶ ساعت یک نفر در سنندج جان خود را از دست می‌دهد و با گرم شدن هوا، میزان آلودگی شهر سنندج نیز در روزهای اخیر بیشتر شده و نفس شهروندان را تنگ کرده است. به گزارش مهر، این روزها وضعیت آلودگی هوا در سنندج به هیچ عنوان خوب نیست. سنندج خالی از واحدهای صنعتی و تولیدی است، ولی میزان آلودگی هوا در آن شانه به شانه تهران پیش می‌رود. تا چند سال قبل ریزگردها نفس مردم را می‌گرفت و حال آلودگی هوا نفس کشیدن در این شهر را به‌شدت سخت کرده است. آلودگی‌ای که کارشناسان اعتقاد دارند که تردد وسایل نقلیه اسقاطی و از رده خارج یکی از عوامل اصلی افزایش آن در سنندج است.


آلودگی هوای سنندج 3 برابر استاندارد 

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: اخیرا عدد ۴۶میکروگرم برای حجم ذرات و میزان آلودگی هوا در سنندج ثبت شده و این به معنای 3 برابر میانگین جهانی در زمینه آلودگی هواست. «کمال ابراهیمی» اظهار کرد: ۲۴۷ مورد مرگ منتصب به آلودگی هوا تاکنون به ثبت رسیده و این آماری است که از سال ۹۶ به جای مانده است و آمار سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز تا امروز به صورت رسمی اعلام نشده اما با توجه به آلودگی‌های موجود بدون شک این تعداد شاید در سال‌های گذشته بیشتر نیز شده است. 

وی افزود: سنندج در حال حاضر به مرکزی برای ورود خودروهای اسقاطی و فرسوده تبدیل شده و این یک معضل جدی است. علی‌رغم این‌که این مساله بارها در شورای ترافیک مطرح شده، اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. اگر سری به بخش فوق تخصصی ریه در بیمارستان توحید سنندج بزنیم، اوضاع وخیم بیمارانی را که بر اثر آلودگی هوا بستری شده‌اند، می‌توان دید.


نقل و انتقال خودروهای فرسوده غیرقانونی است

 معاون اداره حفاظت محیط زیست استان کردستان نیز در این باره بیان کرد: هفته گذشته شاخص آلایندگی در سنندج حتی در یک روز به ۱۱۸ رسید و عملا ما بعد از تهران آلوده‌ترین شهر کشور بودیم.  «مراد حمیدی» ادامه داد: نقل و انتقال و فروش خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند و عملا از رده خارج هستند غیرقانونی است و پلیس راهور موظف است که از تردد این خودروها جلوگیری کند. در همین حال و بر اساس اعلام کارشناسان محیط زیست این آلودگی در سنندج بیشتر به دلیل وجود خودروهای فرسوده در این شهر است که متاسفانه کسی نیز پیگیر جلوگیری از تردد این خودروهای آلاینده در شهر سنندج نیست. 

روزانه در سنندج هزاران خودروی دیزلی مانند وانت‌های سایپا، مینی‌بوس و اتوبوس در شهر سنندج تردد دارند که بسیاری از آنها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی از رده خارج هستند و به‌شدت فرسوده و آلاینده هستند. مراکز معاینه فنی خودرو نیز نمی‌توانند به خودروهای مراجعه‌کننده به این مراکز معاینه فنی ندهند، چراکه از نظر مدل خودرو و سال تولید آن هیچ محدودیتی اعلام نشده است. این محدودیت‌ها تنها برای کلان‌شهرها اعلام شده است که با این کار هزاران خودروی فرسوده به‌اجبار از رده خارج شدند، اما بخش عظیمی از این خودروهای فرسوده و آلاینده به شهرهای دیگر کشور مانند سنندج انتقال داده شدند.


مسکوت ماندن اجرای یک طرح

دبیر شورای ترافیک استان کردستان گفت: طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به این شکل بوده که به ازای اسقاط هر 3 دستگاه خودروی فرسوده اجازه واردات یک خودرو صادر شود. البته با توجه به این‌که وارداتی در حال حاضر وجود ندارد، این طرح نیز مسکوت مانده است.

«محمد درویشی» ادامه داد: شرکت‌های واردکننده قبلا متقاضی اسقاط خودروهای فرسوده بودند و از طرف دیگر سیستم‌های بانکی نیز که تسهیلاتی بابت واردات هر خودرو ارائه می‌دادند دیگر این تسهیلات را پرداخت نمی‌کنند.  وی یادآور شد: با توجه به این وضعیت یک مرکز خرید خودروهای اسقاط در سقز تعطیل شده و از 2 مرکز موجود در سنندج نیز یکی از آنها به تعطیلی کشیده شده و یکی دیگر نیز نیمه‌فعال است. یکی دیگر از عوامل عدم اسقاط خودروهای اسقاطی گران شدن خودرو است، به طوری که در سال‌های قبل اگر یک خودروی فرسوده را شرکت‌های اسقاط خودرو با قیمتی بین 2 میلیون تا 3 میلیون تومان خریداری می‌کردند، امروز قیمت همان خودروها به 7 تا 8 میلیون تومان افزایش یافته است. 

بر اساس ماده 8 قانون هوای پاک سن فرسودگی خودرو‌های شخصی ۲۰ سال و خودروهای عمومی و وانت‌بارها ۱۰ تا ۱۲ سال است که این موضوع به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و رعایت نکردن این قانون باعث بروز مشکل برای شهروندان تبدیل شده است. هر چند مسئولان ادارات و سازمان‌های دولتی مرتبط با موضوع نیز هر کدام در جایگاه قانونی خود وجود مشکل آلودگی هوا در سنندج را می‌پذیرند، ولی باید توجه داشت که رفع این معضل و تامین سلامتی برای مردم از جمله نیازهای مهم و ضروری است و باید خیلی سریع‌ در دستور کار قرار گیرد و برای رفع آن چاره‌ای اندیشید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید