• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70372
+
-

درس خواندن برای پول‌

یک مشاور: در کنکور امسال بیش از 50 درصد شرکت‌کنندگان‌کردستان در رشته علوم تجربی بودند که جای تامل دارد

گزارش
درس خواندن برای پول‌

محمد توفیق مشیرپناهی|  سنندج- خبرنگار:

تابستان فصل داغ کنکور است. هر سال در این ایام موضوع کنکور و انتخاب رشته برای خانواده‎هایی که دانش‌آموزان کنکوری دارند، دغدغه می‌شود و مسائل و موضوعات مختلفی ذهن دانش‌آموزان را به خود مشغول می‌کند. 
داوطلبان پیش از شروع مطالعه برای کنکور سراسری برای خود اهدافی در نظر می‎گیرند که در کدام رشته تحصیلی یا کدام دانشگاه قبول شوند، لذا در ابتدای امر با توجه به انگیزه‎های شخصی با روحیه فوق‎العاده و انرژی وصف‎ناپذیری شروع به حرکت می‎کنند. اما آیا این افراد با توجه به نیاز جامعه و استان و بر اساس علاقه و استعداد خود رشته‎های مورد نظر خود را انتخاب می‎کنند؟ این در حالی است که پذیرفته‎شدگان رتبه‎های خوب کنکور در یک تعداد رشته خاص حضور می‎یابند و دیگر رشته‎ها سهم افراد با رتبه پایین می‌شود و این موضوع می‎تواند مشکلات متعددی را برای جامعه و استانبه وجود بیاورد. 

یک مشاور و برنامه‎ریز به انتخاب‌های اول کنکور در برخی از گروه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: انتخاب رشته کنکور سراسری سال 98 در استان کردستان تا چند روز دیگر شروع می‌شود و بعد از اعلام نتایج کنکور امسال و مشخص شدن پذیرفته‎شدگان، مرحله‌ جدیدی در زندگی این افراد شروع می‌شود. «زبیر شیخ احمدی» عنوان می‌کند: در واقع این روند می‎تواند با یأس و ناامیدی نیز همراه باشد، چراکه انتخاب رشته‎های اجباری در سال‎های اخیر در میان داوطلبان و صد البته خانواده‎ها نمایان بوده است و افراد به رشته‎های با سقف آرزوهای کوتاه و کم‌درآمد، اما با تضمین اشتغال بالا، تمایل بیشتری داشته‌اند.این واقعیت که آیا شغل کم‌درآمد بهتر است یا بدون شغل ماندن موضوع بسیار مهمی است؛ اکثر افراد ترجیح می‎دهند فقط شاغل داشته باشند. 


افزایش حضور دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی

این مشاور در ادامه بیان می‌کند: در کنکور امسال بیش از 50 درصد شرکت‌کنندگان استان کردستان علوم تجربی بودند که بسی جای تفکر و تامل دارد. این موضوع به دغدغه بزرگی برای آموزش و پرورش استان تبدیل شده است. البته انتخاب‌های قابل تامل دیگری هم در گروه‌های علوم ریاضی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجه وجود دارد و آن هم این‌که انتخاب‌های اول اکثر داوطلبان رتبه‎های خوب، دانشگاه فرهنگیان است؛ بنابراین باید بررسی کرد که این اتفاق در آینده کشور چه تاثیری می‌تواند داشته باشد.  مشاور و برنامه‎ریز رتبه‎های برتر کنکور استان کردستان در ادامه می‎گوید: جای سوال است که آیا ورود نخبه‎ها به دانشگاه فرهنگیان می‌تواند یک فرصت یا تهدید برای استان و حتی کشور باشد؟ چراکه صندلی‎های رشته‌های فنی و مهندسی و علوم انسانی از نخبه‎ها خالی خواهد ماند و این مهم بر مدیریت دهه‎های آتی در حوزه عمران و آبادانی استان و کشور تاثیر منفی بسزایی خواهد داشت.
 
شیخ احمدی عنوان می‌کند: می‌توان در این زمینه با تحلیل‌های مناسب مسائلی را حدس زد؛ ورود نخبه‌ها به آموزش و پرورش استان هم فرصت خواهد بود و هم تهدید. فرصت از این لحاظ که نخبه‌های فعال و سختکوشی وارد آموزش و پرورش خواهند شد و به رشد و شکوفایی علمی و تربیتی آن خواهد افزود و آموزش و پرورش غنی‌تر از حداقل چند دهه اخیر می‌شود. 

وی بیان می‌کند: در گذشته افرادی که نمی‌توانستند رشته‌های بهتری را انتخاب کنند، وارد تربیت معلم می‌شدند و به‌اجبار این رشته را ادامه می‌دادند، به‌ویژه در مقطع ابتدایی این موضوع به‌وضوح مشاهده می‌شد، اما امروزه آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان آرزویی دست‌نیافتنی برای جوانان پشت کنکوری شده است.  مشاور و برنامه‎ریز رتبه‎های برتر کنکور در استان کردستان می‎گوید: وضعیت موجود می‌تواند به نفع آموزش و پرورش باشد، به شرطی که سقف را برای رشد علمی این نخبه‌ها کوتاه نکند.  


تضمین شغل آینده

شیخ احمدی در ادامه به تهدیدهای ورود رتبه‎ها و نخبه‌های برتر به آموزش و پرورش اشاره و عنوان می‌کند: نخبه‌ها با نبود انگیزه و صرفا به دلیل تضمین شغل آینده به دانشگاه فرهنگیان وارد می‌شوند و این می‌تواند روند تعلیم و تربیت استان را دچار بحران و حتی مشکلات عدیده‌ دیگری کند. این بی‌انگیزگی به نوجوانان و حتی کودکان نیز منتقل می‌شود.
همچنین در کنار این ناامیدی، نحوه برخورد با نخبه‌ها در ادارات کامل آموزش داده نشده و کسانی که امروز نیروهای ستاد استانی و شهرستانی هستند، باید با برنامه‎ریزی درست و انتصاب‎های خوب و دقیق با به‌کارگیری‎های هوشمندانه در مدارس و حتی برخوردهای کلامی باعث دلگرمی این افراد شوند و از نبوغ و توان آنها به پیشرفت تعلیم و تربیت کشور کمک کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید