• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70340
+
-

آغازحذف یارانه نقدی ثروتمندان از هفته آخر مرداد


یافته‌های همشهری نشان می‌دهد که 2 هفته دیگر، یعنی از 26 مردادماه جاری، 3 دهک بالای درآمدی جامعه با یارانه‌های نقدی وداع می‌کنند.

به‌گزارش همشهری، دولت 19 تیرماه به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ماموریت داد تا ظرف 30 روز نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی پردرآمدها اقدام کند. این وزارتخانه تا یک هفته دیگر یعنی 19 مردادماه موظف به تهیه فهرست نهایی خانوارهایی است که جزو 3 دهک بالای درآمدی به‌شمار می‌آیند، این فهرست پس از تأیید نهایی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال خواهد شد تا این سازمان افراد یادشده را از فهرست یارانه نقدی‌بگیران حذف کند. براساس مصوبه هیأت دولت، وزارت کار مسئولیت کارگروه شناسایی و حذف یارانه نقدی پردرآمدها را بر عهده دارد. پیش‌بینی می‌شود درصورت اجرای این تصمیم، یارانه نقدی 3دهک پردرآمدی در نوبت مردادماه امسال قطع شود. البته هنوز نقاط مبهم بسیاری وجود دارد و مشخص نیست آیا وزارتخانه‌های کار و ارتباطات، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و استانداران، اقدامی برای شناسایی افراد پردرآمد انجام داده‌اند یا نه؟

ابهام در زمان اجرا
هرچند براساس جدول زمانبندی شده، به‌احتمال زیاد می‌بایست شهروندان ثروتمند از دریافت یارانه مردادماه امسال، محروم ‌شوند، طبق قاعده سازمان هدفمندی یارانه‌ها، 26همین‌ماه مبلغ یارانه را به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند اما در این میان اظهارنظر محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابهام‌هایی را در مورد زمان و فرایند اجرای مصوبه دولت ایجاد کرده است. او با اشاره به اینکه پیشنهاد‌دهنده آیین‌نامه حذف یارانه نقدی پردرآمدها به دولت، سازمان برنامه و بودجه بوده می‌گوید: کارگروهی با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده و وزارت کار فقط عضوی از این کارگروه است. این اظهارنظر در شرایطی بیان شده که در آیین‌نامه تبصره 14قانون بودجه امسال که 16تیرماه به تصویب دولت رسیده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت کشور با مشارکت استانداران، ظرف یک‌ماه دستورالعملی را تهیه و نسبت به شناسایی 3دهک بالای درآمدی که هنوز از یارانه نقدی برخوردار می‌شوند، اقدام کند. طبق این آیین‌نامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم موظف است پس از اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حذف یارانه خانوارهای مشخص شده، در نخستین نوبت، اقدام کند.

گمانه‌زنی‌های تازه
براساس جدول زمانبندی شده، وزارت کار باید فهرست 3دهک پردرآمد بالای جامعه را تا روز شنبه هفته آینده نهایی کند اما با توجه به اظهارنظر جدید شریعتمداری برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد شاید این وزارتخانه گام عملیاتی برای اجرای مصوبه دولت برنداشته و احتمالا به همین دلیل است که شریعتمداری گفته مسئولیت کارگروه بر عهده سازمان برنامه و بودجه است و وزارتخانه کار فقط عضوی از کارگروه شناسایی و حذف یارانه نقدی پردرآمدهاست. عقب‌افتادن فرآیند حذف یارانه‌ها از برنامه اعلام شده قطعا خبر خوبی برای مدیران سازمان برنامه و بودجه نخواهد بود زیرا این سازمان با توجه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه صنعت نفت ایران با محدودیت شدید منابع مالی مواجه است و 40روز پیش سازمان برنامه به اجبار سقف بودجه سال‌98را کاهش داد. هفته گذشته نیز حمید پورمحمدی، معاون پرنفوذ این سازمان به‌طور رسمی اعلام کرد سقف درآمدهای نفتی در بودجه امسال به 300هزار بشکه در روز کاهش یافته است. سازمان برنامه طبق طرح اصلاح ساختاری که به شورای هماهنگی سران قوا ارائه کرده، از حذف یارانه‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع مقابله با کسری بودجه یاد می‌کند بنابراین به‌نظر می‌رسد اجرایی‌نشدن طرح حذف دهک‌های پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران لطمه‌ای جدی به برنامه‌های این سازمان وارد آورد.

  حذف شده‌ها حق اعتراض دارند
این بار هر چند دولت برای معترضان به حذف نامشان از فهرست یارانه‌بگیران حق اعتراض قائل شده، اما فرآیند اعتراض به حذف یارانه‌ها طبق آیین‌نامه تازه کمی پیچیده و دشوار است. طبق آیین‌نامه مصوب دولت خانوارهای حذف‌شده می‌توانند ضمن اعلام رضایت از دسترسی وزارت کار به همه اطلاعات بانکی و ارائه اطلاعات و مستندات لازم، به قطع یارانه خود و افراد تحت تکفلشان اعتراض کنند. باید دید چه تعداد از معترضان با چنین فرایندی موافقت خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید