• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70339
+
-

دومین گام کره‌ای‌ها برای خروج از صنعت ایران

درپی خروج سامسونگ و ال‌جی از ایران، سایپا اعلام کرده‌ این هفته خط مونتاژ کیاسراتو هم جمع می‌شود

خودرو
دومین گام کره‌ای‌ها برای خروج از صنعت ایران


پس از صنعت لوازم خانگی، کره‌ای‌ها صنعت خودروی ایران را هم در شرایط تحریم پرفشار آمریکا تنها گذاشتند. پیش‌تر 2 شرکت ال‌جی و سامسونگ که سال‌ها انحصار دوگانه‌ای را در بازار لوازم خانگی ایران ایجاد کرده بودند، از ایران خارج شده بودند.

حالا شرکت کیاموتورز که سابقه همکاری آن با صنعت خودروی ایران به 27 سال قبل بازمی‌گردد، عزم خود را برای خروج از ایران جزم کرده است. گروه خودروسازی سایپا در اطلاعیه‌ای ضمن تأیید این خبر اعلام کرده، کیاموتورز مونتاژ سراتو را در ایران متوقف کرده و قرار است خط مونتاژ این خودرو این هفته جمع‌آوری شود.

به‌نظر می‌رسد سایپا هم از اعلام یکباره خبر خروج کیا از ایران شگفت‌زده شده؛ چنان‌که در اطلاعیه خود اعلام کرده‌ اقدامات لازم را برای جلب رضایت مشتریان و تبدیل خودروهای ثبت‌نامی آنها به ‌خودروهای قابل تحویل را انجام داده و همچنین پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی را برای احقاق حق شرکت و مشتریانش ادامه می‌دهد.

تب تندی که به سردی نشست
کره‌ای‌ها بلافاصله پس از امضای توافقنامه برجام به بازار ایران بازگشته بودند. آنها قصد داشتند نفوذ خود را در بازار خودرو همچون بازار لوازم‌خانگی پررنگ کنند؛ چنان‌که شرکت هیوندایی 2پیشنهاد جذاب، برای خرید سهام یک شرکت فولادسازی و همچنین یک شرکت پالایشگاهی تولیدکننده بنزین را روی میز مسئولان اقتصادی ایران گذاشت. هدف از این اقدام اطمینان از تامین ورق‌های فولادی باکیفیت برای تولید بدنه خودرو و همچنین تولید بنزین باکیفیت بالاتر برای حضور در بازار خدمات پس از فروش خودرو اعلام شده بود اما حالا آن تب تند به سردی نشسته و کره‌ای‌ها بار و بنه خودروی خود را به‌تدریج از خطوط تولیدی صنایع ایران برمی‌چینند و از ایران خارج می‌شوند.

مسیر فرانسوی‌ و چینی‌
رنو و پژوی فرانسه نخستین خودروسازان خارجی بودند که در دور جدید تحریم‌ها همکاری خود را با ایران‌خودرو و سایپا قطع کردند. پس از قطع همکاری ولوو و ایویکو با سایپا، سیتروئن به‌عنوان تنها شریک باقیمانده اروپایی سایپا، پس از ایفای کج‌دار و مریز تعهد پیش‌فروش خودروهای سیتروئن‌سی 3 به مشتریان ایرانی، از ادامه همکاری با ایرانی‌ها خودداری کرد. اما پیمان‌شکنی به شرکت‌های اروپایی محدود نشد بلکه شریکان چینی سایپا و پارس‌خودرو مانند برلیانس نیز از عمل به تعهدات و مونتاژ محصولاتشان در ایران طفره رفتند و دست خودروسازان ایرانی را در پوست گردو گذاشتند. ادامه قطع همکاری خودروسازان خارجی با سایپا و پارس‌خودرو در حالی است که برخی اقدامات این شرکت‌ها برای همکاری با شرکت خودروسازی آوتوواز (لادا) روسیه نیز در نیمه‌راه متوقف شد.

بازماندگان
هم‌اکنون همکاری خودروسازان ایرانی با شریکان خارجی فقط به تولید برندهای چینی نظیر ‌ام.وی.‌ام و چری و مونتاژ گاه و بی‌گاه برخی محصولات شرکت کره‌ای هیوندایی و 2 شرکت چینی جک و جیلی در کرمان موتور خلاصه می‌شود. در این میان به‌نظر می‌رسد همکاری چینی‌ها با مدیران خودرو ریشه‌دارتر باشد زیرا شریک چینی 50 درصد سهام مدیران خودرو را در اختیار دارد. به‌جز این مورد خاص، احتمال خروج بقیه شرکت‌های خارجی با توجه به شرایط فعلی دور از انتظار نیست.

چیزی از دست ندادیم
کیا با تولید خودروی سراتو که نمونه تولیدی آن در ایران نسبت به نسخه وارداتی کیفیت پایین‌تری داشت، چندان محبوب مشتریان ایرانی نبود، اما مشتریانی که‌ به‌ویژه در یک‌سال گذشته، با انتخاب‌های محدودی در بازار صفر‌کیلومترها مواجه بودند، برای خرید سراتو مونتاژ داخل هم صف کشیدند. توقف تولید سراتو در ایران در حالی است که چند هفته پیش سایپا با اعلام قیمت جدید به پیش‌فروش این خودروی سدان اقدام کرده بود. علاوه بر این سراتو در روزهای اخیر در تمام طرح‌های فروش سایپا حضور داشت. دیروز با توجه به انتشار توقف تولید این خودرو، همانطور که انتظار می‌رفت، قیمت آن در بازار با افزایش روبه‌رو شد، همانگونه که قبلا با خروج رنو و پژو از ایران، قیمت انواع ساندرو و پژو2008 در بازار افزایش یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید