• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70304
+
-

درخواست مذاکره اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان

مذاکره با شورای نگهبان؛ کلید انتخاباتی اصلاح‌طلبان است؟

احزاب
درخواست مذاکره اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان


جواد امام از اعضای شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرده که درصورت آمادگی شورای نگهبان، اصلاح‌طلبان تمایل به برگزاری نشست با آنها را دارند تا صحبت‌هایی را که در رسانه‌ها مطرح می‌شود رو در رو مطرح کنند؛ شاید گره‌ای از مشکلات باز کند. پیش‌تر چهره‌های اصلاح‌طلب ازجمله سعید حجاریان حضور در انتخابات را منوط به پیش‌شرط‌هایی کرده بودند. حجاریان در یادداشت خود نوشته بود: «تجربه ادوار اخیر مجلس، از ضعف جدی پارلمان حکایت می‌کند و تعدد فیلترها پیام مثبتی به ما مخابره نمی‌کند. از این‌رو باید گفت سویه اول مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان نه معطوف به‌خود و حضورشان در قدرت بلکه از سر دغدغه برای تشکیل پارلمان قوی و غنی در راستای منافع مردم است.

هر چند نباید از سویه دوم که همان فیلتریزاسیون اصلا‌ح‌طلبان باشد، غافل شد تا در پرتو آن راه‌ قدرت‌طلبی و رانت‌خواری در پوشش‌ اصلاح‌طلبی مسدود شود.»

جواد امام هم در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین به موضوع مورد مناقشه اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان اشاره کرده و گفته «بحث بر سر این موضوع است که آقایان می‌گویند ما باید صلاحیت‌ افراد را احراز کنیم، درصورتی‌که افراد دارای صلاحیت هستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. نظر آقایان این است که افراد صلاحیت ندارند، ما باید صلاحیت‌شان را احراز کنیم. اختلاف در اینجاست. قانون، مراجع چهارگانه‌ای را هم مشخص کرده که براساس استعلام از این مراجع چهارگانه اگر خلافش ثابت نشود افراد دارای صلاحیت هستند.» جواد امام گفت: «اگر کاندیدای صاحب صلاحیت‌مان با اعمال سلیقه ردصلاحیت و ذبح شد و ما کاندیدا نداشتیم، با چه کاندیدایی باید رقابت کنیم؟ لیست بدهیم و شرکت کنیم؟ قاعدتا اگر انتظار این است که ما از نامزدهای رقیب قرض کنیم و با خودشان به رقابت بپردازیم، این دیگر معنا ندارد و ما حتما در آن شرایط که کاندیدایی نداریم، امکان شرکت در انتخابات را نداریم.» وی چاره کار را گفت‌وگوی بیشتر با شورای نگهبان به‌منظور برطرف کردن سوءتفاهمات می‌داند.

درخواست‌های پرتکرار اصلاح‌طلبان برای گفت‌وگو با شورای نگهبان همواره پاسخ‌های کنایه‌وار و گاها تند سخنگوی شورای نگهبان را در پی داشته است؛ هرچند عباسعلی کدخدایی گفته شورا آمادگی شنیدن صحبت‌های منتقدان را دارد اما در توییتر خود می‌نویسد: «تنها راهکار برای برگزاری انتخابات سالم و با مشارکت فراگیر، تبعیت از مُرِ ّقانون است، نه فرافکنی و باج‌گیری با اتهام زدن به نهادهای قانون اساسی.» کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره شرط و شروط اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات هم گفته: «بیان این حرف‌ها قُرم قُرم‌های انتخاباتی است و نزدیکی‌های انتخابات از این حرف‌ها می‌زنند، اما مردم توجهی ندارند، ان‌شاءالله انتخابات پرشوری در اسفندماه خواهیم داشت.» سخنگوی شورای نگهبان در جای دیگری گفته بود که «شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند.» اظهاراتی که واکنش بهزاد نبوی از چهره‌های اصلاح‌طلبان را در پی داشت که گفت: «آقای کدخدایی اشتباه می‌کند، این دوره باید فرش قرمز پهن کنند، چون در این دوره انتخابات پرشور، برای حفظ امنیت ملی ضروری است.» با این همه سؤال اساسی برای اصلاح‌طلبان باقی است: آیا شورای نگهبان برای آنها فرش قرمز پهن خواهد کرد؟

وزارت کشور میانجی گفت‌وگو می‌شود؟
برخی احزاب و چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب نیز اخیرا با وزیر کشور دیدار کرده‌اند. حسین کمالی، دبیرکل حزب کارگر در گفت‌وگو با خبرآنلاین و در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال دارد که وزارت کشور واسطه مذاکره بین شورای نگهبان و اصلاح‌طلبان شود و آیا این دیدار مقدمه‌ای برای دیدار با شورای نگهبان است، گفته: در فضای سیاسی هر احتمالی وجود دارد. او گفته است در حقیقت در این جلسه نظر احزاب درباره نوع فعالیت‌های سیاسی و توقعاتی که از حکومت و نظام دارند مطرح شد و متقابلا توقعات حکومت از فعالیت احزاب درباره افزایش مشارکت سیاسی مطرح شد و یکسری گفت‌وگوهای ریشه‌ای و پایه‌ای در این زمینه شکل گرفت که در آینده هم قرار است این جلسات ادامه پیدا کند تا ان‌شاءالله به نتیجه برسیم.
جواد امام در گفت‌وگوی خود تأکید کرده که تاکنون دیدارهایی از برخی چهره‌های اصلاح‌طلب با شورای نگهبان انجام شده که این دیدارها شخصی بوده و دعوت‌ها از سوی شورای نگهبان انجام شده است.


وی پیشنهاد داده که شورای نگهبان از دبیران کل احزاب- هم‌اکنون 31حزب اصلاح‌طلب مجوز دارند و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند- به‌صورت رسمی دعوت کند و نشست مشترکی را با دبیران کل احزاب بگذارد که حرف‌های آنها را هم بشنود و مواردی هم اگر هست بگوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید