• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7027
+
-

مغزتان را دوباره سیم کشی کنید !

گفت و گو
مغزتان را دوباره سیم کشی کنید !

مصطفی قوانلوقاجار:

بسیاری از علاقه مندان به کتابخوانی می‌گویند ما دوست داریم کتاب بخوانیم اما نمی‌دانیم چه کتابی بخوانیم. وقتی از آنها می‌پرسید چه سبک کتابی دوست دارند اغلب به دلیل آن که شناخت درستی نسبت به سبک‌های ادبی ندارند، به کتابی اشاره می‌کنند و می‌گویند این سبک. در حقیقت در بسیاری از موارد سبک ادبی با نویسنده و یا نام کتاب اشتباه گرفته می‌شود. برای این منظور بهتر است که ما به جای سبک بر روی دسته بندی موضوعات تکیه کنیم. ما اینجا به شما کمک می‌کنیم تا کتاب مورد علاقه خود را بیابید. ابتدا به ما بگویید که علاقه مند به خواندن در کدامیک از زمینه‌های مثلا فلسفه، هنر، داستان کوتاه، رمان خارجی، رمان ایرانی و یا تاریخ هستید. سپس چند کتاب در موضوعی که پیش از این از آنها خوش‌تان آمده نام ببرید و  همراه با سن، جنس و تحصیلات خود به ایمیل6o7book@hamshahri.org برای ما بفرستید.

 

لطفا یک رمان خارجی عاشقانه جدید معرفی کنید.

 

رمان «صدای آرچر» داستان زنی‌ست که به کابوس یک شب وحشتناک زنجیر شده و مردی که عشق او کلید آزادی این زن است. این کتاب در واقع، داستان رنج، تقدیر، و قدرت دگرگون‌کننده‌ عشق است. هنگامی که «بری پریسکات» وارد شهر ساحلی و آرام پیلاین می‌شود، با تمام وجود امیدوار است این شهر همان جایی باشد که بالاخره آرامش ازدست‌رفته‌اش را در آن بیابد. او در اولین روز اقامتش با آرچر هیل برخورد می‌کند؛ مرد منزوی و گوشه‌گیری که همچون بری، اسیر عذابی پنهان است. مردی که هیچ‌کس دیگری حاضر به دیدنش نیست. این کتاب نوشته «میا شریدن» نویسنده‌ پرفروش نیویورک‌تایمز، یواس‌ای تودی و وال استریت ژورنال است. عمده شهرت او به خاطر سری کتاب‌های «نشان عشق» است که عنوان‌هایی چون «لیو»، «کیلند»، «یافتن بهشت» و «صدای آرچر» را در بر می‌گیرد. میا با همسرش در اوهایوی سینسیناتی زندگی می‌کند.رمان «صدای آرچر» با ترجمه‌ منا اختیاری ‌ در ۳۸۴ صفحه و توسط نشر آموت منتشرشده است.

یک نمایشنامه خارجی خوب معرفی کنید. برای اجرا در یک گروه تئاتری می‌خواهم.

 

نمایشنامه «کار کار شیطانه» اثر داریو فو با ترجمه جمشید کاویانی به تازگی در ایران منتشر شده است.  «کار کار شیطانه» نمایشی است مربوط به قرن سیزدهم و چهاردهم که در مکانی در شمال ایتالیا، در قلمرو حکمران دوک نشین اتفاق می‌افتد. آمالاسونتا دختر جوان زیرکی است که با نیرنگ و استفاده از خرافات و بی سوادی دهقانان فقیر، سر آنها کلاه می‌گذارد. دادگاه وابسته به دوک او را متهم به جادوگری می‌کند، اما دختر به کمک شیطانی که از آن سوی دنیا به کمک او می‌آید موفق می‌شود سر قاضی هم کلاه بگذارد و همه شاکیان بدبخت را به زندان بفرستد.  با این همه شیطان برای کمک به او شرطی قائل می‌شود و این که، او بتواند وارد بدنش شود. دختر شیطانی شده وارد کاخ دوک می‌شود. دوکی که خود دچار خرافات است و زندگی‌اش با رمل و اسطرلاب می‌گذرد. نمایشی که فو در این اثر آن را خلق کرده اثری است متکی بر میمیک، حرکات صحنه‌ای و ژست‌های منحصر به فرد خودش در نمایشنامه‌نویسی. فو در مقام نمایشنامه نویس برنده جایزه ادبی نوبل نیز هست و توانسته در طریق تجربیاتش و شیوه گویش خاص تئاتری  خود ارتباط تنگاتنگی میان مخاطب و خود فراهم آورد. ترجمه فارسی کتاب، همراه با مقدمه اختصاصی فرزند فو منتشر شده است.   به گفته فرزند او  در قالب طنز، به سیاست‌های غلط دولت آمریکا می‌تازد و نخستین نمایشنامه ضد میلیتاریستی این نمایشنامه نویس به شمار می‌رود. این کتاب را نشر کیان افراز منتشر شده است.  

لطفا یک رمان پلیسی جنایی خوب معرفی کنید.

 

رمان «فروپاشی» داستانی مرموز و معمایی است . شخصیت اول این داستان زنی به اسم کاساندرا است. داستان این رمان از یک شب بارانی شروع می‌شود. کاساندرا از شبی که یک ماشین را در جنگل می‌بیند، آرام و قرار خود را از دست می‌دهد.موضوع از این قرار بود که در یک جاده پرپیچ و خم روستایی، زیر بارانی شدید، زنی در ماشین نشسته بود؛ همان زنی که بعدا کشته شد. کاساندرا تلاش می‌کند تا ذهنش را از فکر کردن به این جنایت آسوده سازد، اما کاری از دستش بر نمی آید. کسانی که رمانهای «دختری در قطار» یا «دختر گمشده» را خوانده باشند از خواندن این اثر حتما لذت می‌برند. رمان «فروپاشی» نوشته بی.ای.پاریس است و ویدا اسلامیه آن را به فارسی برگردانده است. این کتاب توسط نشر کتابسرای تندیس منتشر و راهی پیشخوان کتابفروشی‌ها شده است.

این روزها استرس و اضطراب بسیاری دارم و نمی توانم به خودم آرامش بدهم. لطفا یک کتاب خوب در زمینه رهایی از استرس و رسیدن به آرامش معرفی کنید.  

زمانی تصور بر این بود که مغز سیم‌کشی سخت و تغییر ناپذیری دارد. امروزه به چنین چیزی معتقد نیستند. به این معنا که مغز سیم‌کشی نرم و منعطفی دارد. معنای دیگر این سخن  آن است که می‌توان بخش‌هایی از مغز را از نو سیم کشی کرد و همه را از خلق و خو و حافظه گرفته تا روابط با دیگران و برنامه خواب و غیره، بهبود بخشید. کتاب «مغزتان را دوباره سیم کشی کنید» به شما کمک می‌کند تا گام اول را در این روند بردارید و نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید از اضطراب خود کم کنید و عمر مغز خود را افزایش دهید تا با رها شدن از محدودیت‌های خودخواسته زندگی شاد و پرتلاشی را آغاز کنید. این کتاب راهنما به قلم «جان آردن» یکی از افراد پیشرو در حوزه درمان‌های مغزی نوشته شده‌است. نویسنده در نگارش کتاب از یافته‌های اخیر در حیطه عصب شناسی بهره می‌گیرد و به دقت توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان این یافته‌ها را در بخش‌های خاصی از حیات روزانه به کار گرفت. با خواندن این کتاب می‌توانید به مغز خودتان آرامش ببخشید و با ایجاد ارتباط تازه میان نورون‌های خود به فردی آرام، پر انرژی و دقیق تبدیل شوید. این کتاب را ابراهیم شایان ترجمه و انتشارات ققنوس آن را منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید