• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70251
+
-

رونق فروش غوره در ابهر

غوره میوه نارس انگور است با طعمی ترش و دارای خواص بسیار. نیمه اول مرداد فصل غوره است و این روزها مغازه‌های آبغوره‌گیری در ابهر رونق بسیاری دارند. 

به گزارش ایرنا، هر سال از ابتدای مرداد و براساس سنتی دیرینه، آبغوره‌گیری در ابهر آغاز می‌شود و مغازه‌دارانی که بیشتر در کار دادوستد انگور و محصولات آن هستند دستگاه‌ها و ظروف بسته‌بندی آبغوره را آماده استحصال این محصول می‌کنند. بیشترین تمرکز این صنف در خیابان ۱۷ شهریور ابهر است. 

وجود بیش از 8500 هکتار تاکستان انگور، ابهر را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انگور مرغوب و مشتقات آن در کشور تبدیل کرده است از این رو می‌توان گفت برگ مو، غوره، آبغوره، آبمیوه، کشمش، سرکه، مربای انگور و شیره از سوغاتی‌های مهم این شهرستان است. 


از سرکه تا کشمش

مجید قزوینیان، رئیس جهاد کشاورزی ابهر، گفت: حدود ۲۵ درصد از انگور تولیدی ابهر به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود. ۵ درصد به غوره، سرکه و مشتقاتی مانند آن و ۷۰ درصد به انواع کشمش تبدیل می‌شود. وی ادامه داد: انگور میوه بهشتی است که بیش از ۲۰ نوع مشتقات از آن به دست می‌آید و از این رو ارزش افزوده بسیاری عاید تاکداران می‌شود. از برگ مو و غوره تا مویز و روغن هسته انگور محصولات به دست آمده از این میوه است. 

رئیس جهاد کشاورزی ابهر افزود: مرغوبیت انگور ابهر، وجود زیرساخت‌های صنعتی شهرستان و دسترسی به شریان‌های مواصلاتی مهم کشور فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی انگور است. 


صدور کارت بهداشت

مهدی مخبریان، رئیس بهداشت محیط شهرستان ابهر، در زمینه نظارت بهداشتی بر فعالیت آبغوره‌گیران ابهر بیان کرد: دستورالعمل بهداشتی به همه فعالان این صنف ارسال شده است. وی گفت: آبغوره‌گیری فعالیت مقطعی است و با توجه به این‌که استحصال آبغوره در حضور مشتری انجام می‌شود مشکل بهداشتی خاصی در سال‌های اخیر رخ نداده است. 

رئیس بهداشت محیط شهرستان ابهر با اشاره به صدور کارت بهداشت برای فعالان این عرصه توضیح داد: شست‌وشوی مداوم دستگاه آبغوره‌گیری، استفاده از ظروف استاندارد و غیربازیافتی و قرار ندادن آبغوره‌هایی که در ظروف پلاستیکی هستند در معرض آفتاب از جمله موازین مهم بهداشتی است که باید رعایت شود. 

یکی دیگر از چاشنی‌های استفاده در غذا به ویژه در انواع خورش، دورچین و به‌ویژه جغور و بغور غوره شور است. غوره را پس از جدا‌سازی و دم‌گیری، داخل آب نمک می‌گذارند و پس از مدتی قابل استفاده می‌شود. 

امسال هر کیلو غوره بسته به نوع آن‌که بیشتر غوره عسگری است، بین ۴ تا ۶ هزار تومان و هر لیتر آبغوره به نرخ ۱۲ تا ۱۵ تومان عرضه می‌شود. قیمت غوره خوشایند کشاورزان نیست زیرا قیمت فروش کشاورزان پایین‌تر از ۳ هزار تومان است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید