• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70201
+
-

بازار مسکن به آرامش می‌رسد

رئیس اتحادیه مشاورین املاک: قیمت مسکن از تب و تاب افتاده است و بازار در رکود به سر می‌برد

بازار
بازار مسکن به آرامش می‌رسد

بازار مسکن از سال گذشته وارد شرایط بغرنجی شد، موضوعی که تا امروز ادامه دارد. درحقیقت قیمت خانه در طول یک سال گذشته به حدی افزایش یافته که همان امید اندک مردم برای خانه‌دار شدن هم رنگ باخته است. 

به گزارش فارس، موضوع حادتر از خرید مسکن وضعیت اجاره‌نشین‌هاست. با افزایش قیمت مسکن، میزان اجاره‌بها نیز افزایش چشمگیری یافته است و متأسفانه تبعات این گرانی‌ها منحصر به بازار خرید و فروش مسکن نیست و با تحت‌الشعاع قرار دادن بازار اجاره‌بها، دسترسی مردم را به مسکن بیش از پیش سخت کرده است. 

با بروز چنین وضعیتی مسئولان استانی نیز در تکاپو برای حل مشکل مسکن هستند و راهکارهای مختلفی را برای کنترل قیمت امتحان کرده‌اند. حذف قیمت‌ها از سایت‌های اینترنتی و برخورد پلیس فتا با سودجویان در این زمینه، تشکیل کارگرو‌ه‌های متعدد مسکن در استان، خط و نشان استاندار برای دلالان، ثبت‌نام از متقاضیان مسکن برای مسکن «امید» از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، کددار کردن مشاورین املاک استان و اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی همه و همه برای این بود که مسکن‌ کمی‌ ارزان‌تر شود. 

به عقیده کارشناسان، از زمانی که قیمت مسکن و خودرو از آگهی سایت‌ها حذف شد تا حدودی رکوردهای افزایشی توسط صاحبان اکانت‌های بی‌نام و نشان و برخی مالکان در بازار مسکن شکست و قیمت‌ها کنترل شد، اما از دوم مردادماه یعنی حدود 3 ماه پس از حذف آگهی‌های فروش ملک در فضای مجازی، این آگهی‌ها دوباره فعال شده است. 

باید دید فعال شدن دوباره ارائه قیمت‌ مسکن در فضای مجازی این بار چقدر در قیمت‌ها تاثیر خواهد گذشت و تدبیر مسئولان برای حل مشکل مسکن چه خواهد بود. 


قیاس قیمت‌ها با کشور

استاندار زنجان چندی پیش درباره افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در برخی از نقاط هشدار داد و گفت: در برخی از نقاط شهر زنجان قیمت مسکن به صورت سرسام‌آوری افزایش یافته است و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود. 

فتح‌الله حقیقی با بیان این‌که باید قیمت زمین با کل کشور قیاس شود، افزود: اگر قیمت‌ها واقعا کمتر از کل کشور است به مردم بیان شود و اگر بالاتر است هم باید راهکاری برای متعادل کردن آن اندیشیده شود. وی با بیان این‌که در برخی از مناطق قیمت زمین سرسام‌آور است و چند دلال بین خود زمین می‌فروشند و می‌خرند ما نیز کاری نمی‌کنیم، تصریح کرد: نباید این اتفاق بیفتد و دلالان خیلی بی‌جا می‌کنند که قیمت مسکن را افزایش می‌دهند. 


عرضه و تقاضا 

معاون عمرانی استاندار زنجان با بیان این‌که قیمت هر کالایی را در جامعه عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند قیمت را سرکوب کند، ولی می‌تواند آن را مدیریت کند. مهرداد سلطانی با اشاره به این‌که امکان دلالی و واسطه‌گری در مسکن به دلیل ثابت بودن حجم مسکن وجود دارد، توضیح داد: بخش اعظم زمین‌های دولتی در مسکن مهر عرضه شد و نمی‌توان با عرضه زمین دولتی قیمت مسکن را کنترل کرد. 


مردم در انتظار ثبات بازار

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان نیز در این باره اظهار کرد: تب و تاب بازار گرفته شده و قیمت‌ها رو به کاهش است، البته بخش اعظمی از این موضوع مربوط به حذف آگهی‌های درج‌شده در سایت‌های اینترنتی است. سید ابوالفضل طاهری با بیان این‌که به عقیده بنده بازار مسکن روزهای رکود خود را سپری می‌کند، افزود: موضوع این است که گویی مردم منتظر ثبات بازار و قیمت‌ها هستند. 

وی با بیان این‌که تاکنون 10 تا 15 درصد از قیمت‌ها کاهش یافته است، ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که این قیمت‌ها حتی تا 30 درصد نیز کاهش پیدا کند، البته در صورتی ‌که حالت رکود ادامه پیدا کند، این کاهش قیمت‌ها بیشتر هم خواهد شد. 

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان در واکنش به آمار ارائه‌شده درباره خانه‌های خالی گفت: خانه‌های خالی زیادی در زنجان نداریم اگر هم خانه خالی در زنجان وجود داشته باشد، بسیار کم است. شاید یک تعداد خانه‌ای که تازه‌ساخت هستند خالی باشند از همین رو نمی‌توان گفت وجود خانه خالی در قیمت موثر است. طاهری درباره احتکار مسکن نیز بیان کرد: در بازار مسکن عده‌ای با خرید کاذب وارد این موج می‌شوند و گاهی در افزایش قیمت‌ مسکن تاثیرگذار هستند. 


پلمب واحدهای مشاور املاک 

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز با اشاره به این‌که واحدهای مشاور املاک بدون پروانه پلمب شده‌اند، گفت: در این زمینه بازرسی‌ها برای جلوگیری از تخلفات ادامه دارد. سیدمحمود موسوی با بیان این‌که برخی از مشاورین املاک اصلا مجوز فعالیت ندارند، افزود: واحدهایی که مجوز ندارند کددار هم نیستند. آمار دقیقی از واحدهای بدون مجوز نداریم، اما واحدهایی که تغییر مکان داده‌اند نیز در لیست بدون مجوزها قرار می‌گیرند. 

وی با اشاره به این‌که ضرر و زیان وارده از محل اهمال مشاورین املاک قابل جبران نیست، خاطرنشان کرد: در واقع یک شخص بزرگ‌ترین سرمایه زندگی خود را به مسکن اختصاص می‌دهد از این رو اگر اشتباهی در این حوزه رخ دهد، به این راحتی قابل جبران نخواهد بود. 


مسکن دولتی برای مصرف‌کننده واقعی

یک کارشناس اقتصادی طرح ملی مسکن و ورود دولت را برای کاهش التهابات موجود مفید می‌داند، اما معتقد است طرح ملی مسکن زمانی می‌تواند موجب کاهش التهابات بازار شود که به نیاز واقعی جامعه توجه شود و مسکن‌های احداثی به مصرف‌کننده واقعی برسد. 

حسین محمودی‌اصل با بیان این‌که متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که همواره مسکن‌های احداثی به دلالان یا سرمایه‌گذاران رسیده است، گفت: در ۱۵ سال گذشته ۱۰ میلیون مسکن ساخته شده است. از این میزان فقط ۲ میلیون و ۴۰۰ واحد به مصرف‌کننده واقعی رسیده است. 

این مدرس دانشگاه افزود: در کشور هیچ‌گاه مکانیزم مناسب برای این موضوع وجود نداشته است و همواره دلالان از آن سود برده‌اند. با این مکانیزم هر مسکنی در کشور تولید کنیم به بحث دلالی کشیده می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید