• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70243
+
-

توسعه آموزش‌های مهارتی با فناوری‌های نو

توسعه آموزش‌های مهارتی با فناوری‌های نو

توسعه فناوری‌های نو در جامعه فرصت‌های ارزشمندی را در بخش‌های مختلف اجتماعی فراهم کرده است که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای ارتقای آموزش‌های مهارتی و دستیابی به اشتغال پایدار بهره برد. 

به گزارش ایرنا، امروزه توسعه سریع جوامع و ورود فناوری‌ها و تجهیزات مختلف از قبیل اینترنت، گوشی‌های هوشمند، سامانه‌های مکان‌یابی و ردیابی و... ضرورت هم‌گامی دستگاه‌های متولی آموزش را با این فناوری‌ها روشن کرده است. 

سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای به عنوان یکی از متولیان آموزش مهارتی در جامعه که به صورت مستقیم با اشتغال نیروهای کار مرتبط است، نمی‌تواند از فناوری‌های روز دور بماند و همچنان به آموزش‌های سنتی خود مشغول باشد. 


آموزش‌های مهارتی براساس فناوری‌های جدید طراحی شوند

استاندار قزوین با تأکید بر ضرورت توجه به فناوری‌های نو در توسعه مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای گفت: امروز جامعه با رشد سریع فناوری‌های جدید مواجه است و باید آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای براساس آنها طراحی شود. عبدالمحمد زاهدی با اشاره به سال رونق تولید و ضرورت اشتغال‌زایی بیان کرد: باید با توجه به شرایط بازار کسب‌وکار، دانش خود را به‌روز کرده و براساس فناوری‌های جدید و رشد سریع آنها برای توسعه آموزش‌های مهارتی برنامه‌‌ریزی کنیم. 

وی با تأکید بر پرهیز از نگاه‌های سنتی در آموزش‌های مهارتی، افزود: نوآوری و توسعه، خلاقیت و سرعت‌بخشی به کارها و فناورانه ساختن آموزش‌های مهارتی از جمله خواسته‌هایی است که از دستگاه فنی‌وحرفه‌ای به عنوان مجری طرح‌های مهارتی در استان انتظار داریم. باید مسئولان این دستگاه با برنامه‌‌ریزی هدفمند برای تحقق اهداف تعیین‌شده تلاش کنند.


تعریف طرح‌های نوین مهارتی

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان قزوین نیز در این خصوص گفت: امروزه مهارت‌آموزی برای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در جامعه بسیار مهم است. در این زمینه استفاده از ظرفیت فناوری‌های جدید و نو‌ظهور بیش از پیش نمود یافته است. 

حجت‌الله امینی اظهار کرد: مجموعه آموزش فنی‌وحرفه‌ای به عنوان زیربنای اشتغال باید با برنامه‌‌ریزی اصولی خود شرایط را مهیا کند تا شهروندان با مهارت‌آموزی برمبنای نیازهای جامعه و فناوری‌های نو مشغول به کار شوند و بیکار نمانند. 

وی با اشاره به طرح‌های جدید این اداره برای توسعه آموزش‌های مهارتی توضیح داد: آموزش مشاغل نو به کودکان، راه‌اندازی دهکده شغلی در مقیاس کوچک در بوستان باراجین و تعامل با مراکز رشد استان از جمله طرح‌هایی‌اند که اجرای آنها در دستور کار قرار گرفته است. 

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان قزوین افزود: استفاده از وای‌فای مهارتی نیز یکی دیگر از برنامه‌های تعریف‌شده‌ سازمان است که برای نشر و ارتقای توسعه مهارت به‌عنوان میز خدمت ۲۴ ساعته مد نظر قرار گرفته است. امینی یادآور شد: تلاش می‌کنیم کارگاه‌های آموزشی سازمان فنی‌وحرفه‌ای در حوزه فناوری فعال‌تر شوند و با استفاده از تکنیک‌های روز در حوزه استارت‌آپ‌ها هم دستاوردهای بهتری داشته باشیم. 


وای‌فای مهارتی

معاون آموزش و پژوهش سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان قزوین نیز در این باره گفت: سازمان فنی‌وحرفه‌ای با توجه به توسعه فناوری‌های نو مانند تلفن هوشمند و اینترنت در جامعه برای استفاده از این زیرساخت‌ها برنامه‌‌ریزی و اقدام کرده است. 

ساسان حاتمی تصریح کرد: در این زمینه در اولین گام ضمن نوسازی سایت اداره کل، اجرای وای‌فای هوشمند در دستور کار قرار گرفت که یکی از سیستم‌های مدرن اطلاع‌رسانی از طریق تلفن‌های هوشمند است. 

وی ادامه داد: در این طرح، اطلاعات مورد نظر با استفاده از یک شبکه لوکال محلی تا برد آنتن‌های شبکه در دسترس عموم مردم حتی در ساعات غیراداری قرار می‌گیرد و افراد با یک نام کاربری به سامانه وارد می‌شوند و درخواست‌ها و خدمات مورد نیاز خود را ثبت می‌کنند. 

معاون آموزش و پژوهش سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان قزوین با اشاره به مزایای این طرح افزود: استفاده راحت، منطقی، بی‌هزینه و ۲۴ ساعته بودن از جمله مزایای این طرح است که زمینه خدمات‌رسانی آسان‌تر را فراهم می‌کند. حاتمی یادآور شد: با اجرای این طرح می‌توان دوره‌های آموزشی و میز خدمت مجازی را در ساعات مختلف شبانه‌روز تعریف کرد و در دسترس عموم قرار داد. 

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های این سازمان گفت: آموزش‌های دوگانه تلفیقی، آموزش‌های منتورینگ (استاد ـ شاگردی)، مشاوره کارآفرینی به کارورزان و برپایی محفلی برای تبدیل کارآموزان به کارآفرینان از جمله طرح‌های سازمان هستند که با تأکید بر استفاده از فناوری‌های نو تعریف و اجرا خواهند شد. 

این مسئول خاطرنشان کرد: تبدیل مرکز محمود آباد به مرکز تخصصی فرش و راه‌اندازی یک مرکز ویژه اقتصاد مقاومتی در مرکز فنی‌وحرفه‌ای شماره ۶ ناصرآباد نیز از دیگر طرح‌های سازمان برای توسعه آموزش‌های مهارتی در استان هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید