• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70213
+
-

همراهی مدیران شهری تویسرکان برای درآمدزایی پایدار

وحید الوندی| روزنامه‌نگار:


شهرداری به عنوان یک سازمان نیمه‌دولتی و خودگردان برای پیشبرد اهداف خود در مقوله مدیریت امور شهری علاوه بر برنامه‌ریزی‌های هوشمندانه، دقیق و کارشناسانه به منابع مالی پایدار نیز نیاز دارد. تویسرکان گرچه یک کلان‌شهر محسوب نمی‌شود، در حوزه مدیریت و خدمات‌دهی شهری با مشکلاتی روبه‌رو است که مانع توسعه روزافزون در این بخش می‌شود. 

بافت درون‌شهری و خیابان‌های اصلی تویسرکان که حالت طولی‌شکل دارند، با مشکل ازدحام خودروها و گره‌های کور ترافیکی، پارک‌های غیرقانونی خودروها، سد معبر در پیاده‌روها و مواردی مانند این مواجهند. 2 خیابان اصلی تویسرکان در حالی بافت سازه‌ای خود را که مربوط به حداقل 50 سال پیش است حفظ کرده‌اند که میزان رشد خودروها در تویسرکان شاید بیش از 50 برابر باشد. 

مشکلات ترافیکی موجب شده است تردد مردم در شاهراه‌های اصلی درون‌شهری تویسرکان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو باشد در حالی که طرح ساخت جاده کمربندی شهر تویسرکان با کندی فزاینده پیش می‌رود و به منابع مالی زیادی نیاز دارد. 

همچنین خبری از اجرایی شدن طرح ادامه خیابان 16 متری ولی‌عصر (عج) سرابی تا کوچه شهید فیاض‌بخش (مخابرات سابق) که بار ترافیکی زیادی را از دوش خیابان انقلاب برمی‌دارد، نیست. بارها از شهردار و مسئولان مدیریت امور شهری تویسرکان شنیده‌ایم که شهرداری تویسرکان برای تامین حقوق‌های ماهیانه کارکنان خود نیز با مشکل روبه‌رو است. در چنین شرایطی نمی‌توان منتظر اجرای طرح‌های بزرگ و اثرگذار در شهر با هدف رفاه بیش از پیش شهروندان بود. 

شهر 50 هزار نفری تویسرکان اکنون یک شهربازی ساده هم ندارد. گرچه در بخش‌هایی مانند جدول‌گذاری، پیاده‌روسازی و لکه‌گیری آسفالت خیابان‌ها خدمات قابل توجهی ارائه شده است اما نبود اعتبارات مالی کافی موجب شده شهرداری از اجرای طرح‌های موثر و بزرگ شهری بازبماند. 

در شرایط کنونی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری دانش‌محور برای ایجاد و تثبیت منابع درآمدزایی پایدار یک ضرورت برای شهرداران شهرهای مختلف محسوب می‌شود. اگر افق دید شهرداران به گونه‌ای نباشد که با ارائه و اجرای طرح‌های اثربخش به صورت جهادی، روند توسعه شهری را پیش ببرند باید شاهد رکود و ایستایی در حوزه پیشرفت امور شهری باشیم.

تعریف و تحقق راهکارهای ایجاد منابع درآمدزایی پایدار برای شهری مانند تویسرکان گرچه آسان نیست بدون تردید غیرممکن و دور از دسترس هم نیست. اگر می‌خواهیم شاهد اعتلا و رشد توسعه شهری در تویسرکان باشیم، اعضای شورای شهر تویسرکان با وجود اختلاف نظرهای موجود باید با یک هدف مشترک، وحدت و همدلی شورای شهر باشند و نه شورای شهرداری و کنترل‌کننده شهردار. 

بی‌تردید اقتدار، یکدلی و همراهی شورای اسلامی شهر با شهرداری می‌تواند منشا تحولات بزرگ و خدمات عظیمی در روند مدیریت امور شهری باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید