• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70207
+
-

توسعه صنایع پتروشیمی در ایلام

نماینده مردم دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره در مجلس: با توجه به وجود ظرفیت‌های سرشار نفت و گاز در استان، اجرای طرح‌های بزرگ مثل پتروشیمی در این حوزه‌ها ضروری و توجیه‌پذیر است

انرژی
توسعه صنایع پتروشیمی در ایلام

وجود ظرفیت‌های نفت و گاز باعث ساخت 2 کارخانه پتروشیمی ایلام و دهلران در استان ایلام شده است. این در حالی است که مسئولان از راه‌اندازی چند کارخانه پتروشیمی دیگر در این استان در آینده‌ نزدیک نیز خبر می‌دهند. به گزارش مهر، با توجه به این‌که ایلام 4 درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور را دارد، طی سال‌های گذشته واحدهای بزرگ نفت و گاز در این استان راه‌اندازی شده است.

به گفته کارشناسان، این استان با تولید ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور، قطب اصلی حوزه انرژی در غرب ایران محسوب می‌شود. هم‌اکنون سالانه بیش از ۲۳۰ هزار بشکه نفت و 5/1 ملیارد متر معکب گاز در استان ایلام تولید می‌شود. همین ظرفیت‌ها باعث راه‌اندازی پتروشیمی دهلران و ایلام شده است.


بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی ایلام

طبق اعلام مسئولان پتروشیمی ایلام، با بهره‌برداری از فاز ۲ پتروشیمی این شهر و تولید اتیلن در این شرکت و ایجاد ارزش افزوده و راه‌اندازی صنایع پایین‌دست با محصولات بنزین پیرولیز، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن و نفت کوره، آینده صنعت در استان ایلام امیدوارکننده و درخشان است.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در این ارتباط می‌گوید: پروژه‌های الفین و شیرین‌سازی هم‌اکنون در فاز دوم پتروشیمی ایلام در دست اجرا هستند. «شاپور تقی‌پور» بیان می‌کند: پروژه الفین تا پایان سال به مرحله تولید می‌رسد. پروژه‌ شیرین‌سازی آن نیز تکمیل و در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به استان راه‌اندازی می‌شود.

وی می‌افزاید: در حال حاضر خوراک فاز اول مجتمع پتروشیمی ایلام از خط اتیلن غرب تامین می‌شود و با بهره‌برداری از فاز دوم و راه‌اندازی پروژه الفین، خوراک از محل پالایشگاه گاز ایلام تامین و وابستگی پتروشیمی ایلام به خط اتیلن غرب قطع خواهد شد.


پتروشیمی دهلران با ۵ درصد پیشرفت فیزیکی

پتروشیمی دهلران دیگر طرح مهم حوزه نفت و گاز در استان ایلام است که پیش عملیات اجرایی آن 2 سال به‌ طور رسمی آغاز شد و به گفته مسئولان، هم‌اکنون 5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مجتمع پتروشیمی دهلران در فاز اول یک میلیون تن محصولات اتیلن، پروپیلن، نفت کوره، هیدروژن و بنزین پیرولیز خام تولید می‌‌کند.

قرار است برای ایجاد ارزش افزوده بالاتر محصولاتی چون پروپیلن اکساید، پروپیلن گلایکول، اتیلن اکساید، اتیلن گلایکول، اکریلیک اسید، بوتان دایول و دیگر فراورده‌های کاربردی صنایع پایین‌دستی نیز برای فاز دوم مطالعه شود و پس از احداث خط تولید، در مدار تولید قرار گیرند.


تصویب اعتبار برای پتروشیمی مهران

در مورد آخرین وضعیت پتروشیمی مهران، دره‌شهر و هلیلان اظهار می‌کند: برای استفاده از ظرفیت‌های نفت و گاز استان، احداث و راه‌اندازی3 پتروشیمی دیگر - علاوه بر پتروشیمی ایلام و دهلران - در دست اجراست. «قاسم سلیمانی دشتکی» ادامه می‌دهد: طبق توافقات انجام شده بین مسئولان استان با مسئولان ارشد کشوری، صندوق توسعه ملی مجتمع‌های پتروشیمی مهران و دره‌شهر را حمایت می‌کند.

وی می‌گوید: پتروشیمی مهران با اختصاص تسهیلاتی به ارزش 1/2 میلیارد دلار در اولویت قرار دارد. در صورتی که سرمایه‌گذار این طرح آماده باشد، این پتروشیمی به زودی عملیات می‌شود. استاندار ایلام می‌افزاید: علاوه بر راه‌اندازی پتروشیمی، در استان ایلام زمینه برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پایین‌دستی پتروشیمی نیز فراهم است. اما متاسفانه، با وجود این‌که اشتغال بیشتری دارد، هنوز به خوبی شکل نگرفته است.


تسریع در روند پروژه‌های پتروشیمی

نماینده دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره در مجلس نیز می‌گوید: ایلام سرشار از ظرفیت‌های نفت و گاز است و اجرای طرح‌های بزرگ در این حوزه‌ها مثل پتروشیمی در این استان ضروری و توجیه‌پذیر است. «شادمهر کاظم‌زاده» ادامه می‌دهد: علملیات اجرایی پتروشیمی دهلران بعد از سال‌ها آغاز شده است و امیدواریم ساخت پتروشیمی دره‌شهر نیز آغاز شود.

وی بیان می‌کند: اجرای طرح‌های پتروشیمی در استان ایلام موجب رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی شده و عاملی برای جلوگیری از مهاجرت مردم به مرکز و دیگر استان‌ها خواهد شد. کاظم‌زاده می‌گوید: با توجه به ضعف زیرساخت‌های استان و نبود سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های پتروشیمی، تزریق اعتبارات از سوی صندوق ملی برای این استان ضروری است.


اولویت با جذب نیروی بومی

همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام اظهار می‌کند: اولویت جذب نیروهای کارگری با نیروهای بومی است و بر این اساس اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای به منظور برگزاری دوره آموزشی برای نیروهای بومی اعلام آمادگی کرده است.

«شکرالله شیرخانی» می‌افزاید: شرکت نفت و گاز غرب تمام نیروهای مورد نیاز خود را براساس تخصص و مهارت به اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کند تا اقدامات اولیه برای جذب نیروهای بومی انجام شود. وی می‌گوید: از شهریور سال ‌جاری ۱۰۰ نفر از جوانان جویای کار بومی در دهلران در 8 حرفه آموزشی در حوزه جوشکاری تخصصی، برق صنعتی و صنعت ساختمان آموزش‌های لازم را در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای این شهرستان فراخواهند گرفت تا در پروژه‌های نفت و گاز استان جذب شوند.شیرخانی بیان می‌کند: با توجه به تاکید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام، جذب هرگونه نیروی غیربومی در حوزه نفت و گاز در استان ممنوع خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید