• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70156
+
-

فردیس در انتظار شهردار جدید

رئیس شورای شهر: اسامی کاندیداهای شهرداری پس از بررسی، اعلام و در هفته‌های آینده شهردار انتخاب می‌شود

شهری
فردیس در انتظار شهردار جدید

طیبه جواهری | البرز- خبرنگار


2 سال قبل مدیریت شهری فردیس توانست پس از کش و قوس‌های طولانی استقلال خود را به دست بیاورد و از کرج جدا شود؛ استقلالی که موافقان و مخالفان بسیاری داشت؛ موافقانی که تنها راه پیشرفت فردیس را مستقل شدن آن می‌دانستند و مخالفانی که معتقد بودند فردیس به‌تنهایی نمی‌تواند از پس مشکلاتی که دارد بربیاید. سرانجام پس از فراز و نشیب‌های بسیار، دیوان عالی کشور به نفع استقلال فردیس رأی صادر کرد و اردیبهشت سال 96 مردم مرکز شهرستان اعضای شورای شهر را انتخاب کردند.
پس از آن اعضای شورا «منوچهر غفاری» را به عنوان نخستین شهردار فردیس انتخاب کردند و این انتخاب توسط وزارت کشور تأیید و منتصب شد. غفاری شهرداری جوان و بومی شهر فردیس بود که پیش از این سابقه فعالیت در مدیریت شهری مناطق این شهرستان را داشت. وی در ابتدای فعالیت خود کار سختی را پیش رو می‌دید و باید در اولین گام زیرساخت‌های مدیریت شهری همچون فراهم کردن یک اداره مرکزی، چارت اداری، تأمین دفاتر اعضای شورا، انتخاب معاونان و مدیران کارآمد را فراهم می‌کرد. وی توانست این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارد، اما با این وجود از همان روز‌های ابتدایی اختلافات بین اعضای شورا و شهردار نمایان شد؛ اختلافاتی که دخالت‌های اعضای شورا در امور شهردار دلیلی برای شروع آن بود و سرانجام آن چیزی جز استعفای شهردار نبود.
اکنون اعضای شورای شهر فردیس دست به اعلام عمومی و فراخوان برای جذب شهردار زده‌اند و خواسته‌اند متقاضیان رزومه خود را به شورا بفرستند. اما این موضوع انتقاد نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی را در پی داشته است.


 انتقاد از نحوه انتخاب شهردار 

نماینده کرج با بیان این‌که فراخوان عمومی برای انتخاب شهردار کار درستی نیست، می‌گوید: اعضای شورا که در این 2 سال با ده‌ها نفر برای شهرداری فردیس رایزنی کرده‌اند فهرست همین افراد را بیاورند و پس از بررسی یکی را انتخاب کنند.
«عزیز اکبریان» ادامه می‌هد: مگر شهرداری فردیس شرکت سهامی یا بورس است که فراخوان داده شود؟ از طرفی وقتی فراخوان داده‌اید، چرا از من راجع به گزینه‌ای خاص سوال می‌کنید؟ این مسائل بسیار نا مناسبی است خصوصاً برای فردیس که اگر زود تصمیم‌گیری نشود، مشکلات بسیاری برای شهر ایجاد می‌شود.


 اختلاف اعضای شورا با شهردار سابق

عضو شورای اسلامی شهر فردیس با اشاره به دلایل استعفای شهردار فردیس می‌گوید: اختلافات چند عضو شورای اسلامی شهر با شهردار سابق فردیس، امور اجرایی شهر را قفل کرده بود و این مهم موجب شد که شهردار سابق به مصلحت شهر، استعفا کند.
«حسن سعیدی باشسیز» می‌افزاید: شهرداری فردیس دارای بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی است که می‌توان از آن در راستای توسعه پروژه‌های عمرانی و خدمات شهری استفاده کرد.
وی با بیان این‌که شهردار سابق فردیس در پایه‌گذاری و راه‌اندازی شهرداری مستقل اقدامات بسیار مهمی انجام داده است، ادامه می‌دهد: فردیس در ابتدای تاسیس بدون هیچ زیرساختی بود و این مهم مدیریت شهری را با مشکلاتی مواجه کرد.
سعیدی باشسیز اضافه می‌کند: مدیریت شهری فردیس فرصت آزمون و خطا ندارد، به همین منظور اعضای شورای اسلامی شهر فردیس در حال بررسی برای انتخاب شهرداری توانمند هستند و قطعا به شخصی رای خواهند داد که علاوه بر تخصص، سابقه مدیریتی و عملکرد قابل قبولی داشته باشد.


جلوگیری از انتخابات سفارشی

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به برخی از سوال‌ها و توضیحی از شرایط فعلی مدیریت شهری فردیس می‌گوید: پس از استعفای شهردار، سرپرست جوان و بومی دیگری به صورت موقت وظایف شهردار را انجام می‌دهد که تاکنون عملکرد مثبتی از خود ارائه داده است.
«مجتبی قاسمی» اضافه می‌کند: وی با حضور در جلسات و کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر راه را برای تصویب شدن لایحه‌ها و طرح‌های مختلف هموار می‌کند تا در هفته دولت طرح‌های بسیاری را به بهره‌برداری برسانیم.
وی در رابطه با اعلام فراخوان عمومی برای انتخاب شهردار می‌گوید: شورای اسلامی شهر فردیس با اعلام فراخوان از همه افراد توانمند دعوت کرده تا شاهد انتخاب شهردار قدرتمندی در فردیس باشیم و دلیلش این است که با انتخاب شهردار از طریق اعلان عمومی و با شرایط مصوبه هیات وزیران، از انتخاب افراد سفارشی جلوگیری می‌شود.


دریافت رزومه کاندیداها

رئیس شورای اسلامی شهر فردیس می‌گوید: «منوچهر غفاری» برای مدیریت هرچه بهتر شهر، از هیچ تلاشی فروگذار نبود و برای پیشرفت و توسعه فردیس استعفا کرد که سرانجام با ۵ رای موافق پذیرفته شد.
«سید حمید یعقوبی» می‌افزاید: پس از آن، از میان ۴ کاندیدا برای سرپرستی شهرداری فردیس که «حمید شهسواری» معاون معماری و شهرسازی شهردار فردیس، «شهرام وارسته» مدیر منطقه یک شهرداری فردیس، «مسعود نجفی» مدیر بازرسی شهرداری فردیس و «علی خوشگرد» معاون خدمات شهری شهردار فردیس بودند، مسعود نجفی به اتفاق آرا با 8 رای، به عنوان سرپرست شهرداری فردیس انتخاب شد.
وی از پایان زمان مشخص‌شده برای دریافت رزومه کاندیدای شهرداری خبر و ادامه می‌دهد: ۶۰‌کاندیدا برای پست شهرداری فردیس رزومه خود را به دبیرخانه شورای شهر ارسال کرده بودند که بررسی‌های اولیه در خصوص رزومه این کاندیداها در حال انجام است تا افرادی که براساس مصوبه هیات وزیران دارای شرایط پست شهردار هستند، شناسایی شوند.
یعقوبی اضافه می‌کند: اسامی کاندیداهای شهرداری فردیس پس از شناسایی اعلام و در هفته‌های آینده شهردار فردیس انتخاب می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر فردیس با بیان این‌که فردیس دارای کمبود‌های زیرساختی فراوانی است، می‌گوید: از ابتدای تشکیل مدیریت شهری فردیس اقدامات بسیاری برای زیرساخت‌سازی در این شهر انجام شده است، اما تا رسیدن به نقطه عطف فاصله وجود دارد و مدیریت شهری فردیس در راستای رشد و تعالی این شهر تلاش می‌کند.
 

اختلافاتی که باعث استعفا شد

گفت و گوی همشهری با «غفاری» شهردار سابق فردیس

روی کار آمدن شورا و شهرداری مستقل در فردیس با این‌که می‌توانست به ارتقای سطح خدمات عمومی و زیربنایی بینجامد، اما اختلاف‌ها بر پیشرفت و توسعه شهری فردیس سایه افکند و سبب شد تا «منوچهر غفاری» اولین شهردار این شهر بعد از 20 ماه استعفا دهد. گفت‌وگو با شهردار مستعفی فردیس را در ادامه می‌خوانید.


با توجه به این‌که با رای تمام اعضای شورا انتخاب شده بودید، چه شد که سرانجام مجبور به استعفا شدید؟

از روزی که کار خود را در فردیس شروع کردم سعی کردم جواب اعتماد منتخبان مردم در شورا را بدهم، اما به دلیل برخی اختلافات، به این نتیجه رسیدم شاید در نبود من شورا بتواند فعالیت بهتری داشته باشد و نباید جلوی پیشرفت آن را بگیرم، هرچند گذشت زمان خیلی از واقعیت‌ها را مشخص می‌کند.

امکان حل این اختلاف‌نظرها وجود نداشت؟

اختلافات از روزهای نخست وجود داشت، اما سعی کردم با تمام توان کار کنم و در کنار همکاران به فکر شهروندان باشم، اما اختلافی که بر عملکرد شورا و شهرداری سایه انداخته بود، سرعت کار را کم می‌کرد، بنابراین لازم بود مدیریت جدید شهر فردیس، بدون تنش به امور مهم شهر بپردازند.

مهم‌ترین اقدامات شما در مدت تصدیگری شهرداری فردیس چه بود؟

در این مدت به دلیل برخی مشکلات و عدم تفویض اختیار به مدیران، بسیاری از امور مدیریت شهری را به‌تنهایی انجام دادم. بعد از 20 ماه فعالیت شهرداری درآمدزایی صددرصدی داشته و هیچ‌گونه بدهی بانکی ندارد که این یکی از عملکردهای مثبت شهرداری محسوب می‌شود. همچنین در مدتی که در شهرستان فردیس مسئولیت شهرداری را قبول کردم، فعالیت‌هایی که برای شهروندان مهم بود با جدیت پیگیری شد، از جمله ساماندهی دستفروشان، عملیات عمرانی، جلوگیری از ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز و... انجام شد.

مهم‌ترین مشکل فردیس از نظر شما چیست؟

انتزاع فردیس از کرج مهم‌ترین مشکل این شهرستان است که در این مدت سعی کردیم این کار را انجام بدهیم، اما حل بعضی پرونده‌های حقوقی زمان‌بر است.

سخن آخر؟

اکنون فردیس 100 میلیارد تومان نقدینگی و 140 میلیارد تومان مازاد بر اعتبار استانی دارد که مبلغ قابل توجهی است. با این رقم می‌توان طرح‌های عمرانی خوبی انجام داد که شهروندان از آن بهره‌‌مند شوند. فردیس، شهر فرصت‌ها و تهدیدات است، بنابراین اگر از فرصت‌ها به‌موقع استفاده نشود، به تهدید تبدیل می‌شود و تهدیدات اگر با درایت جدی گرفته شود، می‌تواند فرصت خوبی برای شهر محسوب شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید