• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 70048
+
-

اثر مثبت حذف صفر بر بازار سهام

کارشناسان می‌گویند؛ حذف 4صفر از پول ملی دست‌کم می‌تواند اثرات روانی مطلوبی بر روند سرمایه‌گذاری‌ها در بورس داشته باشد

بازار سهام
اثر مثبت حذف صفر بر بازار سهام


تحلیلگران بر این باورند که هرچند حذف 4صفر از پول ملی اثر اقتصادی و بنیادی مشخصی بر بازار سهام ندارد، اما می‌تواند از نظر روانی بر معاملات بازار سرمایه تأثیرگذار باشد.
به گزارش همشهری، به اعتقاد تحلیلگران حذف4صفر از پول ملی تا‌حدی می‌تواند به رونق بازار سرمایه بینجامد، اما این رونق فقط بر اثر جو روانی است‌ و می‌تواند در رویه دادوستد سهام تأثیر داشته باشد. به‌طور کلی سیستم معاملاتی بورس‌ها براساس آستانه رقابت خاصی تعریف شده؛ یعنی رقابت روی سهام شرکت‌ها به یک میزان نیست و براساس قیمت سهم آن شرکت‌ها متفاوت است. به‌طور مثال، شرکتی که سهم آن در بازار سرمایه ۴ هزار تومان است، رقابت برای خرید سهام آن شرکت با نرخ 20تومان انجام می‌شود نه یک ریال اما شرکتی که ارزش هر سهمش 100 تومان است، سرمایه‌‌گذاران می‌توانند با قیمت یک ریال برای خرید سهام آن شرکت رقابت کنند، یعنی‌ سهام گران‌قیمت و ارزان‌قیمت با روش‌های متفاوتی خرید و فروش می‌شوند. بر این اساس حذف صفر‌ها از پول ملی می‌تواند نحوه رقابت را در دادوستد سهام تغییر دهد و حتی چسبندگی قیمت‌ها را به سمت ارقام بالاتر بیشتر کند و به رشد قیمت‌ها منجر شود.

اثر مثبت حذف صفر
 با اینکه نمی‌توان تا زمان اجرای قانون حذف صفرها به‌طور دقیق اثرات آن را برآورد کرد، با این حال، مصطفی امید‌قائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف معتقد است: این اتفاق از نظر بنیادی تأثیری بر بازار سرمایه ندارد، اما ممکن است از نظر روانی تأثیراتی را‌ هم بر صورت‌های مالی شرکت‌ها‌ و هم بر رویه دادوستد بگذارد. علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران هم با بیان اینکه تأثیر حذف 4صفر از پول ملی در بازار سرمایه مثبت است، گفت: هر‌چه قیمت سهام از دید سهامدار کمتر باشد، ریسک کمتری را در ذهن خود محاسبه می‌کند و به لحاظ ذهنی برای سرمایه‌گذاری آماده می‌شود. صحرایی افزود: با این اتفاق دیگر ریسک چندانی بر سهم‌هایی که قیمت بسیار پایینی دارند، تحمیل نمی‌شود.

فقط اثر روانی و دیگر هیچ
در مقابل حسین سلیمی، کارشناس بازارهای مالی معتقد است: حذف ۴‌صفر از واحد پول ملی منطقا نمی‌تواند اثری بر بازار سرمایه و قیمت سهام داشته باشد؛ مگر آنکه جو روانی به تغییراتی منجر شود‌. فردین آقابزرگی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم گفت: این مسئله نمی‌تواند تأثیری روی بازار سهام داشته باشد، اما از آنجا که در معاملات سهام بحث مقایسه قیمت‌های قبل از حذف 4 صفر مطرح می‌شود، ممکن است این ذهنیت وجود داشته باشد که آن دسته از سهامی که قیمت آنها نسبت به ارزش اسمی فعلی یعنی ۱۰۰ تومان کمتر است، دارای آمادگی روانی جذب سرمایه باشند.

نگاه متفاوت
داریوش روزبهانه، از تحلیلگران شناخته‌شده بازار‌های مالی از جنبه متفاوتی به این موضوع پرداخت و گفت: اجرای چنین تصمیمی نمی‌تواند تأثیر چندانی در ثروت و قیمت سهام فعالان بورس داشته باشد اما می‌تواند به کاهش هزینه‌ها در برخی اقلام منجر شود. به گفته داریوش روزبهانه، حذف 4صفر از پول ملی سبب ارتقای جایگاه ریال در برابر دلار، کاهش هزینه استهلاک و چاپ پول، کاهش هزینه پردازش اطلاعات مالی در سیستم و همچنین کاهش هزینه چاپ کاغذ در مقیاس ملی می‌شود. حسین سلیمی، کارشناس بازارهای مالی هم این نظر را تأیید کرد و گفت: به‌طور کلی حذف ۴‌صفر از واحد پول ملی اتفاق مثبتی است؛ زیرا هم‌اکنون تحلیل و اعلام برخی مبالغ بالا به‌دلیل داشتن تعداد زیادی صفر، مشکل‌ساز است. بنابراین حذف ۴‌صفر از واحد پول ملی، محاسبات را راحت‌تر خواهد کرد. البته حذف ۴‌صفر، در سیستم‌های مالی و حسابداری شرکت‌ها تغییراتی ایجاد می‌کند که هزینه‌بر است، ولی سیستم‌های مالی و حسابداری هم در مدت کوتاهی با تغییرات جدید، به‌روزرسانی خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید