• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69743
+
-

زوم‌کردن با 2بار پلک‌زدن!

زوم‌کردن با 2بار پلک‌زدن!

گروهی از دانشمندان لنز چشمی را ساخته‌اند که با 2بار پلک‌زدن امکان زوم‌کردن افراد روی سوژه‌های اطراف‌شان را مهیا می‌کند!
لنزهای هوشمند در بسیاری از فیلم‌های علمی-تخیلی دیده شده‌اند اما حالا این لنزها در حال تبدیل‌شدن به واقعیت هستند. شاید شما هم خیلی وقت‌ها خواسته‌اید که سوژه‌ای در فاصله‌ای دور را ببینید اما قدرت بینایی طبیعی انسان این امکان را برای شما فراهم نمی‌کرد. لنز ساخته‌شده توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا آنچه شبیه زوم با دوربین‌های عکاسی است را برای چشم انسان مهیا کرده‌ است.
به گزارش سی‌نت، بین قسمت عقب و جلوی کره چشم انسان یک پتانسیل الکتریکی ثابت وجود دارد که حتی درصورت بسته‌بودن چشم و در تاریکی محض هم فعال خواهد بود. وقتی انسان چشم خود را حرکت می‌دهد تا به اطراف نگاه کرده یا پلک بزند، تغییرات این پتانسیل الکتریکی قابل اندازه‌گیری است.
دانشمندان پالس الکتریکی به‌وجود آمده را اندازه‌گیری و راهی برای استفاده از آن به‌منظور تغییر فاصله کانونی لنز پیدا کرده‌اند. آنها ادعا می‌کنند که به‌خاطر مواد نرم به‌کار رفته در ساخت لنز، فاصله کانونی می‌تواند به تقریبا 32برابر حالت عادی برسد و این فاصله با تغییر فرم لنز تغییر می‌کند.
دانشمندان برای دستیابی به چنین هدفی، ابتدا همه سیگنال‌های الکترواکولوگرافی (پتانسیل پایدار قرنیه- شبکیه) را که هنگام چرخش چشم به اطراف منتشر می‌شود، اندازه‌گیری کرده و سپس یک لنز نرم یا به‌اصطلاح پزشکی سافت را طراحی کردند که مستقیما به امواج الکتریکی تولید‌شده واکنش نشان می‌دهد. این لنز می‌تواند فاصله کانونی خود را بسته به سیگنال‌هایی که در نتیجه حرکات چشم تولید می‌شود، تغییر دهد و در نتیجه با 2بار پلک‌زدن بزرگنمایی می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید