• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69738
+
-

تحقیق کنگره و دادستانی آمریکا درباره رابطه عربستان و امارات با ترامپ

تحقیق کنگره و دادستانی آمریکا درباره رابطه عربستان و امارات با ترامپ


ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین آمریکا، ارتباط نزدیکی با عربستان و امارات داشته است و یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های او توسط مقامات عرب در ریاض و ابوظبی بازنویسی و تصحیح شده است.
به گزارش ای‌بی‌سی، این ارتباط مورد توجه کنگره قرار گرفته و مأموران دولتی هم وارد این پرونده شده‌اند. نخستین‌بار کمیته نظارت مجلس نمایندگان که ریاست آن به‌عهده الایجا کامینگز است در پی افشای برخی ایمیل‌ها و پیامک‌های دو طرف، به این موضوع رسیدگی کرد. مأموران فدرال هم تحقیقاتی در این‌باره شروع کرده‌اند و پرونده‌ای قضایی در جریان است.
کمیته نظارت مجلس نمایندگان در یک گزارش در این‌باره نوشته است: «دولت ترامپ عملا خطوطی را که به‌صورت معمول سیاست‌های دولتی را از منافع طرف‌های خارجی و شرکت‌ها جدا می‌کند زیرپا گذاشته است.»
2هفته قبل از سخنرانی مهم انتخاباتی ترامپ درباره سیاستگذاری‌های انرژی، توماس باراک، غول سرمایه‌گذاری مستقر در کالیفرنیا و یکی از حامیان مالی ستاد انتخاباتی ترامپ که ارتباطات زیادی در خاورمیانه دارد، یک نسخه از این سخنرانی را در اختیار یکی از شرکای تجاری خود قرار داده است. این فرد، بعدها به باراک گفته است که این پیش‌نویس را در اختیار مقامات اماراتی و سعودی قرار داده. بعد از آن، باراک برخی جملات را به درخواست این 2کشور در سخنرانی اضافه کرده است و آن را به پل مانافورت، رئیس وقت ستاد انتخاباتی ترامپ تحویل داده است.
براساس گزارش کنگره، ‌مانافورت در یک ایمیل به باراک در روز سخنرانی ترامپ گفته است: «این به‌احتمال بسیار زیادی نسخه نهایی سخنرانی است. نظرات شما در آن اعمال شده است.»
کاخ سفید به درخواست ای‌بی‌سی برای اظهارنظر در این‌باره پاسخ نداده است. در گزارش کنگره آمده است که هیچ کدام از اسنادی که به‌دست آمده نشان نمی‌دهد که ترامپ شخصا در جریان تحویل پیش‌نویس سخنرانی‌اش به مقامات خارجی بوده است.
به‌گزارش نیویورک‌تایمز، کانال ارتباطی سری تیم انتخاباتی ترامپ و اعراب، توجه دادستان‌های فدرال را هم جلب کرده و آنها در جلساتی با باراک هم صحبت کرده‌اند. سخنگوی باراک که هم‌اکنون یکی از مشاوران خارج از کاخ سفید ترامپ به شمار می‌رود، گفته است که او هرگز نماینده هیچ کشور خارجی‌ای نبوده است.
کنگره، 60هزار سند در اختیار دارد که نشان می‌دهد تیم ترامپ، قبل و بعد از انتخابات او به‌عنوان رئیس‌جمهور، منافع شخصی و سیاستگذاری‌های عمومی دولتی را با هم درآمیخته است.
ترامپ سخنرانی معروف خود درباره انرژی را در ‌ماه مه 2016 و بلافاصله بعد از آنکه به‌عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزیده شده در داکوتای شمالی انجام داد. او در این سخنرانی تأکید کرد که منافع انرژی آمریکا را به توافق‌های بین‌المللی محیط‌زیستی مثل توافق پاریس ترجیح خواهد داد. ترامپ در این سخنرانی که تأکید فراوانی بر منافع آمریکا دارد، تأکید می‌کند که آمریکا با متحدانش «در خلیج‌فارس همکاری می‌کند تا یک رابطه مثبت در زمینه انرژی» شکل بگیرد.
براساس اسنادی که در اختیار کمیته نظارت کنگره قرار دارد، باراک از طریق راشدالمالک، یک تاجر اماراتی که در آمریکا مستقر است، پیش‌نویس سخنرانی را به امارات و عربستان داده است و المالک نظر مقامات این 2کشور را به باراک منتقل کرده است. در گزارش کنگره آمده است که راشدالمالک مخبر سازمان جاسوسی امارات است. المالک و باراک که از مدت‌ها پیش سابقه همکاری تجاری دارند، از 2 هفته قبل از سخنرانی دونالد ترامپ در داکوتای شمالی رد و بدل کردن پیام‌ها درباره این سخنرانی را شروع کرده‌ بودند.
این نخستین بار نیست که امارات متحده عربی و عربستان به دخالت در امور داخلی آمریکا و تأثیرگذاری بر تیم ترامپ متهم می‌شوند؛ برخی رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌هایی مدعی شده‌اند که این 2کشور، به‌خاطر مخالفت رکس تیلرسون با تحریم قطر از سوی آنها، لابی شدیدی علیه او در واشنگتن به راه انداختند و در نهایت همین مذاکرات پشت پرده، باعث برکناری تیلرسون در بهار سال گذشته شد. چند هفته پیش از برکناری تیلرسون در انتهای مارس سال گذشته، اسنادی افشا شد که براساس آن، برخی افراد در آمریکا به نمایندگی از امارات به‌شدت علیه تیلرسون فعالیت می‌کرده‌اند. نشریه اینترسپت هم تابستان پیش در گزارشی نوشت که مخالفت تیلرسون با حمله نظامی امارات و عربستان به قطر و فتح این کشور، ریاض و ابوظبی را به‌شدت عصبانی کرده بود و همین باعث برکناری او شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید