• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69661
+
-

تنش آبی در 70 روستای گیلان

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از تنش آبی در ۷۰ روستای این استان خبر داد و گفت: عملیات آب‌رسانی به این روستاها با استفاده از تانکرهای آب‌رسان و به صورت متناوب در حال انجام است.به گزارش تسنیم، «محب‌علی رنج‌ور» اظهار کرد: این روستاها عمدتا در مناطق کوهستانی واقع شده‌اند. به همین دلیل عملیات آب‌رسانی به آنها از طریق تانکرهای آب‌رسان شرکت آبفار انجام می‌شود.

وی بافت اقلیمی، بالا بودن سطح آب در برخی نقاط و بارش کم باران را در مناطق جنوبی این استان مورد اشاره قرار داد و افزود: مناطق کوهستانی گیلان، برخلاف مناطق جلگه‌ای آن، حوضه آبریز کمتری دارند و امکان استحصال از آب‌های زیرزمینی در آنها فراهم نیست.رنج‌ور با بیان این‌که این روستاها در شهرستان‌هایی نظیر رودسر، املش، لنگرود و نظایر این واقع شده‌اند، گفت: آب شرب این روستاها از چشمه‌ها تامین می‌شود. به همین علت در فصول گرم سال که بخشی از این آب در مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این روستاها با کمبود آب شرب مواجه هستیم.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان تامین منابع آب پایدار را برای روستاهایی که در فصول گرم با تنش آبی مواجه می‌شوند ضروری بیان کرد و ادامه داد: در حال حاضر یک پروژه آب‌رسانی برای 13 روستا در منطقه املش و یک پروژه آب‌رسانی دیگر نیز برای 19 روستا در بلوکات رودبار در دست اجراست.رنج‌ور وجود 62 تصفیه‌خانه در گیلان و ساخت بیش از 23 تصفیه‌خانه جدید را در این استان مورد اشاره قرار داد و گفت: 65 درصد از منابع آب در مناطق جلگه‌ای گیلان از طریق چاه‌ها تامین می‌شوند.

 اما تامین آب در مناطق واقع در بالادست و کوهستانی استان از محل چشمه‌های موجود در منطقه انجام می‌شود.وی اجرای طرح آب‌رسانی به روستاهایی را که خطوط انتقال آب شرب شهری از کنار آنها رد می‌شود مورد تاکید قرار داد و افزود: از سال 94 تاکنون بیش از هزار میلیون دلار اعتبار برای پروژه‌های آب‌رسانی از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده که سهم گیلان از این میزان حدود 130 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال 70 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آب‌رسانی به این استان تزریق شود بیان کرد: تاکنون بیش از 213 روستا در گیلان به وسیله اعتبارات صندوق توسعه ملی از آب شرب سالم بهره‌مند شده‌اند.وی شاخص بهره‌مندی از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی را در مناطق روستایی کل کشور حدود 75 درصد اعلام و اظهار کرد: طبق اطلاعات موجود در شرکت آب و فاضلاب گیلان، شاخص بهره‌مندی آب شرب روستایی در این استان حدود 77 درصد است که میزان آن 2 درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید