• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69653
+
-

توقف اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی

بازرس کل گیلان اجرای طرح بایوجمی در تالاب بین‌المللی انزلی را دارای ریسک بالایی دانست و بیان کرد: این طرح تا زمان مشخص شدن آثارش روی سلامت آبزیان و شهروندان باید متوقف بماند.به گزارش ایرنا «سیف الله مسرور» در نشست خبری با بیان این‌که اقدامات دادستانی مورد تایید ماست، افزود: طرح بایوجمی با ابهامات جدی روبه‌روست و بی‌خطر بودن آن هنوز ثابت نشده است.

وی تصریح کرد: بایوجمی اگرچه یک طرح بومی است، اما از آنجایی که سابقه اجرا در هیچ منطقه‌ای نداشته و از لحاظ فنی به گفته صاحب‌نظران ایراد بسیاری دارد، ما نیز اجرای این طرح را در تالاب انزلی دارای ریسک بالایی می‌دانیم که می‌تواند سلامت آبزیان، محیط‌زیست و مردم را تهدید کند. بر این اساس تا زمانی که بی‌خطر بودن این طرح اثبات نشده، باید متوقف شود.

بازرس کل استان با بیان این‌که در دانشگاه گیلان کارگروهی متشکل از متخصصان صاحب‌نظر درباره همین موضوع تشکیل شده، اظهار کرد: جمع‌بندی و گزارشی که ارائه شده نگران‌کننده است. یکی از مهم‌ترین علت‌های مخالفت ما با این طرح، اجرای پایلوت این طرح در استخر مصنوعی است که به دلیل نداشتن ویژگی‌های تالاب، نمی‌تواند بی‌ضرر بودن آن را تایید کند. مسرور بیان کرد: رسوبات از هر دو ورودی تالاب به آن وارد می‌شود و با توجه به ورود رسوبات از طریق رودخانه‌ها طی سال‌های آینده، تصفیه‌خانه‌ای برای فاضلاب انسانی و پیشگیری از ورود فاضلاب به تالاب پیش‌بینی نشده است. 

وی ادامه داد: بهتر بود بخشی از اعتبارات را صرف اقدامات پیشگیرانه می‌کردیم، ابتدا ورودی رسوبات را کاهش می‌دادیم سپس برای کاهش رسوبات، طرحی اجرا می‌شد. این مسئول بیان کرد: استدلال کسانی که مخالف اجرای این طرح هستند، معقول و مستدل است. ما هم در شرایط کنونی با اجرای این طرح مخالفیم و از اقدامات مرجع قضایی حمایت می‌کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید