• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69572
+
-

فروش 10 میلیاردی صنایع ‌دستی در شهر گلیم ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان ایلام از فروش انواع صنایع ‌دستی به ارزش 10 میلیارد ریال در این استان در 3 ماه‌ اول امسال خبر داد. «عبدالمالک شنبه‌زاده» در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: عمده‌ترین و پرطرفدارترین صنایع دستی ایلام گلیم نقش‌برجسته است که در مناسبت‌های مختلف، مانند ایام نوروز، فروش آن رونق بیشتری می‌گیرد. وی با بیان این‌که این آمار از عملکرد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان به دست آمده است، افزود: هم‌اکنون 120 کارگاه صنایع‌ دستی در استان وجود دارند که در 33 رشته فعالیت می‌کنند.

شنبه‌زاده تعداد صنعتگران دارای پروانه تولید را در استان 9700 نفر اعلام کرد و گفت: معرق، جاجیم، سفال، چوب، گیوه‌بافی، سیاه‌چادر و لباس محلی از مهم‌ترین صنایع ‌دستی استان به شمار می‌روند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان ایلام بازارچه‌های ثابت صنایع دستی، برپایی نمایشگاه در نوروزگاه‌ها در روزهای آغازین سال و برپایی نمایشگاه در ورودی جاذبه‌های تاریخی را فرصت‌های خوبی برای رونق بخشیدن به کسب و کار فعالان این عرصه عنوان کرد.

بنا بر این گزارش، گلیم نقش‌برجسته مهم‌ترین و شاخص‌ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است. با توجه به شاخص‌هایی از جمله پیشینه و تعداد بالای افراد شاغل در این صنعت، ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش‌برجسته معرفی شده است. این هنر - صنعت سال ۶۷ با شماره ۴۲ در ردیف فهرست آثار ملی کشور به نام گلیم نقش‌برجسته استان ایلام به ثبت رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید