• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69536
+
-

سیستان و بلوچستان؛ رکورددار انتصاب مدیران زن

رئیس شورای اسلامی استان: بالاترین رقم حضور بانوان در شوراهای اسلامی شهر و روستا مربوط به خاش با 131 کرسی است

جامعه
سیستان و بلوچستان؛ رکورددار انتصاب مدیران زن

 سیستان و بلوچستان در صدر آمار پست‌های مدیریتی پایه، میانی و ارشد زنان در میان 31 استان ایران است. در استانی که بیشترین بازمانده از تحصیل ایران را دارد و به گواه مدیران آموزش و پروش بیشترین جمعیت بازماندگان از تحصیلش هم دختران هستند، به دلیل ازدواج زودرس و مسائل فرهنگی به آن‌ها اجازه تحصیل داده نمی‌شود؛ بیشترین مدیر زن یعنی نگاهی نو و حرکتی رو به ‌جلو. 

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه شورای عالی اداری، مورخ 30 مرداد 96، دستگاه‌های اجرایی کشور موظف‌اند در طول برنامه ششم توسعه 30 درصد از پست‌های مدیریتی دستگاه مربوطه را به بانوان اختصاص دهند. استان‌های دیگر هرچند در اجرای این مصوبه تعلل کردند، سیستان و بلوچستان با وجود نگاه مذهبی و سنتی حاکم بر آن، زودتر از دیگراستان‌ها، این مصوبه را عملیاتی کرد. 


نخستین مدیران ارشد 

نخستین پست‌های مدیریتی ارشد برای بانوان در سیستان و بلوچستان تعریف و تشکیل شد و نخستین معاون استاندار و فرماندار زن نیز در این استان سکان‌دار شدند؛ علاوه بر آن معاون فرماندار، مدیر کل، معاون مدیر کل، رئیس دانشگاه، مشاور مدیر کل، مشاور فرماندار، رئیس اداره، شهردار، بخشدار و دهیار از جمله پست‌های دیگر زنان در سیستان و بلوچستان بودند و هستند. 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان می‌گوید: از ابتدای دولت یازدهم یعنی از سال 94 تاکنون 237 زن عهده‌دار مناصب مدیریتی در رده‌های مختلف از جمله فرماندار و مدیر کل تا مشاور و شهردار در سیستان و بلوچستان شدند. 

«فاطمه فاضلی» می‌افزاید: در دولت دوازدهم نیز بر اساس اعلام معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، سیستان و بلوچستان با 20 مدیر پایه و میانی بالاترین آمار انتصاب بانوان را در بین استان‌های ایران به خود اختصاص داده است. 

وی تصریح می‌کند: از جمعیت 2 میلیون و 775 هزار نفری سیستان و بلوچستان، چیزی حدود 50 درصد جمعیت یعنی یک‌میلیون و 373 هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند؛ در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سعی شده حق این زنان ادا شود؛ حضور زنان در پست‌های مدیریتی موجب تقویت بدنه اداری و چرخش نیرو میان نخبگان فارغ از نگاه‌های جنسیتی شده 
است. 


اعتماد مردم به مدیریت بانوان

هم‌زمان با تغییر نگاه‌ها در پست‌های مدیریتی ارشد و اعتماد به زنان و نگاه فراجنسیتی به توانمندی زنان در پست‌های مدیریتی برای اولین بار زنان حضور گسترده‌ای در پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 19 شهرستان سیستان و بلوچستان داشتند و موفق به راهیابی بی‌سابقه‌ای به پارلمان‌های شهری و روستایی شدند. 

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان می‌گوید: در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال 96، زنان ضمن حضور گسترده در این انتخابات موفق شدند با اعتماد مردم به توانمندی‌شان 415 کرسی شوراهای اسلامی شهر و روستا در 19 شهرستان سیستان و بلوچستان را از آن خود کنند. 

 «عبدالعزیز بلوچ‌زهی» می‌افزاید: بالاترین میزان بانوان راه‌یافته به شوراهای اسلامی شهر و روستای سیستان و بلوچستان مربوط به شهرستان خاش در مرکز سیستان و بلوچستان با 131 کرسی است. 
رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح می‌کند: راهیابی زنان به شوراها نسبت به دوره قبل رشد چشمگیری داشته و از 185 کرسی در چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به 415 کرسی در پنجمین دوره رسیده است. 

حضور حداکثری زنان در عرصه‌های مدیریت در سیستان و بلوچستان هرچند مصائبی داشته اما حرکتی نو با نگاهی متفاوت است. نگاهی نو و بی‌سابقه در استانی که همچنان عمده زنان از نخستین حقوق خود یعنی تحصیل هم محروم هستند. 


موانع بر سر راه زنان

 «حمیرا ریگی» نخستین فرماندار زن بلوچ است که از سال 1393 سکان‌ فرمانداری را در شهرستان قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان به دست گرفته است، تجربه موفقیت‌آمیز این فرماندار در مدیریت ارشد یک شهرستان نشان داد زنان می‌توانند بیش از این‌ها ایفای نقش کنند.

 نام حمیرا ریگی به‌عنوان سومین سفیر زن تاریخ ایران و نخستین سفیر زن بلوچ در ماه‌های اخیر در کشور اسلامی بروئنی پس از «مرضیه افخم» اولین سفیر زن ایران و «پروین فرشچی» سکان‌‌دار سفارت در مالزی و فنلاند مطرح شد و هرچند با مخالفت‌هایی روبه‌رو بود، سرانجام به پیشنهاد وزیر خارجه و موافقت رئیس‌جمهوری سفیر شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید