• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 25 بهمن 1396
کد مطلب : 6950
+
-

ژاپن و آمریکا نظار هگر خوش و بش 2کره

ژاپن و آمریکا نظار هگر خوش و بش 2کره

رهبر کره‌شمالی در دیدار با هیأت بلندپایه کشورش که برای افتتاحیه المپیک زمستانی به کره‌جنوبی سفر کرده بود، خواستار تقویت فضای دوستانه‌ای شد که بین 2کشور به‌وجود آمده است. به گزارش بی‌بی‌سی، کیم جونگ اون همچنین از کره‌جنوبی به‌خاطر مهمان‌نوازی از هیأت کشورش تشکر کرد. این صحبت‌ها، پس از سفر تاریخی هیأتی بلندپایه از کره‌شمالی به کره‌جنوبی، می‌تواند نشانه‌ای از عزم جدی کره‌شمالی برای کم کردن تنش‌ها با همسایه جنوبی باشد.

کیم جونگ اون در دیدار با هیأت بلندپایه‌ای که به تازگی از سئول به پیونگ یانگ برگشته بود، همچنین از کره‌جنوبی به‌خاطر اولویت دادن به بحث حضور کره‌شمالی در المپیک تشکر کرد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی همچنین گزارش داده است که کیم جونگ اون در این دیدار دستوراتی را برای حفظ «فضای گرم مصالحه و دیالوگ» صادر کرده است. حضور کیم یونگ جو، خواهر بانفوذ رهبر کره‌شمالی در کره‌جنوبی برای افتتاحیه المپیک زمستانی، اتفاقی تاریخی در روابط 2کره به شمار می‌رود. این نخستین بار از جنگ شبه‌جزیره کره در ابتدای دهه50 میلادی است که یک عضو خاندان حاکم کره‌شمالی به همسایه جنوبی سفر می‌کند. او در این سفر، پیام کتبی برادرش را به مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی داد و او را از طرف رهبر کره‌شمالی به پیونگ‌یانگ دعوت کرد.

این سفر تاریخی، با توجه بسیار زیاد رسانه‌های جهان همراه بوده است اما همچنان برخی طرف‌های درگیر بحران شبه‌جزیره کره، درباره نیات کره‌شمالی سوءظن دارند. هرچند مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا یک روز قبل گفته بود کشورش آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با کره‌شمالی است، انتظار نمی‌رود آمریکا به یکباره سیاست‌هایش را نسبت به کره‌شمالی تغییر دهد. ژاپن، هم‌پیمان اصلی آمریکا در شرق آسیا هم مواضعی نسبتا خصمانه به این تغییر رفتارهای کره‌شمالی دارد. تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن درباره این رفتارها گفته است: «من متوجهم که برخی می‌گویند چون کره شمالی تلاش می‌کند دیالوگ برگزار کند، ما باید به آنها پاداش بدهیم اما صادقانه بگویم که من فکر می‌کنم این طرز فکر ساده‌لوحانه است. من معتقدم که کره‌شمالی می‌خواهد زمان بخرد تا برنامه موشکی هسته‌ای خود را جلو ببرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :