• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 25 بهمن 1396
کد مطلب : 6947
+
-

بمب بودجه‌ای ترامپ

بمب بودجه‌ای ترامپ

محمدامین خرمی:

دولت دونالد ترامپ با ارسال لایحه بودجه سال 2019به کنگره، خواستار تخصیص بودجه 686میلیارد دلاری برای هزینه‌های نظامی آمریکا در سال آینده میلادی شد؛ هزینه‌ای که یکی از بزرگ‌ترین ارقام بودجه طی سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. وزارت دفاع آمریکا دیروز ضمن اعلام میزان بودجه درخواستی خود، تصویب آن را برای مقابله با تهدیدهای ناشی از قدرت نظامی روسیه، چین و کره‌شمالی ضروری دانست. تمرکز این بودجه با توجه به‌احتمال تقابل نظامی آمریکا و کشورهای یادشده، بر تقویت قدرت هسته‌‌ای و موشکی آمریکا قرار گرفته است. بودجه درخواستی پنتاگون، برخلاف وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ مبنی بر کاهش هزینه‌های نظامی آمریکا در مقایسه با بودجه نظامی سال گذشته میلادی، 80میلیارد دلار افزایش یافته است. بودجه نظامی درخواستی ترامپ همچنان آمریکا را با بیشترین بودجه نظامی در صدر فهرست کشورهای جهان قرار می‌دهد. بعد از آمریکا، کشورهای چین، روسیه و عربستان با فاصله بسیار در رده‌های بعدی قرار دارند. بودجه نظامی سالانه چین حدود 220، روسیه حدود 70 و عربستان 65میلیارد دلار برآورد شده است.

در سند بودجه پنتاگون آمده که درصورت عدم‌تصویب بودجه درخواستی این وزارتخانه، برتری نظامی آمریکا بر کشورهای رقیب یعنی چین و روسیه از بین خواهد رفت و آمریکا در دفع تهدیدهای احتمالی از سوی آنها ناتوان خواهد بود. در این سند آمده است: «چین از قدرت اقتصادی خود برای ارعاب کشورهای همسایه‌اش استفاده می‌کند و دائما بر بحران امنیتی ایجاد شده در دریای چین جنوبی دامن می‌زند.» براساس این سند، چین برای آمریکا یک «تهدید» توصیف‌شده که در «کوتاه‌مدت» به‌دنبال دستیابی به هژمونی منطقه‌ای و در «بلندمدت» به‌دنبال دست یافتن به «برتری جهانی» بر آمریکاست. دولت ترامپ حدود 3‌ماه پیش نیز با انتشار سند امنیت ملی آمریکا تحت عنوان «نخست، آمریکا» کشورهای چین و روسیه را «رقبای اصلی» آمریکا در جهان خواند و تأکید کرد که این دو به‌دنبال به چالش کشیدن قدرت آمریکا در جهان هستند.

دونالد ترامپ همزمان با ارسال بودجه به کنگره ضمن تشریح ضرورت موافقت نمایندگان با بودجه درخواستی گفت: «در دوره من، آمریکا قوی‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود.» ترامپ در توجیه افزایش بودجه نظامی آمریکا گفت: «واقعیت این است که ما این کار را به این دلیل انجام می‌دهیم که دیگران هم بودجه نظامی‌شان را افزایش داده‌اند؛ آنها این کار را نکنند، ما هم نمی‌کنیم.» سخنان ترامپ در حالی مطرح می‌شود که او در طول مبارزات انتخاباتی‌اش یکی از منتقدان سرسخت حضور نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان بود و دائما از هزینه‌های نظامی دولت باراک اوباما انتقاد می‌کرد.

تضعیف دیپلماسی، تقویت نظامیگری

مرور بندهای بودجه سال 2019 آمریکا از کاهش شدید بودجه دیپلماسی و کمک‌های خارجی این کشور همزمان با افزایش بودجه نظامی آن حکایت دارد. مقایسه بودجه آمریکا نشان می‌دهد بودجه دیپلماسی و کمک‌های خارجی این کشور 41درصد در مقایسه با سال گذشته میلادی، کاهش پیدا کرده، این در حالی است که بودجه نظامی آمریکا حدود 9درصد افزایش داشته است. چنین کاهش بودجه‌ای در زمینه دیپلماسی و سیاست خارجی آمریکا بی‌سابقه بوده است. ترامپ حدود 30میلیارد دلار از بودجه نظامی درخواستی را برای نگهداری تسلیحات اتمی آمریکا درخواست داده که قرار است به نوسازی و بهینه‌سازی‌ موشک‌های اتمی این کشور تخصیص یابد. ترامپ وعده داده به‌زودی آمریکا صاحب «بزرگ‌ترین» و «به‌روز‌ترین» زرادخانه هسته‌ای جهان خواهد شد. پنتاگون به‌طور مشخص مبلغ 12میلیارد دلار را نیز برای تقویت سیستم دفاع موشکی خود تخصیص داده که قرار است آمریکا را در برابر شلیک موشک‌های کره‌شمالی حفاظت کند.

فهرست خریدهای نظامی دولت ترامپ فهرست بلندبالایی است. پنتاگون قرار است در قالب سیستم دفاع موشکی بالستیک آمریکا موسوم به «ایجس» 37موشک پیشرفته دیگر بسازد. هزینه ساخت هر یک از این موشک‌ها که روی عرشه ناوهای آمریکایی در نقاط مختلف جهان مستقر می‌شوند حدود 11میلیون دلار است. خرید 82سیستم دفاع موشکی «تاد» نیز در بودجه پنتاگون دیده شده است. هر مجموعه موشکی تاد، حدود 12میلیون دلار هزینه خواهد داشت. ترامپ اندکی پس از ورودش به کاخ سفید دستور استقرار سیستم دفاع موشکی تاد در خاک کره‌جنوبی را صادر کرد؛ اقدامی که با واکنش تند کره‌شمالی و چین روبه‌رو شده است

پنتاگون همچنین قرار است طی سال آینده میلادی 10ناو جنگی دیگر به ناوگان خود اضافه کند. جنگنده‌های رادارگریز اف-35، جنگنده‌های اف-18، بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-21که در حمله‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز بخشی از خریدهای نظامی دولت آمریکا در سال آینده خواهد بود. وزارت دفاع آمریکا همچنین قرار است با استخدام 30هزار سرباز جدید، یگان‌های خود را تقویت کند. در چنین شرایطی و با خریدهای جدید دولت ترامپ، ارتش آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری او، بزرگ‌ترین ارتش این کشور پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید