• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 25 بهمن 1396
کد مطلب : 6944
+
-

پنجمین دور رایزنی با خودروسازان خارجی

علی ابراهیمی|خبرنگار:

برپایی پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران از روز گذشته در برج میلاد تهران فرصتی دیگر برای رایزنی خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی با شرکای خارجی از طریق نشست‌های رو در رو (B to B)، امضای تفاهمنامه‌ها و گفت‌وگو در مورد زمینه زنجیره تأمین خودروهای سنگین و تجاری فراهم کرد؛ همایش دوروزه‌ای که با عنوان« زنجیره تأمین رقابت‌پذیر (مواداولیه، قطعه‌‌سازی و لجستیک) برپا شد و درآن علاوه بر220 مهمان خارجی، حدود هزار و 560متخصص و فعال صنعت خودروی کشورمان نیزمشارکت داشتند.

با وجود این، همانند 4دوره قبلی این همایش به محلی برای اعلام دغدغه‌ و گلایه‌های خودروسازان و مسئولان داخلی و اهداف بلندمدت محدود شرکای خارجی آنها تبدیل شد. در این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با وجود حمایت‌های خوب دولت از صنعت خودروسازی طی سال‌های گذشته، مردم به این صنعت اقبال خوبی نداشته، انتظار بیشتری دارند و با کیفیت و استانداردهای روز جهان فاصله داریم. محمد شریعتمداری با بیان اینکه سال‌های گذشته صنعت خودرو در جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌معنای صحیح آن همچنین تولید پلتفرم‌های جدید و تحقیق و توسعه به خوبی عمل نکرده، خواستار توجه به استارت‌آپ‌های جدید در صنعت خودرو شد. عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز شرط قراردادهای خارجی خودرو را توجه به قطعه‌سازی‌ و صادرات دانست و گفت: در زمان عقد قراردادهای خارجی باید به شرایط قطعه سازان و صادرات خودرو توجه کرد و نباید در قراردادهای خارجی بخش صادرات خودرو تنها روی کاغذ نوشته شود و در عمل اتفاقی نیفتد. مدیرعامل ایران‌خودرو اما به انتقاد از استانداردهای جدید خودرویی پرداخت وگفت: وقتی با خودروسازان بنز و هیوندای صحبت می‌کنیم آنها نیز می‌گویند که این استانداردها را نمی‌توانیم پاس کنیم.

هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه خصوصی‌سازی، صنعت خودرو را نجات خواهد داد، افزود: اگر همین امروز یک سرمایه‌گذار پیدا شود، صندلی ایران‌خودرو و سایپا را بگیرد و حتی بنده و مدیرعامل سایپا را نیز عوض کند، به نفع صنعت خودروست. مدیر منطقه‌ای رنو نیز با بیان اینکه در دور جدید همکاری با خودروسازان ایرانی فرصت‌های شغلی این خودروساز فرانسوی در ایران 10برابر می‌شود، گفت: ایران نخستین کشور در منطقه و سومین بازار رنو درجهان است و حجم سرمایه‌گذاری رنو در ایران به ۸۰۰ میلیون یورو می‌رسد. پاسکال فلتن افزود: خودروهای آینده ما در ایران آلایندگی کمتر، کیفیت و ایمنی بیشتر و قیمتی رقابتی‌تر خواهند داشت و کمک می‌کنیم تا قطعه‌سازان ایرانی به زنجیره تأمین رنو، نیسان و میتسوبیشی پیوسته و ایران به پایگاه صادراتی رنو در منطقه تبدیل شود. ژان کریستوف کمار، قائم‌مقام خاورمیانه و آفریقای پژو و سیتروئن نیز با اعلام اینکه در سال ۲۰۱۸ یک خودروی شاسی‌بلند جدید وارد بازار ایران می‌کنیم، گفت: با آغاز فعالیت مشترک سایپا و سیتروئن در‌ماه دسامبر2017نخستین خودروی سیتروئن در کاشان تولیدشد و ۳۰۰میلیون یورو سرمایه‌گذاری در حال انجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید