• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69395
+
-

ترامپ نهاد اطلاعاتی واشنگتن را فتح کرد

جهان‌نما
ترامپ نهاد اطلاعاتی واشنگتن را فتح کرد


فشارهای دونالد ترامپ سرانجام نتیجه داد و دن کوتس، رئیس اداره ملی اطلاعات آمریکا از سمت خود استعفا داد تا جایش را یکی از هواداران دوآتشه ترامپ بگیرد.
رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا در توییتر از جدایی کوتس از این سازمان بسیار مهم اطلاعاتی در میانه اوت خبر داد و گفت که جان راتکلیف، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان را جانشین او خواهد کرد.
کوتس و ترامپ، رابطه بسیار پرتنشی داشتند و رئیس‌جمهور آمریکا، به‌خاطر اختلاف‌نظرهای شدید با رئیس جامعه اطلاعاتی آمریکا، مدت‌ها به فکر برکناری او بود. حالا به‌نظر می‌رسد خود کوتس با نوشتن نامه استعفایش، پیش‌دستی کرده است.
راتکلیف، یکی از متحدان ترامپ در کنگره است. او یکی از مخالفان سرسخت رابرت مولر، ‌بازرس ویژه دادگستری آمریکا به شمار می‌رود که درباره تبانی احتمالی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه و همینطور جلوگیری رئیس‌جمهور آمریکا از اجرای عدالت تحقیق کرده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، راتکلیف گفته است که گزارش مولر را نه خود او بلکه یک تیم حقوقی به نمایندگی از هیلاری کلینتون نوشته‌اند. راتکلیف در جلسه شهادت رابرت مولر در کمیته اطلاعاتی کنگره هم سؤال‌های بسیار تندی از او پرسید.
کوتس که  سال‌ها عضو کنگره بوده، از سال 2017که به‌عنوان مدیر آژانس ملی اطلاعاتی آمریکا انتخاب شده، ‌چالش بسیار بزرگی با ترامپ داشت؛ به همان اندازه که کوتس تلاش داشت تا دخالت آمریکا در امور داخلی کشورش را آشکار کند، ترامپ تلاش می‌کرد با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روابط دوستانه‌ای برقرار کند و حتی در چند مورد، یافته‌های سازمان‌های زیرنظر کوتس را رد کرد و در کنار روس‌ها ایستاد. یکی از همکاران کوتس به سی‌ان‌ان گفته است که اختلاف نظر عمیق ترامپ با کوتس، ‌یکی از عوامل مهم تصمیم کوتس بوده است.
گزارش‌هایی که اخیرا درباره اقدام ترامپ برای برکناری او منتشر شده هم احتمالا نقش مهمی در گرفتن این تصمیم داشته است. سی‌ان‌ان حدود 2 هفته پیش به نقل از برخی مقام‌های ارشد کاخ سفید نوشته بود که ترامپ به‌شدت به‌دنبال برکناری کوتس است و در این‌باره از مشاوران خود پرس‌وجو کرده است.
ترامپ، بارها در جلسات علنی، ارزیابی‌های نهادهای زیرنظر کوتس را زیر سؤال برد و در معروف‌ترین مورد آنها، در جولای 2018درحالی‌که در کنار ولادیمیر پوتین ایستاده بود، گفت که فکر نمی‌کند ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی کشورش درباره دخالت روسیه در امور داخلی آمریکا درست باشد.
بعد از این اظهارنظر غافلگیرکننده، کوتس در بیانیه‌ای بر نتیجه‌گیری سازمان‌های اطلاعاتی زیرنظرش درباره دخالت آمریکا در نتیجه انتخابات کشورش تأکید کرد. او کمی بعد از آن، هنگامی که از خبرنگاران شنید که ترامپ می‌خواهد پوتین را به واشنگتن دعوت کند، نتوانست تعجبش را از این کار رئیس‌جمهور آمریکا پنهان کند.
علاوه بر روسیه، ترامپ و کوتس درباره موضوعات دیگری مانند ایران و کره‌شمالی هم اختلاف نظر داشتند. برخلاف صحبت‌های ترامپ که مدعی شده بود کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی سلاح‌های هسته‌ای را کنار خواهد گذاشت، کوتس و دیگر مقامات اطلاعاتی در ارزیابی سالانه خود اینطور اعلام کردند که به‌نظر آنها، کره‌شمالی احتمالا هرگز چنین کاری نخواهد کرد.
در‌ماه می ‌2018هم کوتس و جینا هاسپل، رئیس سیا شهادت دادند که ایران همچنان به تعهدات برجامی خود پایبند است؛ این کار کوتس و هاسپل، ترامپ را بسیار خشمگین کرد و رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر نوشت که آنها «وقتی که پای خطر ایران در میان است، بسیار منفعل و ساده‌لوح هستند».
کوتس برخی ادعاهای دیگر ازجمله نابودی کامل داعش در سوریه و همینطور بی‌اثر بودن تغییرات اقلیمی را هم در گزارش‌های خود به چالش کشیده و عملا ادعاهای ترامپ را نقض کرده است.
کوتس که با مایک پنس سابقه همکاری در کنگره را دارد، در دوران جورج بوش، پسر سفیر آمریکا در آلمان بوده و سال‌ها قبل و بعد از آن در کنگره حضور داشته است. پنس توانست کوتس را متقاعد کند تا دوباره بعد از بازنشستگی یک شغل دولتی بگیرد. کوتس به‌خاطر نگاه فراحزبی و حرفه‌ای‌اش در میان جامعه اطلاعاتی از احترام زیادی برخوردار است.اداره ملی اطلاعات آمریکا سازمانی است که بر ده‌ها نهاد امنیتی نظامی و غیرنظامی در این کشور نظارت دارد. رئیس این اداره، ‌مستقیما به رئیس‌جمهور آمریکا گزارش می‌دهد.
پیش از کوتس،‌ مقامات رده‌بالایی همچون جیم متیس، وزیر سابق دفاع و رکس تیلرسون، وزیر سابق خارجه به خاطر اختلاف‌نظر با ترامپ از دولت کنار رفته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید