• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69197
+
-

رنج مردم از کم‌کاری مدیران

فرماندار سنقر و کلیایی:‌بروز نارضایتی اجتماعی بر اثر عملکرد نامطلوب برخی از مدیران و کارشناسان و روسای ادارات ‌ است

در استان
رنج مردم از کم‌کاری مدیران

 شهره امیری|  کرمانشاه- خبرنگار:


توسعه‌یافتگی یا توسعه‌نیافتگی هر شهرستان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. نخستین دلیلی که به ذهن می‌آید، ناکارآمدی و ضعف مدیران است. میزان رضایت مردم یکی از ابزارهای سنجش مدیریت یک شهرستان است. شاید بر همین اساس استانداری کرمانشاه تصمیم به اجرای طرحی با عنوان دوشنبه‌های خبری گرفته است.
در این طرح قرار است جلسه ملاقات عمومی فرمانداری و نشست خبری با حضور فرماندار، مدیران دستگاه‌های اجرایی و خبرنگاران در شهرستان‌ها برگزار شود. سنقر و کلیایی شهرستان آغازگر طرح است؛ شهرستانی که روزانه حدود ۹۰ نفر به فرمانداری آن مراجعه می‌کنند که آمار قابل توجهی است و بیانگر کم‌کاری ادارات این شهرستان در پاسخگویی و انجام وظایفشان است.


مراجعه‌کنندگان ناامید

در راهروی ساختمان فرمانداری سنقر و کلیایی تعداد زیادی از مردم تجمع کرده‌اند و هر یک تقاضایی را مطرح می‌کنند. از شواهد دیداری و شنیداری پیداست که برخی از ادارات دولتی این شهرستان کم‌کاری می‌کنند و تکریم ارباب‌رجوع را فراموش کرده‌اند.  مردی میانسال پرونده‌ای در دست دارد و از گروه خبرنگاران می‌پرسد «شما کی هستید؟» به همراه همکارم می‌ایستیم و پاسخ می‌دهیم که ما خبرنگار هستیم. 

«سلطانیان» اهل روستای ده‌خداداد است و قصد دارد منزل کاهگلی‌اش را تعمیر کند. اطلاعات موجود در پرونده‌اش نشان می‌داد که دی‌ماه سال گذشته از بنیاد مسکن تقاضای وام مسکن روستایی کرده است.این مرد روستایی با ناامیدی از روال کاری بنیاد مسکن شهرستان سنقر می‌گوید: زمستان سال پیش تقاصای وام مسکن کردم و به تقاضایم رسیدگی نشد تا این‌که سیل آمد و منزلم ویران شد. حتی خبرنگاران اعتراضاتم را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، اما اوضاع برایم بدتر شد. الان بار پنجمی است که به فرمانداری می‌آیم. 

خانم جوانی دست پسربچه دبستانی‌اش را گرفته است و چهره پریشان و بی‌قراری دارد. وی می‌گوید: با هزار بدبختی خانه‌ای کوچک ساختم ولی انشعاب آب آشامیدنی به من نمی‌دهند. با این هوای گرم و این کودک چه کار کنم؟ مدام در حال رفت‌و‌آمد بین ادارات و فرمانداری هستم. 

یک تولیدکننده هم می‌گوید: برای یک مجوز تولید و ایجاد اشتغال در روستایمان بارها به ادارات آمده‌ام. دولت گفته است وام اشتغال‌زایی روستایی از ۴ تا ۸ درصد به روستاییان تعلق می‌گیرد، اما این میزان درصد را برایم به سلیقه خودشان تا ۱۸ درصد افزایش داده‌اند و وام را هم هنوز نداده‌اند. 

زمین‌خواری موضوع دیگری است که چند مرد میانسال و سالخورده برایش طوماری امضا کرده‌اند و اثرانگشت زده‌اند و مدعی هستند که فردی چند زمین‌ را به‌زور تصاحب کرده است؛ زمین‌هایی که مالک حقیقی دارند. اینها فقط بخشی از مواردی است که مردم برای حل مشکلاتشان به فرمانداری سنقر و کلیایی مراجعه کرده‌اند؛ مردمی که از حل مشکلاتشان به دست نهاد مربوطه ناامید شده‌اند و حال به امید حل مشکل در نهاد بالادستی به فرمانداری آمده‌اند. 


سخنان فرماندار

برای پیگیری این مسائل و نحوه عملکرد ادارات و دستگاه‌های مختلف پای حرف‌های فرماندار سنقر و کلیایی می‌نشینیم؛ فرمانداری که اخیرا به این سمت منصوب شده و از قضا سخنانش را هم با اشاره به این موضوع آغاز می‌کند.  فرماندار سنقر و کلیایی در ابتدا بیان می‌کند که تازه سمت فرمانداری شهرستان را تحویل گرفته و در مراحل شناسایی ظرفیت‌ها و نقاط قوت و ضعف این شهرستان است. «محمدناصر معصومی‌زاده» ادامه می‌دهد: بروز نارضایتی اجتماعی در داخل کشور بر اثر عملکرد نامطلوب برخی از مدیران و کارشناسان و روسای ادارات در دستگاه‌های اجرایی است. برخی هم آگاهانه یا ناآگاهانه به کل بدنه دولت اتهام ناکارآمدی می‌زنند. 


برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مدیران 

این مسئول می‌افزاید: برای همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و اداری کلاس‌های آموزشی برگزاری می‌کنیم. با برگزاری این کلاس‌ها هر مدیری که در حوزه خود توانمند است، توانمندتر می‌شود و هر مدیری که ضعف داشته باشد، نقاط ضعف خود را می‌شناسد و آگاه می‌شود. در دوره‌های زمانی مختلف هم بازرسان و کارشناسانی برای ارزیابی عملکرد مدیران ادارات اعزام خواهیم کرد. 


ملاقات عمومی؛ دوشنبه هر هفته 

معصومی‌زاده با اشاره به برگزاری زمان ملاقات عمومی در روزهای دوشنبه هر هفته اظهار می‌کند: آمار ملاقات‌های عمومی به طور متوسط روزانه حدود 90 نفر است. در این مدت که فرماندار شهرستان هستم ۴۶ ملاقات عمومی برگزار شده و به طور تقریبی ۳ هزار نفر مشکلات خود را بیان کرده‌اند. وی ادامه می‌دهد: در یازدهمین نشست‌ عمومی، طبق آمار و نظرسنجی‌ها ۹۰ درصد مشکلات مردم حل شده است. 


ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان 

فرماندار سنقر همچنین از ظرفیت‌های کشاورزی این شهرستان نام می‌برد و می‌گوید: سنقر 3 برابر شهرستان‌های دیگر محصولات کشاورزی و دامی تولید می‌کند. البته این میزان تولید نسبت به ظرفیت تولید آن کم است و باید افزایش پیدا کند. 
معصومی‌زاده در ادامه تعمیر و دوبانده کردن بزرگراه‌ها، ساخت پارک و تفرجگاه‌های تفریحی، اختصاص بودجه طرح هادی به روستاها و همچنین مدرن کردن زمین‌های کشاورزی، تخصیص وام مسکن برای نوسازی و تعمیر واحدهای مسکونی را از اقدامات مهم انجام شده و در حال انجام این شهرستان بیان می‌کند. 


اطلاعاتی درباره سنقر و کلیایی

شهرستان سنقر و کلیایی 80 هزار نفر جمعیت دارد؛ ۴۵ هزار نفر جمعیت شهری و ۳۵ هزار نفر جمعیت روستایی.  این شهرستان ۱۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و عمده تولیدات آن ۲۹ هزار تن گوشت سفید و قرمز، ۴۰۰ تن عسل و ۷۰۰ تن ماهی است. سنقر و کلیایی دارای ۷۴۵ کیلومتر راه اصلی است؛ ۱۳۴ کیلومتر راه شهری و ۶۱۱ کیلومتر راه روستایی. 

این شهرستان ۲۳ حلقه چاه عمیق برای تامین آب آشامیدنی دارد. برای پروژه تصفیه‌خانه هم بودجه اختصاص یافته اما هنوز اجرا نشده است. 2 سد با گنجایش هر یک ۵۲ میلیون مترمکعب از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان است.  ایجاد 2هزار و 255 هزار شغل در یک سال گذشته، کاهش روند صدور کسب‌وکار به ۱۰ روز، ظرفیت اشتغال‌زایی ۸ هزار نفر در زمینه فرش‌بافی از دیگر ظرفیت‌ها و اقدامات انجام شده در این شهرستان است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید