• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6916
+
-

شهر در رسانه‌ها

تفکیک جنسیتی شهری؛ توهین به کل جامعه

روزنامه «شرق» با سعید مدنی جامعه‌شناس آسیب‌های اجتماعی درباره ناکارآمدی تفکیک جنسیتی در محیط‌های شهری گفت‌وگو کرده است. وی معتقد است که: «این کار توهینی به کل جامعه است.» به گفته مدنی، مدیریت شهری، خودآگاه یا ناخودآگاه، برای تأمین امنیت شهروندان، اغلب وزن بیشتری برای مردان قائل می‌شود که شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این وضعیت، حضور جایگاه بالاتر و مؤثرتر مردان در مدیریت شهری با ذهنیت مردسالارانه است. این جامعه‌شناس شهری بر این باور است که البته در مواردی مثل حمل‌ونقل عمومی، تفکیک جنسیتی فضای مطلوب‌تری برای زنان فراهم کرده  اما درباره پارک‌ها موضوع فرق دارد.

برنامه بازآفرینی شهری به روایت وزیر

روزنامه «تعادل» یادداشتی را به قلم وزیر راه و شهرسازی با عنوان «برنامه ملی بازآفرینی شهری» منتشر کرده است. به نوشته عباس آخوندی، امروز شهرهای ایران با دو چالش بنیادین، قابلیت زندگی (liveability) و روانی حرکت و جابه‌جایی (mobility) مواجهند و هرچند به ظاهر تعداد انباشت مسکن در ایران از تعداد خانوارها فزون‌تر است، در عین حال برآورد می‌شود که ۱۹میلیون نفر در بدمسکنی زندگی می‌کنند. وی درباره بافت‌های ناکارآمد شهری اعم از بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی پیرامون شهرها نوشته که: «سیاست ما بازآفرینی شهری است.»

بی‌مهری دولت به مترو

روزنامه «جوان» افزایش آلودگی و تشدید ترافیک شهری را ارمغان کاهش بودجه توسعه مترو دانسته است. این گزارش به اظهارات مدیرعامل متروی تهران اشاره کرده  که گفته بود حمایت از مترو از اولویت دولت خارج شده و توسعه حمل‌و‌نقل پاک، ایمن و ارزان‌قیمت، عملا به وضعیت بغرنج و پیچیده‌ای رسیده است. جوان با اشاره به کاهش 50درصدی بودجه 97مترو نسبت به سال‌جاری، نوشته که «اصلی‌ترین شبکه حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها در ایستگاه بودجه باید حرکت لاک‌پشتی در پیش بگیرد.»

اقدام به وقت وقوع واقعه

روزنامه «جام جم» از عملکرد «کمیته اضطرار» در بحران اخیر آلودگی هوای تهران انتقاد کرده و به نقل از رئیس اتحادیه انجمن‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست نوشته: «ما همه‌‌چیز کشور را به نام اضطرار و هشدار نامگذاری کرده‌ایم درحالی‌که می‌توانستیم پیش از رسیدن به این وضعیت کارهایی انجام بدهیم.» علی سلاجقه در این‌باره می‌گوید: «ما درست مدیریت نمی‌کنیم و کار را به مرحله بحران و اضطرار می‌کشانیم.»

حذف هزینه‌های اضافی

روزنامه «وقایع اتفاقیه» با محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفت‌وگو کرده است. این گفت‌وگو درباره سخنان اخیر شهردار تهران است که گفته شهرداری قصد دارد از برخی فعالیت‌ها که خارج از وظایف شهرداری است خارج شود. میرلوحی ساخت مسجد و حمایت از مداحان را از موضوعاتی می‌داند که شهرداری می‌خواهد از آن خارج شود. وی این سؤال را پیش کشیده که «مگر شورای شهر و شهرداری تهران از شاعران و نویسندگان حمایت می‌کند که بخواهد از مداحان و برپایی هیئت‌های مذهبی حمایت کند؟»

آخرین تجربه عقلانی در شهرسازی

روزنامه «آسمان آبی»، تدوین طرح جامع تهران در سال 1345را نخستین و آخرین تجربه عقلانی شهرسازی در ایران به‌شمار آورده است. این روزنامه در بخشی از گزارش خود توضیح داده که «طرح جامع نخستین تهران با اعلام این اعداد برای افق 25ساله طرح دست حاکمیت را در اتخاذ سیاست‌های نامتعارف جمعیتی در 25‌سال آینده برای شهر تهران بسته و به‌جای آن محیطی درخور برای زندگی شهروندان تهرانی نوید داده بود. اما وقایع سیاسی پیش آمده در نیمه راه اجرای این طرح و تغییر نگرش متعاقب آن، رویکرد حاکم بر طرح‌های شهری بعدی را به‌طور کلی دگرگون کرد و این فهم از طرح‌های شهری که ابزاری برای بستن دست حاکمیت در مداخلات فضایی شهرهاست به عکس آن تبدیل شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید