• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69038
+
-

افت آب‌های زیرزمینی ایلام با یک سال بارندگی جبران نمی‌شود

افت آب‌های زیرزمینی ایلام با یک سال بارندگی جبران نمی‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: بارش نزولات جوی باید حداقل ۱۰ سال به صورت مداوم و موثر ادامه داشته باشد تا بخشی از افت سطح سفره‌های زیرزمینی آب در استان جبران شود، وگرنه با یک سال بارندگی مشکل حل نمی‌شود.

«علی پوراحمد» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در سال زراعی جاری بارش‌ها مطلوب و چشمگیر بود، اما با یک و حتی چند سال بارش نزولات جوی مناسب کسری فاحش و جدی آب سال‌های گذشته استان جبران نمی‌شود. وی افزود: استان ایلام بیش از یک دهه درگیر تنش‌های جدی ‌آبی و کاهش دریافت نزولات جوی بوده که اکنون و با یک سال بارندگی، آن هم به شکل سیلابی و تند، این کمبود جبران‌ نمی‌شود.

پوراحمد گفت: استان ایلام دارای شیب تند به سمت عراق است. همین ویژگی جغرافیایی باعث رفتن بخش عمده‌ای از آب آن به خارج از مرز می‌شود و سهم سفره‌های زیرزمینی این استان از بارش باران چشمگیر و موثر نیست.

وی ادامه داد: به طور معمول، طبق مطالعات انجام شده، تنها ۱۵ درصد از آب باران جذب زمین و سفره‌های زیرزمینی می‌شود و بخش عمده‌ آن تبخیر یا به صورت روان‌آب از کشور خارج می‌شود. این مسئول به کشاورزان و بهره‌برداران توصیه کرد: در برداشت از چاه‌های آب دقت کافی داشته باشند و همچنین با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت از محصولات پرآب‌بر به کم‌آب‌بر و گلخانه‌ای در مدیریت آب سهیم باشند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام در پایان گفت: این استان ۱۳ منبع آب زیرزمینی دارد که 3 عدد از آنها در شهرستان‌های مهران و دهلران در وضعیت برداشت ممنوع هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید