• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 68961
+
-

نمایشگاه لوازم خانگی زیر سایه گرانی

شهروندان به دلیل گرانی، نبود تضمین‌های پس از فروش و مشکلات کالاهای تحویل داده شده از نمایشگاه لوازم خانگی تبریز استقبال نکردند

نمایشگاه
نمایشگاه لوازم خانگی زیر سایه گرانی

سید‌مرتضی احمدپور | تبریز – خبرنگار:


بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تبریز در حالی به کار خود پایان داد که با رویدادهای قبلی تفاوت‌هایی هم داشت. این نمایشگاه که از آن به عنوان آوردگاه تولید‌کنندگان استانی و کشوری یاد می‌شود، هر سال با حضور پررنگ تولید‌کنندگان معتبر استان و کشور و نمایندگانی از تولید‌کنندگان خارجی همراه است. 

امسال این نمایشگاه با 2 نمایشگاه لوازم آرایشی و لوازم صنعتی همزمان بود و تولید‌کنندگان لوازم خانگی در کنار فعالان لوازم آرایشی و بهداشتی و نیز شاخه‌های صنعتی تولیدات خود را به نمایش گذاشتند. اما گزارش میدانی همشهری حاکی از بازار فروش کم‌رمق به واسطه قیمت‌های بالا در عین افزایش کالاهای به نمایش گذاشته‌شده است.


وفور کالا، مشتری کم 

«مجتبی صبح‌خیز» از تولید‌‌کنندگان لوازم خانگی استان اصفهان است که در این نمایشگاه حضور دارد. وی که به گفته خودش در اکثر نمایشگاه‌های لوازم خانگی حضور دارد، اظهار می‌کند: امسال وضعیت بازار لوازم خانگی متفاوت است. سال گذشته تولیدکنندگان 7 استان در نمایشگاه حضور داشتند و امسال تعداد شرکت‌کنندگان استان‌های مختلف در آن افزایش پیدا کرد اما در عمل از مشتری خبری نبود.

وی می‌گوید: سال گذشته جو روانی خاصی بر بازار حاکم بود و به علت هجوم خریداران لوازم خانگی به بازار، کمبود داشت. بسیاری هم لوازم خانگی را بدون نیاز خریداری کردند و در چنین شرایطی کمبود لوازم خانگی به وجود آمد. البته استدلال خریداران گرانی لوازم خانگی در آینده نزدیک بود که این پیشی‌بینی تا حد زیادی هم درست از آب درآمد و قیمت برخی لوازم خانگی تا 30 درصد و بیشتر هم افزایش یافت. 

این تولیدکننده تاکید می‌کند: امسال تولیدکنندگان برای تولید و عرضه کالا به بازار مشکلی ندارند، لوازم اولیه تامین می‌شود و حتی بازارهای صادراتی هم وجود دارد. اما مشتری چندانی نداریم و حتی در نمایشگاه، با وجود این‌که 10 تا 15 درصد تخفیف ارائه کردیم، خریدار چندانی حضور نداشت.

وی می‌افزاید: البته قیمت لوازم خانگی برقی افزایش زیادی پیدا کرده است و در نمایشگاه امسال مثلا قیمت‌ یخچال حدود 7 تا 12 میلیون تومان برای خریداران عادی چندان مناسب نبود. در این میان، تخفیف 10 درصدی هم برای‌شان کارساز نبود.


امتیاز‌دهی به مشتریان برای فروش بیشتر
 
«محمد مجیدی» از تولیدکنندگان لوازم خانگی تهران است که با اشاره به وضعیت فروش کالا در نمایشگاه می‌گوید: در چند روز برگزاری نمایشگاه استقبال چندانی به جز روز آخر نداشتیم. برای جلب مشتریان خدمات خاصی به آنان ارائه می‌شد که هدف از آن فروش بیشتر بود.

وی ادامه می‌دهد: تحویل کالا درب منزل مشتری به صورت رایگان از جمله خدمات ذکرشده بود. مشتری تنها وجه کالا را به نمایشگاه - و نه غرفه‌دار - پرداخت می‌کرد تا تضمینی برای او باشد. پس از تحویل کالا به مشتری، پول به فروشنده پرداخت می‌شد. علاوه بر این، تخفیف و فروش اقساطی نیز برقرار بود. ضمن این‌که در مدت برگزاری نمایشگاه خدمات پس از فروش به صورت ویژه ارائه می‌شد.

این فعال حوزه لوازم خانگی بیان می‌کند: فرهنگ نمایشگاهی در ایران، حتی در نمایشگاه‌های معتبر کشوری، با سایر نقاط جهان متفاوت است و اغلب بازدیدکنندگان با حقوق خود آشنا نیستند. برخی تولیدکنندگان هم حقوق خریداران را رعایت نمی‌کنند. همچنین، نمایشگاه باید جذابیت‌های لازم را برای شهروندان داشته باشد تا حتی با وجود قیمت‌های بالا فروش ممکن باشد.


تبلیغات گمراه‌کننده برخی غرفه‌داران 

«خلیل خسروی» یکی از بازدید‌کنندگان نمایشگاه امسال لوازم خانگی از تبلیغات گمراه‌کننده برخی غرفه‌داران انتقاد می‌کند و می‌گوید: برخی‌ها تراکت‌هایی با عناوینی چون طرح تعویض رایگان تشک کهنه و نو نصب کرده‌اند و وقتی از جزئیات طرح سوال می‌کنیم، می‌گویند تشک قدیمی شما را از درب منزل تحویل می‌گیریم و تشک خریداری شده را به شما تحویل می‌دهیم.  سوال اینجاست که این تعویض چه سودی به حال خریدار دارد و جواب این است که شما زحمت حمل تشک تا سطل زباله‌ سر کوچه را نخواهید کشید و البته برای ارسال تشک به منزل هم مبلغی پرداخت نمی‌شود! 

وی تاکید می‌کند: فروش کالا هم به صورت غیرحضوری است، به این معنی که خریدار کالایی را در غرفه می‌بیند و کالای دیگری را درب خانه تحویل می‌گیرد. در این میان مشخص نیست که آیا کالا را با همان کیفیتی که دیده است تحویل می‌گیرد یا نه. من 2 سال قبل مبل 7 نفره‌ای را به قیمت 5 میلیون در این نمایشگاه خریداری کردم، اما کالایی که به من تحویل داده شد بی‌کیفیت بود و نتوانستم به کسی مراجعه و شکایت کنم. 

حتی تضمینی برای مرجوع کردن کالای بی‌کیفیت وجود ندارد و این یکی از دلایل عدم استقبال مشتریان از این نمایشگاه‌هاست. خسروی می‌افزاید: امسال، به علت گرانی کالا، اغلب شهروندان فقط بازدید‌کننده بودند و تنها چند غرفه لحاف‌فروشی یا غرفه‌های لوازم کم‌قیمت که کالا را با تخفیف مناسبی عرضه می‌کردند، شلوغ بودند.


نظارت هماهنگ شده بر نمایشگاه‌های کالا 

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان می‌کند: نمایشگاه‌های کالا اعم از لوازم خانگی یا دیگر نمایشگاه‌ها به صورت نظام‌مند برگزار می‌شوند و نظارت بر قیمت‌گذاری قبل از برگزاری نمایشگاه‌، در طول برگزاری آن، هنگام فروش و پس از آن هم در جریان است. شهروندان باید با اطلاع از حقوق خود در این نمایشگاه حضور داشته باشند و اگر با شرکتی در نمایشگاه مشکلی داشتند، با مسئولان نظارتی تماس بگیرند.

«اسماعیل عطاپور» می‌افزاید: در این نمایشگاه‌ها تخفیف حتما باید وجود داشته باشد و در برخی موارد تخفیف‌ها بیش از 20 درصد است. البته این تخفیف‌ها به صورت نظارتی و با توجه به قیمت‌های روز بازار اعمال می‌شود. وی می‌گوید: در زمینه افزایش قیمت‌ها، اتحادیه‌های مربوطه نظارت دارند تا اجحافی در حق مشتریان صورت نگیرد. ولی نظارت‌ها نمی‌تواند مانع افزایش عمومی قیمت‌ها یا باعث افزایش قدرت خرید مردم شود. البته نمایشگاه‌های این‌چنینی عاملی برای کنترل قیمت‌ها و مانع فعالیت روز‌افزون تولیدکنندگان اجناس تقلبی هستند.


مرداد نمایشگاهی تبریزی‌ها 

تبریزی‌ها در هفته اول مرداد شاهد برپایی 8 نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر بودند. نمایشگاه بین‌المللی پوست و چرم و صنعت کیف و کفش با حضور شرکت‌های داخلی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، تهران، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی، زنجان، همدان، قم و البرز و نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی از کشورهای چین، ترکیه، هند، ایتالیا و پاکستان در سالن امیرکبیر برگزار شد. 

نمایشگاه بین‌المللی آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده، پاک‌کننده و سلولزی هم به ایستگاه شانزدهم رسید و با حضور تولیدکنندگانی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، تهران، اصفهان، کرمان و زنجان و نمایندگی‌های کشورهای ترکیه، چین و کره جنوبی دایر بود. همچنین، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی با حضور تولیدکنندگانی از آذربایجان شرقی و غربی، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، قم، همدان و سمنان و نمایندگی‌های کشورهای ترکیه، چین و کره جنوبی در سالن پروین اعتصامی برگزار شد. 

همزمان با این نمایشگاه‌ها، بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی و صنعت چاپ، هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تبلیغات و بازاریابی، بیستمین نمایشگاه بین‌المللی فراورده‌های غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته، سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات و ماشین‌آلات مربوطه و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نوشیدنی‌ها، مواد اولیه و ماشین‌آلات هم میزبان علاقه‌مندان بودند.  نمایشگاه بین‌المللی تبریز ۵۰ هزار متر‌ مربع سالن مسقف دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید