• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68868
+
-

بورس ارز، مراحل تست را پشت سرگذاشت

بازار متشکل ارزی از عید قربان فعالیتش را آغاز می‌کند

ارز
بورس ارز، مراحل تست را پشت سرگذاشت


سامانه معاملات بورس ارز 2تست فنی را با موفقیت پشت سر گذاشت و احتمال آغاز به کار این بورس تا 21 مرداد ماه همزمان با عید قربان قوت گرفت.

به گزارش همشهری، اواخر پارسال مقامات بانک مرکزی از آغاز به‌کار بورس ارز، که با نام بازار متشکل ارزی شناخته می‌شود، در ابتدای سال‌جاری خبر دادند، اما فروردین‌ماه و حتی فصل بهار گذشت و بورس ارز فعالیتش را آغاز نکرد. بعد ازآن به‌ترتیب از ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر به‌عنوان زمان گشایش رسمی بازار متشکل ارزی یاد شد، اما همه این ماه‌ها هم طی شد و بورس ارز فعالیتش را آغاز نکرد. هنوز به‌طور دقیق دلایل تأخیر در آغاز فعالیت بورس ارزمشخص نیست اما دیروز محمد شکسته‌بند، مدیر‌عامل بازار متشکل ارزی با عبد الناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی دیدار کرد و در این نشست بار دیگر تاریخ جدیدی برای آغاز به کار بورس ارز مشخص شد. مطابق آنچه در این جلسه مطرح شده قرار است فعالیت این بورس تا عید سعید قربان آغاز شود.

تازه‌ترین اطلاعات دریافتی همشهری هم نشان می‌دهد؛ سامانه معاملات بورس ارز که معاملات بر بستر آن انجام می‌شود 2 تست فنی را با موفقیت پشت سر گذاشته و با توجه به آنکه همه مقررات این بازار تدوین شده، این بار احتمال اینکه فعالیت این بورس تا 21 مرداد آغاز شود افزایش یافته است. در 2 هفته اخیر قیمت ارز در کانال مشخصی تثبیت و حتی نرخ ارز در 2 بازار نیما و آزاد به هم بسیار نزدیک شده است. بسیاری از کارشناسان این رویداد را مقدمه تاسیس بورس ارز دانسته‌اند.

نوسان‌های قیمت ارز
ایده تاسیس بورس ارز همزمان با حضور عبدالناصر همتی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی جدی شد، همتی از یک‌سال پیش که هدایت نهاد ناظر بازار پول و ارز را به‌عهده گرفته رویکرد سنتی بانک مرکزی را در مدیریت بازار ارز به‌طور کامل تغییر داده و مدیریت بازار ارز بر مبنای سیاست شناور مدیریت شده را با زاویه دیدی جدیدتر دنبال کرده، این رویه موجب شده نوسان‌های قیمت ارز از ابتدای امسال تاکنون به کمترین حد خود برسد. در ماه‌های اخیر پس از آنکه قیمت دلار تا محدوده 15 هزارو 500 تومان پیشروی کرد، در یک هفته گذشته تا محدوده 11 هزارو 500 تومان عقب نشست، اگر چه بعد از آن دوباره قیمت دلار افزایش یافت، اما نکته اصلی حفظ یک کانال حرکتی برای قیمت دلار است که نوسان را در یک محدوده مشخص کنترل می‌کند. هم‌اکنون بانک مرکزی از طریق کارگزار اجرایی خود در بازار، یعنی صرافی بانک ملی، از طریق تنظیم روند عرضه و تقاضا، قیمت دلار را در محدوده مشخصی تثبیت کرده است. پیش‌بینی می‌شود با تاسیس بازار متشکل ارزی این عملیات بازارگردانی، به بورس ارز منتقل شود.

آغاز عملیات بازار باز
اطلاعات دریافتی همشهری همچنین نشان می‌دهد به‌زودی عملیات بازار باز با همکاری مشترک بازار سرمایه و بانک مرکزی آغاز خواهد شد. این عملیات که از طریق خریدو فروش اوراق بدهی انجام می‌شود، می‌تواند حجم نقدینگی موجود در بازار را کنترل کند و به بانک مرکزی در اجرای سیاست هایش در زمینه کنترل تورم و در مرحله بعد کنترل ارزش ریال کمک کند.
قرار است در گام نخست این عملیات با استفاده از اوراق بدهی موجود در بازار شامل اسناد خزانه اسلامی انجام شود و در گام بعدی احتمالا بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق بدهی با حجم بیشتری را صادر خواهد کرد، اما به‌نظر می‌رسد انجام موفق اجرای عملیات بازار باز در هاله‌ای از ابهام است؛ زیرا در تمام نقاط دنیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های پوشش ریسک ازجمله خریداران اصلی اوراق بدهی هستند اما از 2سال پیش بانک مرکزی جلوی تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید را که بازیگران اصلی این بازار هستند، گرفته و به‌نظر می‌رسد درصورتی که قرار باشد عملیات بازار باز در ابعاد وسیع تری انجام شود باید مجوز تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتری صادر شود که حجم نقدینگی موجود در این صندوق‌ها تناسبی با میزان نقدینگی داشته باشد.

آغاز به کار بازار متشکل ارزی در آستانه عید سعید قربان
در دیدار رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بازار متشکل ارزی با عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، آخرین اقدامات و تست های انجام گرفته در مورد عملیاتی کردن این بازار مرور شد. به‌گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه مقرر شد در آستانه عید قربان فعالیت این بازار آغاز شود. رئیس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد با شروع به کار این بازار شاهد شکل‌گیری نرخ واقعی و شفاف اسعار خارجی به صورت اسکناس باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید