• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68862
+
-

3 پیش‌شرط قطعه‌سازان برای خرید سهام دولتی خودروسازان

تعیین سرنوشت سهام شرکت‌های تابعه حاصل از معاملات تودرتو و پرهیز از مفت‌فروشی از اولویت‌های واگذاری است


پس از عقب‌نشینی یکی از قطعه‌سازان بخش خصوصی از خرید سهام دولتی خودروسازان، دیروز انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز از فراهم نبودن شرایط واگذاری این سهام به بخش خصوصی واقعی انتقاد کرد.

به گزارش همشهری، واگذاری باقیمانده سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال آینده در دستور کار دولت و سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار گرفته اما متقاضیان احتمالی خرید این سهام از وجود موانعی مانند سرنوشت مبهم مدیران خریدار این سهام، در وثیقه بودن، تعیین نشدن ارزش واقعی سهام مذکور و مشخص نبودن وضع شرکت‌های حاصل از خرید تودرتوی سهام خودروسازان خبر می‌دهند.

شروط سه‌گانه خرید سهام خودروسازان
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نشست خبری دیروز در پاسخ به همشهری اعلام کرد، اگر شرایط واگذاری این سهام فراهم شود، کنسرسیوم قطعه‌سازان متشکل از 30 قطعه‌ساز، اهلیت خرید این سهام را دارد اما درصورت تجدید ارزیابی دارایی‌ها و قیمت 250 هزار میلیارد تومانی سهام ایران خودرو و مطالبات معوق، شرکت‌های قطعه‌سازی توانایی مالی لازم برای خرید این سهام را ندارند. فرهاد بهنیا تأکید کرد: سهام خودروسازان نباید به ثمن بخس واگذار شده و شرکتی که قیمت واقعی‌اش ۵ تا ۶ برابر است، بدون تجدید ارزیابی فروخته شود. او با تأکید بر تجدید ارزیابی دارایی 2 خودروساز بزرگ پیش از واگذاری سهام آنها، گفت: این شرکت‌ها باید در بهترین شکل واگذار شوند تا هم به قیمت بالایی به فروش برسند و هم مشتری خوبی برای آنها پیدا شود.

بهنیا، مشخص شدن وضعیت عزل و نصب و حدود اختیارات مدیران جدید پس از خرید سهام دولتی خودروسازان، تعیین سرنوشت معاملات تودرتوی خودروسازان و رفع مانع‌تراشی بانک مرکزی در تامین نقدینگی و پرداخت تسهیلات مصوب را ازجمله پیش‌شرط‌های کنسرسیوم قطعه‌سازان برای خرید این سهام اعلام کرد. او با اشاره به مطالب مطرح شده مبنی بر ورشکستگی خودروسازان، گفت: براساس کار تحقیقاتی که در سال 93 و 95 انجام شد، ارزش واقعی ایران‌خودرو پس از تجدید ارزیابی حدود 250 هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین درصورت این اقدام ایران‌خودرو شرکتی ورشکسته نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید