• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68848
+
-

افزایش آمار غرق‌شدگی در سدهای استان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی: جلوگیری از غرق‌شدگی افراد در نقاطی همچون سدها و بندها، با اطلاع‌رسانی اثرگذار میسر می‌شود

گزارش
افزایش آمار غرق‌شدگی در سدهای استان

هر سال با فرار رسیدن فصل تابستان و گرمای هوا خبرهایی از غرق شدگی در سدها و رودخانه‌ها به گوش می رسد. اتفاق‌های ناگواری که فقط به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی به توصیه‌ها و هشدارها رخ می‌دهد. نکته قابل توجه این است که بیشتر غرق شدگی‌ها در رودخانه‌ها و آب‌های کم عمق اتفاق می‌افتد که معمولا شناگران به آن بی‌توجه هستند.

به گزارش مهر، این روزها در استان مرکزی هر روز شاهد خبر غرق شدگی در سدها و بندهای استان هستیم. به همین منظور مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی از افزایش آمار غرق‌شدگی در سد و بندهای استان مرکزی در سال جاری خبر می‌دهد.
«عزت‌الله آمره‌ای» در حاشیه جلسه حفاظت فیزیکی و پیشگیری از غرق‌شدگی در سدهای استان مرکزی در اراک می‌گوید: تاکنون ۱۸ مورد غرق‌شدگی در سدها، بندها و رودخانه‌های استان در سال جاری گزارش  شده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به بارندگی‌های خوب در ابتدای امسال و آبگیری سدها مردم با افزایش گرما به سدها و بندها و رودخانه‌های استان مراجعه می‌کنند که به غرق‌شدگی آنها می‌انجامد.
آمره‌ای می‌افزاید: آمار غرق‌شدگی در استان رو به افزایش است و امسال تاکنون ۱۸ مورد غرق‌شدگی در سدها، بندها و رودخانه‌های استان گزارش شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی بیان می‌کند: بنا به برداشت عمومی مردم، غرق‌شدگی‌ها فقط مربوط به کسانی است که بدون مهارت شنا می‌کنند، اما باید گفت حتی شناگران ماهر در این سدها و بندها نیز غرق شده‌اند.


اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم

آمره‌ای می افزاید: عوامل غرق‌شدگی در سدها، بندها شامل لایه‌بندی دمای آب در سدها، گل و لای انباشته شده در سدها و فشار آب در لایه‌های پایینی سدهاست.

وی اظهار می‌کند: 1400 سد و بند در استان وجود دارد که در بسیاری از آنها آب ذخیره شده است و به شهروندان توصیه می‌شود از شنا کردن در سدها، بندها و رودخانه‌های استان بپرهیزند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای می‌گوید: در این جلسه مقرر شد اطلاع‌رسانی لازم و هشدارهای مربوط به غرق‌شدگی از طریق رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و کانال‌های فضای مجازی صورت پذیرد و خبرهای مربوط به غرق‌شدگی برای آگاه‌سازی مردم نسبت به خطرهای اینچنینی توسط صدا و سیما 
اعلام شود.

آمره‌ای ادامه می‌دهد: امیدواریم تعداد غرق‌شدگی در استان کاهش پیدا کند و مجموعه فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند در این زمینه همکاری کنند.


اطلاع‌رسانی از طریق فرمانداری‌ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی می‌گوید: جلوگیری از غرق‌شدگی افراد در نقاطی همچون سدها و بندها، با اطلاع‌رسانی اثرگذار میسر می‌شود و اطلاع‌رسانی‌های کنونی اقناع‌کننده نیست.
«بهروز اکرمی» در این جلسه می افزاید: با توجه به افزایش آمار غرق‌شدگی در استان این جلسه تشکیل شده است، چراکه در مقابل جان انسان‌ها مسئول هستیم.

وی ادامه می‌دهد: وظیفه قانونی و وجدانی ما صیانت از جان انسان‌هاست و برای جلوگیری از غرق‌شدگی باید از همه منابع و امکانات برای اطلاع‌رسانی بیشتر در مناطق شنا ممنوع استفاده کنیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی می‌گوید: فرمانداران باید بررسی کنند چگونه می‌توانند در شهرستان‌ها برای جلوگیری از شنای افراد در سدها، بندها و کانال‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

اکرمی بیان می‌کند: نوع اطلاع‌رسانی در مناطق شنا ممنوع ناقص است و باید حرفه‌ای باشد. یعنی در تابلویی که در منطقه زده می‌شود فقط به نوشتن کلمه «شنا ممنوع» بسنده نشود، زیرا با انجام این کار کسی به حرف ما گوش نخواهد داد. در این مورد سازمان مدیریت بحران یک متن استاندارد با استفاده از نظرهای کارشناسی، نجات غریق، اداره کل ورزش و جوانان و شرکت آب منطقه‌ای تهیه کند تا بازدارنده باشد و این متن در ۱۲ فرمانداری اعلام و از طریق دهیاران و بخشداران  دنبال شود.


ایمن‌سازی سدها و رودخانه‌ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی می‌گوید: برای جلوگیری از غرق‌شدگی افراد سدها، بندها و رودخانه‌های استان باید ایمن‌سازی شوند و فرمانداران با همکاری اداره کل مدیریت بحران در شهرستان‌ها باید مناطقی را که احتمال غرق‌شدگی مردم وجود دارد ایمن‌سازی کنند. «بهروز اکرمی» اظهار می‌کند: هنگامی که به نیاز واقعی مردم پاسخ داده نشود آنها برای خود تصمیم می‌گیرند. در فصل تابستان با وجود گرمای هوا مردم تمایل به شنا دارند که در این زمینه باید جایگزین‌های استاندارد برای آنها از قبیل استخر در نظر گرفته شود. 

وی می‌گوید: فرمانداران گزینه‌هایی را که برای محل شنای جوانان و مردم در نظر دارند معرفی کنند. صدا و سیما به استناد دستورالعمل مدیریت بحران رئیس کارگروه تخصصی اطلاع‌رسانی است و موظف است کلیپ‌های مربوط به غرق‌شدگی تهیه شده از سوی مدیریت بحران را به طور مستمر در فصل تابستان پخش کند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی می‌افزاید: صدا و سیما باید خبرهای حوادث غرق‌شدگی را به مردم اعلام کند تا هشداری برای آنها باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید