• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68757
+
-

نان بی‌کیفیت بر سر سفره دلگانی‌ها

نظارت‌
نان بی‌کیفیت بر سر سفره دلگانی‌ها

فرماندار دلگان گفت: 80 درصد از خبازی‌های این شهرستان، نان بی‌کیفیت و غیرقابل مصرف پخت می‌کنند.

به گزارش ایسنا «مجتبی شجاعی» در بازدید از خبازی‌های شهر گلمورتی بیان کرد: مردم این شهرستان به ناچار و از روی اجبار از این خبازی‌ها نان تهیه می‌کنند. 

فرماندار دلگان ادامه داد: نظارت‌ها بر عملکرد خبازی‌ها دارای اشکال بوده و تنبیه و برخورد مناسبی نیز با خبازی‌های متخلف انجام نمی‌شود. شجاعی با انتقاد از بی‌توجهی خبازی‌ها به قانون و نحوه نظارت‌ها افزود: هم‌اکنون شاهد تعطیلی تمام خبازی‌های دلگان به جز 4 واحد بودیم که به اداره صمت ابلاغ شد. 

واحدهایی که امروز تعطیل بودند به‌اندازه نیمی از سهمیه ماهانه آن‌ها و به مدت 3 ماه با کسر سهمیه آرد مواجه خواهند شد؛ همچنین آرد سهمیه آنان با هدف تشویق به واحدهای فعال و دارای نان با کیفیت بهتر اضافه شود. 


خط و نشان برای دلالان خرما

فرماندار دلگان درباره دلالی در بازار خرما نیز گفت: اجازه نمی‌دهیم نرخ‌گذاری خرمای دلگان تابع تصمیمات شبانه برخی دلالان سودجو در خارج و داخل استان قرار گیرد. 

شجاعی افزود: از تمام ظرفیت‌های قانونی و اختیارات حاکمیتی برای حمایت از نخلداران استفاده خواهد شد. همان‌طور که سال گذشته دلالان از میدان‌داری و مانور روی تقلیل نرخ خرما، محکوم به قبول تصمیمات کمیته نرخ‌گذاری شهرستان شدند، در سال جاری نیز این موضوع با جدیت دنبال می‌‌شود. 

وی بیان کرد: سودجویان اجازه ندارند حاصل تلاش نخل‌کاری را که در طول سال در گرمای ۵۰ درجه با تمام سختی‌ها و بی‌مهری‌های دولتی و غیردولتی کنار آمده به راحتی و با اندک قیمتی تصاحب کنند سپس با چند برابر آن نرخ در بازارهای استان و خارج استان بفروشند. این درآمد فصلی، کل درآمد سالانه کشاورزان است و همین هم هزینه درمان و سلامت، تحصیل فرزندان، معیشت معمول، پوشاک و... است. 

فرماندار دلگان افزود: برای نخستین بار خرمای شهرستان با کارتن و برند شهرستان در کارتن‌های ۱۰ و ۸ کیلویی توسط تعاون روستایی قابل نگهداری در سردخانه یا عرضه به بازار مصرف بوده است. 2 تن از نمایندگان کشاورزان از طریق اتحادیه تعاون روستایی دلگان به استان معرفی شدند و کشاورزان می‌توانند از طریق تعاون روستایی پیگیر تهیه کارتن بسته‌بندی باشند. 

کشاورزان می‌توانند در داد و ستد خرما با مشورت جهاد کشاورزی شهرستان از این ظرفیت استفاده کنند و از ظرفیت سردخانه‌های شهرستان نیز بهره ببرند. 

وی ادامه داد: نرخ مصوب خرمای ربی در شهرستان از ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان و نرخ خرمای مضافتی دلگان از ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو و بسته به کیفیت محصول در کمیته نرخ‌گذاری شهرستان تعیین شده است. 

دلگان از جمله اصلی‌ترین قطب‌های تولید خرمای استان سیستان و بلوچستان است که دارای ۸هزار هکتار نخیلات بوده و ۵هزار هکتار آن بارور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :