• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68716
+
-

ساخت فرودگاه مهاباد در فاز مطالعه

نماینده مهاباد: مطالعات احداث این فرودگاه در 2 فاز مکان‌یابی و زیرساخت‌ها انجام می‌شود


نماینده مهاباد در مجلس با بیان این‌که ساخت فرودگاه مشترکی بین شهرهای مهاباد، بوکان و میاندوآب در اراضی ملی شهرستان مهاباد که هم‌مرز با این 3 شهرستان است، در دست پیگیری قرار دارد اظهار می‌کند: دستور اجرای مطالعات فاز اول و دوم در زمان وزیر راه و شهرسازی پیشین صادر شده بود.

به گزارش تسنیم، «جلال محمودزاده» می‌افزاید: فاز اول مطالعات مربوط به بررسی مکان‌یابی و فاز دوم نیز به زیرساخت‌های این فرودگاه مربوط می‌شود که در حال حاضر، فاز اول آن در حال مطالعه است. وی بیان می‌کند: جمعیت این 3 شهرستان حدود یک میلیون نفر است و احداث این فرودگاه در جنوب آذربایجان غربی هم از لحاظ اقتصادی می‌تواند مفید باشد و هم این‌که مشکل حمل‌ و‌ نقل هوایی مردم در جنوب استان آذربایجان غربی را تسهیل می‌کند. نماینده مهاباد با اشاره به طولی بودن آذربایجان غربی می‌گوید: رفت‌وآمد مردم جنوب استان مانند مهاباد، بوکان، اشنویه، نقده، سردشت، پیرانشهر، میاندوآب و تکاب به فرودگاه ارومیه دشوار است. از این رو ضرورت احداث فرودگاه در جنوب استان احساس می‌شود.

محمود‌زاده می‌افزاید: 3 شهر مهاباد، میاندوآب و بوکان دارای مراکز اقتصادی و علمی هستند. 2 شهرستان (مهاباد و میاندوآب) دارای فرمانداری ویژه است و قطعاً وجود فرودگاه در حد فاصل این 3 شهر علاوه بر کاهش ترافیک جاده‌ای و تسهیل حمل و نقل، منجر به توسعه همه‌جانبه این شهرها و جنوب استان می‌شود. وی تاکید می‌کند: مهاباد قبل از انقلاب دارای یک فرودگاه نظامی بود و پروازهای محدود مسافربری در آن انجام می‌گرفت و اکنون زمینه‌های لازم برای این امر وجود دارد و امیدواریم که وزیر راه و شهرسازی نیز اقدامات لازم را انجام دهد. نمایندگان جنوب استان نیز پیگیر این موضوع هستند تا فاز و یک و 2 این پروژه به اتمام برسد و با تخصیص اعتبار، وارد فاز اجرایی شود. 


حمل و نقل هوایی؛ زیرساخت اساسی توسعه آذربایجان غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی حمل و نقل را از مؤلفه‌ها و زیرساخت‌های اساسی توسعه عنوان می‌کند و می‌گوید: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به‌ویژه حمل و نقل هوایی در استان می‌تواند به رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری کمک شایانی کند. به گزارش تسنیم، «رضا حسینی» می‌افزاید: حمل و نقل هوایی امروز اهمیت بی‌نظیری در تجارت بین‌الملل دارد و ما نیز در استان به دنبال توسعه این صنعت هستیم. با توجه به موقعیت جغرافیایی آذربایجان غربی، این استان می‌تواند به یکی از پایانه‌های صادرات هوایی کشور تبدیل شود.

به گفته وی، جذب ایرلاین‌های فعال خارجی برای توسعه صادرات و مبادلات بین‌المللی استان باید در دستور کار اداره کل فرودگاه‌های استان قرار گیرد. حسینی بر لزوم توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی در استان تأکید می‌کند و می‌گوید: تلاش می‌کنیم رتبه و سطح خدمات فرودگاهی استان به‌ویژه در فرودگاه ارومیه ارتقا یابد. توسعه تبادلات اقتصادی به‌عنوان یک عنصر مؤثر در رشد و توسعه اقتصادی آذربایجان غربی می‌تواند با بهبود زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی مورد نیاز با توجه به امکانات و ظرفیت‌های بالقوه استان یک گام مؤثر در ورود ارز، رونق اقتصاد استان و مهم‌تر از همه اشتغال‌زایی جوانان منطقه باشد. 

در این میان، تجارت فرامرزی به صورت هوایی نیز فرصتی دیگر برای آذربایجان غربی است، چراکه صادرات برخی کالاها به ‌صورت زمینی امکان ندارد و یا به‌سختی انجام می‌شود، ولی نقل و انتقالات به صورت هوایی به دلیل سرعت عمل و امکانات رفاهی بیشتر، بسیار مورد توجه و بهینه است. توسعه صادرات یک عنصر مؤثر در توسعه اقتصادی استان محسوب می‌شود و بهبود زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی و شناسایی امکانات بالقوه استان برای به‌کارگیری راهبرد‌های صادراتی گامی بسیار مهم در ارزآوری، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی جوانان منطقه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید