بررسی آخرین وضعیت طرح ساختمان جدید شهرداری شیراز
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد که شهرداری این کلانشهر در تمام پروژههای عمرانی و ساختوسازها از مصالح مرغوب ایرانی استفاده کند.
به گزارش ایسنا، «سید احمدرضا دستغیب» در حاشیه جلسه کمیسیون تلفیق و هماهنگی دستگاههای شورا گفت: پیشنهادهای اجرایی با هدف رفع مشکلات ترافیکی و پارکینگ مورد نیاز ساختمان جدید شهرداری واقع در خیابان ساحلی جنوبی در کمیسیون تلفیق و هماهنگی شورا بررسی شد.
او ادامه داد: پس از ارائه نظرات کارشناسی در حوزههای حمل و نقل و ترافیک، فنی وعمرانی، شهرسازی و املاک مقرر شد شهرداری با تاکید بر تسریع در اجرای شهرداری الکترونیک، برای تکمیل ساختمان مرکزی جدید شهرداری شیراز اقدام کند.
دستغیب از تامین پارکینگ مطابق طراحیهای انجامشده مجموعه، ایجاد و توسعه شبکه ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف دسترسی آسان شهروندان به ساختمان مرکزی، مطالعه چگونگی تامین ناوگان ایاب و ذهاب کارکنان با رویکرد ناوگان حمل و نقل عمومی و اصلاح معابر دسترسی به ساختمان با هدف تسهیل در دسترسی آسان به مجموعه و جلوگیری از بروز گرههای ترافیکی به عنوان شرایط ضروری در تکمیل ساختمان یاد کرد.
«سعید نظری» عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: احداث پارکینگ مضاعف در حاشیه ساختمان مرکزی شهرداری شیراز با شعارهای شهر انسانمحور که تاکید بر خدمات حمل و نقل عمومی دارد، در تعارض است. وی افزود: ساخت پارکینگهای بیشتر از پیشبینیهای انجامشده در طراحی ساختمان جدید شهرداری شیراز راهکار مناسبی برای پاسخگویی به مشکلات ترافیکی منطقه نیست.
نظری در این جلسه که مشاوران طرح بر احداث پارکینگهای جدید در خیابانهای اطراف تاکید داشتند گفت: یکی از اهداف احداث ساختمان جدید شهرداری در این مکان توسعه کالبدی و بهسازی بافت فرسوده منطقه است، اما طرح ارائهشده مشاوران برای احداث پارکینگ مضاعف، منطقه را به پارکینگ خودروهای شخصی تبدیل میکند، در حالی که باید در راستای زیباسازی این منطقه گام برداریم، نه اینکه آن را به پارکینگ تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه تعداد پارکینگهای پیشبینیشده در طراحی مجموعه به لحاظ فنی، کفایت لازم را دارد افزود: هزینه ساخت پارکینگهای مضاعف و حاشیهای مورد نظر مشاوران را باید به تکمیل و گسترش شهرداری الکترونیک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در همین منطقه و ارائه آسان خدمات اختصاص دهیم تا خدمات شهرداری بدون حضور مردم ارائه شود و دیگر نیازی به مکانی برای پارک خودروها نباشد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ساخت پارکینگهای بیشتر را به منزله تایید فرهنگ استفاده از خودروهای تکسرنشین در شهر برشمرد و افزود: ساخت پارکینگ برای تامین امنیت خودروها انجام میشود، نه سلامت انسانها و گسترش شعار پیادهمحوری. این امر با سیاستهای شورای پنجم مغایر است. نظری با اشاره به واقع شدن این ساختمان در مسیر گردشگری محدوده حرم حضرت علی بن حمزه(ع) و محور بازار وکیل و آرامگاه سعدی خاطرنشان کرد: نباید ظرفیت گردشگری این مسیر را فدای ایجاد پارکینگ به بهانه حل مشکلات ترافیکی کرد.
وی با تاکید بر ایجاد بستر مناسب برای دسترسی آسان مردم به مترو در این محدوده اضافه کرد: در طرح مشاور برای تامین سرویس ایاب و ذهاب کارکنان و ارائه خدمات مجازی پیشبینی لازم صورت نگرفته است و باید به سمت گسترش فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و برونسپاری خدمات قابلواگذاری شهرداری حرکت کنیم. عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: امروز بخشهای زیادی از مهمترین پارکینگهای طبقاتی مرکزی مطهری و نشاط در انحصار کارکنان علوم پزشکی است که ترجیح میدهند از خودروهای شخصی به جای سرویس ایاب و ذهاب عمومی استفاده کنند و این با شعارهای سلامتمحور دانشگاه علوم پزشکی در تعارض است. احداث پارکینگ مضاعف در حاشیه ساختمان مرکزی شهرداری شیراز هم با شعارهای شهر انسانمحور که تاکید بر خدمات حمل و نقل عمومی دارد، در تعارض است.