• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68594
+
-

ائتلاف اسلامی

ماهاتیر محمد در جریان سفر به ترکیه از امکان حرکت به سوی «تمدن اسلامی» سخن گفت

ائتلاف اسلامی


2سیاستمدار مسلمان دوشادوش یکدیگر از اهمیت روابط اسلامی میان ملت‌هایشان سخن گفته و بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی تأکید می‌کنند؛ آن هم در جهانی که رنگ و بوی سیاست‌های نژادی - مذهبی ضد‌مسلمانان در آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود. سفر ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی به ترکیه و ملاقات صمیمانه او با رجب طیب اردوغان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی و منطقه‌ای داشته است؛ سفری که با حواشی و البته توافق‌های اقتصادی مهمی میان 2کشور همراه بود. در جریان این سفر 4روزه چه گذشت و از سوی دیگر، پیام آن برای سیاستمداران راستگرای افراطی غرب چیست؟

اتفاق‌نظر سیاسی از فلسطین تا روهینگیا
مالزی و ترکیه همواره به‌عنوان 2 الگوی نسبتا مشابه در همزیستی فرهنگ اسلامی با دمکراسی و همزمان پیشرفت اقتصادی به شمار آمده‌اند؛ تا جایی که بخشی از گروه‌های اسلامی و عربی از این 2کشور به‌عنوان الگوی مدنظر خود برای تغییر نظام‌های سیاسی در کشورهایشان (مخصوصا مصر) سخن می‌گویند.
این همسویی محدود به مدل‌های توسعه به‌کار رفته در ترکیه و مالزی نبوده و در بسیاری از مواضع سیاسی این 2کشور نیز بازتاب داشته است. ازجمله مهم‌ترین مواضع سیاسی مشترک هر 2کشور، حمایت از مسئله فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی است؛ تا جایی که سال گذشته ماهاتیر محمد در پاسخ به ممنوعیت سفر شهروندان برخی کشورهای اسلامی به آمریکا، صدور ویزا برای اسرائیلی‌ها را متوقف کرد. از سوی دیگر، ماهاتیر محمد و اردوغان (به‌عنوان معماران عصر جدید مالزی و ترکیه) هر دو به روش‌های مختلف از سوی کشورهایی نظیر امارات و عربستان (که الگوی دیگری را در مسیر توسعه نمایندگی می‌کنند) تحت فشار قرار گرفته‌اند. از جمله نکات قابل توجه این سفر که روز چهارشنبه و به دعوت رئیس‌جمهور ترکیه صورت گرفته، استقبال شخص اردوغان از ماهاتیر محمد در فرودگاه بود؛ امری که نشان‌دهنده اهمیت روابط ترکیه و مالزی برای رهبران این 2کشور است. نخست‌وزیر مالزی نیز در پاسخ به این استقبال گرم، ظهر روز پنجشنبه در جریان نشست خبری با رئیس‌جمهور ترکیه، گفت: همسویی مالزی و ترکیه به منافع اقتصادی محدود نمی‌شود و این 2کشور در بسیاری از پرونده‌های بین‌المللی نیز با یکدیگر اتفاق‌نظر دارند؛ از مسئله فلسطین گرفته تا حقوق مسلمانان روهینگیا.

تعامل اقتصادی
با این حال، روابط اقتصادی همچنان مهم‌ترین محوری است که این 2کشور مسلمان را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند؛ امری که مورد تأیید رهبران مالزی و ترکیه است. براساس توافقی که در جریان سفر ماهاتیر محمد به ترکیه صورت گرفته، قرار است حجم مبادلات تجاری میان 2کشور طی 5سال آینده از 3.5میلیارد دلار به 5میلیارد دلار افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد ترکیه تدابیر ویژه‌ای برای جذب سرمایه‌های مالزی طراحی کرده است. اکنون حجم سرمایه‌گذاری مالزی در ترکیه بیش از 900میلیون دلار تخمین زده می‌شود؛ این در حالی است که بخش مهمی از هیأت همراه ماهاتیر محمد را تجار مالزی تشکیل داده‌اند؛ امری که پیام روشنی برای اقتصاد ترکیه دارد.
سال گذشته نیز رسانه‌های بین‌المللی از رایزنی میان کشورهای ترکیه، مالزی و قطر برای تاسیس بانکی اسلامی به ارزش 2میلیارد دلار خبر داده بودند؛ اگرچه تاکنون جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده است.

صنایع نظامی
علاوه بر روابط تجاری و سرمایه‌گذاری، یکی دیگر از مهم‌ترین محورهای روابط میان ترکیه و مالزی، صنایع نظامی است. رهبران 2کشور در حالی روز پنجشنبه بر ضرورت توسعه روابط در حوزه صنایع دفاعی تأکید کردند که اکنون نزدیک به یک دهه از عمر این رابطه می‌گذرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، گروه صنایع تسلیحاتی
 DRB-HICON ترکیه از سال2011 ساخت و فروش نفربرهای متناسب با ویژگی‌های جغرافیایی مالزی را به این کشور آغاز کرده است. در این چارچوب تا سال2018، تعداد 118نفربر ساخت ترکیه وارد مالزی شده و در اختیار ارتش این کشور قرار گرفته است. از سوی دیگر در جریان سفر اخیر ماهاتیر محمد نیز شرکت FNSS ترکیه به قراردادی دیگر برای توسعه نفربرها و تانک‌های مالزی دست یافت.





مکث
مثلث اسلامی


از جمله حواشی سفر ماهاتیر محمد به ترکیه که تا حد زیادی مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت، سخنان او درباره امکان احیای تمدن اسلامی بود. او گفت: با تکیه بر ظرفیت‌های مادی و معنوی ترکیه، مالزی و پاکستان می‌توانیم شکوه و پیشرفت‌های بزرگ مسلمانان در سده‌های گذشته را مجددا تکرار کنیم. ماهاتیر محمد تأکید کرد: شرایط کنونی جهان ایجاب می‌کند کشورهای اسلامی استقلال خود را حفظ کرده و در مسیر پیشرفت حرکت کنند؛ در این صورت و با تعامل میان کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی و پاکستان، امت اسلامی نجات خواهد یافت.
سخنان نخست‌وزیر مالزی در حالی از سوی رسانه‌های جهانی مورد توجه قرار گرفته که حجم حملات سیاستمداران غربی علیه جوامع اسلامی روزبه‌روز افزایش می‌یابد؛ ازجمله بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید انگلیس که اخیرا مدعی شده بود اسلام باعث عقب‌ماندگی بخشی از جهان شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید