• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 مرداد 1398
کد مطلب : 68346
+
-

فرستاده روحانی در الیزه

عراقچی: مسیرهای دیپلماتیک همچنان باز است

2هفته پس از برداشتن گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی و پس از 2بار اعزام فرستاده ویژه رئیس‌جمهور فرانسه به تهران، حسن روحانی، رئیس‌جمهور نماینده‌ای را به پاریس فرستاد. جزئیاتی از متن پیام روحانی به امانوئل مکرون منتشر نشده است.
روز گذشته سیدعباس عراقچی، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در کاخ الیزه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و ضمن تسلیم پیام کتبی رئیس‌جمهور کشورمان به وی بر بهره‌برداری از دیپلماسی به‌منظور ایجاد فضای مورد نیاز جهت برقراری امنیت و صلح در جهان تأکید کرد. در این دیدار طرفین به‌طور مفصل درباره موضوعات مورد علاقه 2کشور ازجمله مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و چگونگی یافتن راهکارهایی به‌منظور کاهش تنش‌ها در منطقه و همچنین استمرار حفاظت از برجام به‌عنوان یک تفاهم بین‌المللی و چندجانبه و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماسی در عصر حاضر بحث و تبادل‌نظر کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پاریس، در این جلسه استفاده از دیپلماسی به‌منظور ایجاد فضای مورد نیاز جهت ایجاد و استحکام ثبات و امنیت در بهترین شکل ممکن با توجه به شرایط و وضعیت کنونی جهان و منطقه مورد تأکید قرار گرفت.

همچنین ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در دیدار با معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن خوشامدگویی و اشاره به تحولات و تعاملات اخیر و تماس‌های دیپلماتیک 2 کشور، سفر فرستاده ویژه رئیس‌جمهور فرانسه به تهران و مذاکرات انجام شده و حضور فرستاده ویژه رئیس‌جمهور ایران در پاریس را بااهمیت توصیف کرد.
وی با اشاره به اینکه فرانسه به‌دنبال کاهش تنش‌های موجود است، گفت: فرانسه بر حفظ و اجرای برجام تأکید دارد و به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد. وزیر امور خارجه فرانسه، اظهار داشت: گرچه ایجاد و راه‌اندازی سازوکار مالی اینستکس فرایندی طولانی بوده است اما عملیاتی شدن این سازوکار یک گام سیاسی مهم به‌شمار می‌رود.
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان هم در این دیدار توضیحات مبسوطی درخصوص آخرین وضعیت هسته‌ای و روند کاهش تعهدات ایران در برجام ارائه داد و گفت: ایران کاهش تعهداتش در برجام را براساس حقوق خود در این توافق در دستور کار قرار داده و لذا مسیرهای دیپلماتیک همچنان باز است.

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران خود تولید‌کننده و صادر‌کننده نفت است، امنیت خلیج‌فارس را بسیار مهم دانست و گفت: ایران تمامی تلاش خود را برای امنیت این منطقه و به‌ویژه تنگه هرمز به‌کار خواهد بست و اجازه اخلال در روند کشتیرانی در این منطقه حساس را نخواهد داد. وی با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا با تحریم‌های غیرقانونی و غیرعادلانه خود تمامی مردم ایران را هدف قرار داده است و از اروپا انتظار می‌رود که موضع روشنی در مخالفت با سیاست آمریکا در زمینه به صفر رساندن فروش نفت ایران که در چارچوب راهبرد فشار حداکثری پیگیری می‌شود، اتخاذ کند. عراقچی افزود: جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی به صدور نفت خود ادامه خواهد داد. سفر عراقچی به پاریس همزمان با انتخاب بوریس جانسون به‌عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس انجام شد که به‌دلیل شباهت‌های ظاهری و رفتاری به ترامپ انگلیس شهرت یافته است.

روابط ایران و انگلیس پس از توقیف متقابل 2نفتکش 2 کشور ملتهب شده و کشورهای مختلف برای کاهش تنش بین تهران و لندن نقش‌آفرینی کرده‌اند. فرانسه، انگلیس و آلمان به‌عنوان 3کشور اروپایی طرف برجام پس از خروج آمریکا از این توافق با وعده تامین خواسته‌های اقتصادی ایران از تهران خواستند در برجام بماند اما پس از یک سال عملا اقدامی در تامین خواسته‌های ایران صورت نگرفت تا درنهایت 18اردیبهشت امسال و 16تیر امسال ایران 2گام در کاهش تعهدات برجامی برداشت و میزان اورانیوم و درصد غنی‌سازی‌ را از آنچه در برجام آمده، عبور داد. اروپایی‌ها سازوکاری موسوم به اینستکس را پیشنهاد داده‌اند اما ایران این کانال را منوط به فروش نفت ایران عنوان کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :