• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 3 مرداد 1398
کد مطلب : 68342
+
-

پیام رئیس دولت به سرمایه اجتماعی تدبیروامید

فرصت مذاکره را از دست نخواهیم داد

روحانی: کاملاً برای مذاکره عادلانه و عزتمندانه آمادگی داریم، اما حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم قرار بگیریم

دولت
فرصت مذاکره را از دست نخواهیم داد

دولت دوازدهم قید مطلق برای مذاکره نکردن ندارد. صحبت‌های روز چهارشنبه رئیس‌جمهور در هیأت دولت تداوم مشی گفت‌وگو و دیپلماسی دولت حتی در دنیای پرمخاطره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده بود. این پیام شاید قبل از آمریکا در داخل به سرمایه اجتماعی، پایگاه رأی و حامیان برنامه‌های سیاست خارجی دولت منتقل شد. روی دیگر سکه نیز مذاکره مقید به رعایت عدالت و عزت ایران را به طرف مقابل یادآوری می‌کرد. حسن روحانی با تأکید بر اینکه این دولت هرگز فرصت مذاکره را از دست نداده و نخواهد داد، تصریح داشت:«تا زمانی که مسئولیت اجرایی کشور را برعهده دارم، برای انجام مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه کاملاً آمادگی داریم، تا مشکلات را حل و فصل نماییم. اما در عین حال حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم بنشینیم.»
روحانی با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته شاهد تحرکات دیپلماتیک هم در کشورمان و هم در اروپا و سایر مناطق جهان بودیم، گفت: یکی از تلاش‌هایی که دولت یازدهم از ابتدا پیگیری می‌کند، این بوده که در عرصه سیاسی و توافقات احتمالی بن‌بست شکسته شود. مذاکراتی که در طول 8سال قبل از دولت یازدهم جریان داشت، از گشایش چندانی برخوردار نبود و هیچ‌وقت به نتیجه ملموسی نمی‌رسید و بدخواهان ایران هر روز محدودیت و مضیقه جدیدی را علیه کشورمان ایجاد کرده و قطعنامه‌های جدیدی صادر می‌کردند به‌نحوی که در آن دوران 6قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل علیه ایران صادر شد.

شکست بن‌بست سیاسی، نخستین اقدام دولت
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه نخستین اقدام دولت یازدهم شکستن بن‌بست سیاسی در عرصه بین‌المللی بود، یادآور شد: اخیراً عربستان سعودی و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کردند که آنها در خروج آمریکا از برجام نقش داشتند ضمن اینکه در این زمینه افراطیون داخل آمریکا نیز بسیار تأثیرگذار بودند. البته اقدامات آنها نشان می‌دهد که برجام چه داغ سنگینی بر دل صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه نشانده بود، ضمن اینکه آنها به خوبی فهمیدند که فعالیت‌های سیاسی دولت یازدهم و دوازدهم چقدر مؤثر بوده است.

پیشنهادها متعادل نبود
به گزارش ایسنا، روحانی در تشریح مسیر طی شده از سوی ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود اضافه کرد: تا زمانی که به رغم خروج آمریکا می‌توانستیم طور اندازه نیاز خود نفت بفروشیم، به‌صورت کج‌دار و مریز با موضوع خروج آمریکا از برجام برخورد کردیم، اما از وقتی که به‌طور کامل برای تحریم نفت ایران وارد عمل شدند بی‌تردید شرایط جدیدی نیز پیش آمد، لذا شرایط اردیبهشت سال 98با اردیبهشت سال 97، متفاوت شد و با توجه به شرایط جدید تصمیمات قاطعی را درخصوص کاهش تعهدات اتخاذ کرده و فرصت‌های 60روزه‌ای برای انجام تعهدات به طرفین اعلام کردیم. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در فرصت 60روزه اول اگر چه طرف مقابل تحرکاتی انجام داد، اما از نظر ما اقدام آنها به اندازه کافی نبود، لذا بعد از آن از دو تعهد دیگر خارج شدیم. در این فرصت تلاش‌ها و پیشنهادهای زیادی از طرف کشورهای مختلف مطرح و انجام شده است تا کاهش تعهدات خود را متوقف کنیم و آنها نیز در مقابل اقداماتی انجام دهند؛ اما پیشنهادات آنها از نظر ما متعادل و متوازن نبود و بدون تردید اگر اقدامات‌شان متعادل بود آن را می‌پذیرفتیم.
او اضافه کرد: «همچنان که بارها تأکید کرده‌ایم کاهش تعهدات کشورمان موقتی است و چنانچه آنها به تعهدات خود به‌طور کامل عمل کنند، قابلیت بازگشت به شرایط قبل از کاهش تعهدات‌مان‌ را داریم و چنانچه طرف مقابل اقدامات درست و متعادلی انجام دهد و آتش‌بس در جنگ اقتصادی حاصل شود، فرصتی ایجاد خواهد شد که با یکدیگر سخن گفته و به نتیجه برسیم و البته در این زمینه کشورهایی هم واسطه‌ هستند و مکاتبات و تماس‌هایی در حال انجام است و همه بدانند که هرگز فرصت مذاکره را از دست نخواهیم داد.»

حاضر نیستیم کنار میز تسلیم بیاییم
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه کاملاً برای مذاکره عادلانه و عزتمندانه آمادگی داریم، اما حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم قرار بگیریم، تصریح کرد: تسلیم را غیرجایز می‌دانیم و آن را ملت ایران و قانون اساسی نمی‌پذیرد، اما برای مذاکره عادلانه و محترمانه همیشه آمادگی داشته و الان هم آماده هستیم.

تنگه هرمز جای شوخی نیست
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه امنیت خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز برای ایران بسیار حائز اهمیت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار حفظ امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز برای امنیت سایر آبراه‌های جهان ازجمله باب‌المندب و اقیانوس هند، تلاش می‌کند. او تصریح کرد: تنگه هرمز از موقعیت بسیار مهمی برخوردار است و نه جای شوخی است و نه جای اینکه کشوری بخواهد مقررات بین‌المللی را در آن نادیده گرفته و برخلاف جهت و بی‌توجه به هشدارهای سپاه پاسداران که مسئولیت امنیت تنگه هرمز را برعهده دارد، وارد این تنگه شود. 
مسئولیت اصلی حفاظت از تنگه هرمز و خلیج‌فارس، عمدتاً بر عهده ایران و کشورهای همجوار است و ارتباطی به دیگران ندارد و ملت ایران همواره حافظ خلیج‌فارس بوده است.


تقدیر از اقدام قدرتمندانه و حرفه‌ای سپاه

رئیس‌جمهور با تجلیل از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران در متوقف کردن کشتی متخلف انگلیسی، گفت: سپاه پاسداران شجاعانه و با قدرت کشتی متخلف انگلیسی را توقیف کرد، چرا که از همه دستورات و هشدارها سر باز زده بود و کار بسیار دقیق، حرفه‌ای و درستی در این زمینه انجام داده است و معتقدم که همه دنیا باید از سپاه پاسداران به خاطر امنیت خلیج‌فارس، سپاسگزار باشند. او با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم کسی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز بی‌نظمی کند، تصریح کرد: ما در عین حال به‌دنبال تنش و برخورد نظامی نیستیم و اقداماتی که تاکنون انجام داده‌ایم متناسب با تخلفات طرف مقابل بوده است، همچنان که در سرنگونی پهپاد متجاوز نیز واکنش انجام شده دقیق و حرفه‌ای بود و چنانچه باز هم تجاوزی به حریم کشورمان انجام شود، دو مرتبه همان پاسخ را در شرایط لازم خواهیم داد. او با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به‌دنبال تنش و درگیری نبوده است، تصریح کرد: به‌دنبال ادامه تنش با برخی از کشورهای اروپایی نیستیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود ازجمله آنچه در جبل‌الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید