• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 3 مرداد 1398
کد مطلب : 68335
+
-

بازار متشکل ارزی ‌در مرحله تست‌گرم

پرونده بدهکاران بزرگ بانکی در کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی بررسی می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی از تست گرم بازار متشکل ارزی، بررسی رمزارزها در دولت و رسیدگی به پرونده بدهکاران کلان بانک‌ها در کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد و گفت: بازار ارز در وضعیت ثبات قرار گرفته است. به‌نظر می‌رسد اشاره عبدالناصر همتی به مدیریت نرخ ارز در کانال 12هزار تومانی است. هفته گذشته قیمت هر دلار آمریکا تا 11هزار و 500تومان کاهش یافت. 
به گزارش همشهری، بانک مرکزی به‌عنوان سیاستگذار ارزی می‌خواهد پس از اطمینان از ثبات قیمت ارز در بازار آزاد و نزدیک‌شدن آن به نرخ ارز نیمایی، گام بلندی برای تاسیس بازار متشکل ارزی بردارد؛ بازاری که به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی در مرحله تست گرم قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان‌ماه جاری با آغاز به‌کار آن نرخ اسکناس ارز تعیین شود. به گفته او، این بازار در آینده‌ نزدیک ایجاد می‌شود. همتی توضیح داده، تا مطمئن نشویم بازار خوب کار می‌کند و به شفاف‌سازی کمک می‌کند، آن را راه نمی‌اندازیم.

سایر کالاها در نوبت کاهش 
رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به کاهش قیمت ارز قیمت اجناس کاهش نیافته، تأکید کرد: بازار ارز در یک شرایط باثبات قرار دارد، امیدوارم این روند ادامه یابد، اما چسبندگی در قیمت کالاها وجود دارد و باید صبر کنیم تا قیمت کالاها به‌تدریج کاهش یابد البته مقاومت‌هایی هم در این زمینه وجود دارد. همتی در عین حال گفت: این ادعا هم درست نیست چون ارز نیمایی کمی بالا رفته است، قیمت کالاها پایین نمی‌آید، زیرا متأسفانه حتی کسانی که از نیما ارز گرفته بودند قیمت محصولات خود را با قیمت آزاد عرضه کردند. به هرحال من معتقدم که قیمت‌ها باید پایین بیاید.


   سرنوشت رمز ارزها

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین درباره سرنوشت رمزارزها و بیت‌کوین گفت: ‌این موضوع دارای پیچیدگی است. 2روز پیش در کمیسیون اقتصادی دولت موضوع بررسی و بخش‌هایی از مقررات مدنظر تأیید شد. همتی توضیح داد:‌ بحث رمز‌ارزها در دستور کار دولت است، این موضوع در جلسات آینده دولت بررسی خواهد شد. او تأکید کرد:‌ به‌دلیل اینکه این موضوع دارای پیچیدگی‌های خاصی است، باید به‌طور دقیق بررسی شود. پیش از این فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی هم گفته بود که قرار است در دولت درباره رمز ارزها تصمیم‌گیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید