• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 3 مرداد 1398
کد مطلب : 68332
+
-

همشهری کارنامه 4‌ماه پررونق بازار سرمایه را بررسی می‌کند

ورود پول به بازار سهام؛ 4برابر پارسال

بورس
ورود پول به بازار سهام؛ 4برابر پارسال

ارزش کل سرمایه‌گذاری‌ها در بورس‌های فعال ایران در 4‌ماه امسال از مرز 200هزار میلیارد تومان عبور کرد.
به گزارش همشهری، به جرأت می‌توان گفت امسال توجه عمومی به بازار سرمایه به‌ویژه معاملات بازار سهام بیشتر شده است. آنطور که تحلیلگران می‌گویند بخش عمده‌ای از این توجه به بازار سرمایه ناشی از رکود در بازار‌های موازی است که موجب شده صاحبان نقدینگی برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان در مقابل تورم، به بازار سهام توجه بیشتری نشان دهند. مقدار تورم سالانه در ایران بعد از 5سال بار دیگر به سطح 40درصد رسیده و تحت‌تأثیر چنین تورمی بخش زیادی از پس‌اندازهای ریالی دیگر ارزش گذشته را ندارد و از ارزش آن به‌شدت کاسته شده است؛ به جز دارایی‌هایی که به مسکن، طلا، ارز یا سهام تبدیل شده است. از ابتدای امسال به‌دلیل بروز رکود در بازارهای طلا و ارز، بسیاری از سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌هایشان وارد بازار سهام شده‌اند که این عامل موجب شده ارزش روزانه معاملات بازارسهام حتی به 2هزار میلیارد تومان هم برسد. براین اساس تعداد شهروندان ایرانی که تاکنون در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند با احتساب دارندگان واحدهای (یونیت‌های) صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 13میلیون نفر می‌رسد که از این تعداد 840هزار نفر در زمره سهامداران حرفه‌ای هستند و 2میلیون نفر هم با تزریق 155هزار میلیارد تومان نقدینگی در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رشد معاملات بازار سرمایه
کارنامه عملکرد 4ماهه بازار سرمایه نشان می‌دهد در این مدت جمعا 203هزارو412 میلیارد تومان معامله در بورس تهران، فرابورس و بورس‌کالا انجام شده که از این مقدار 64درصد از معاملات به دادوستد سهام اختصاص داشته است. در 4‌ماهه امسال سرمایه‌گذاران جمعا 130هزارو291 میلیارد تومان سهام در بورس تهران و فرابورس خریداری کرده‌اند که این مقدار نسبت به پارسال 300درصد، یعنی معادل 4برابر افزایش یافته است. از این مقدار معاملات 90هزار میلیارد تومان در بورس و 40هزار میلیارد تومان در فرابورس انجام شده است.
به‌طور کلی در 4‌ماهه امسال 100هزار میلیارد تومان معامله در بورس، 55هزارو200 میلیارد تومان در فرابورس و 48هزارو500 میلیارد تومان در بورس‌کالا انجام شده است.

کاهش معاملات مشتقه
با وجود رشد معاملات بازار سهام اطلاعات آماری نشان می‌دهد ارزش معاملات مشتقه در 4‌ماه امسال نسبت به پارسال تا 90درصد کاهش داشته و علت آن توقف معاملات آتی سکه در بورس کالاست. با وجود اینکه امسال معاملات آتی زعفران جای معاملات آتی سکه را در بورس کالا گرفته اما ارقام ارزش معاملات آتی زعفران در سال‌جاری کمتر از معاملات آتی سکه بوده است. این اطلاعات نشان می‌دهد که امسال ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به‌نحو مطلوبی رشد کرده است. 5درصد از جمع کل معاملات به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله اختصاص دارد.

دادوستد کالا
اطلاعات آماری از مقدار معاملات بورس کالا در سال‌جاری نشان می‌دهد در 4‌ماهه امسال جمعا 40هزار میلیارد تومان کالا شامل محصولات کشاورزی، فلزی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالا خریداری شده که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه پارسال 75درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت 16هزارو500 میلیارد تومان محصول در تالار صنعتی و معدنی خریداری شده که نسبت به سال قبل 101درصد افزایش داشته است. همچنین در تالار محصولات پتروشیمی 13هزارو200 میلیارد تومان محصول خریداری شده که این مقدار هم نسبت به سال قبل 76درصد افزایش نشان می‌دهد. جمع کل معاملات فرآورده‌های نفتی هم در 4‌ماهه امسال نسبت به پارسال با 70درصد افزایش به 10هزار میلیارد تومان رسیده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید