• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68251
+
-

استارتاپ‌ها مقابل قاچاق

رئیس‌جمهور: می‌توان با استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها در زمینه ردیابی، کنترل و هماهنگی، گام‌های بلندتری در مبارزه با قاچاق سوخت برداشت

قاچاق
استارتاپ‌ها مقابل قاچاق


آمارهای ضد و نقیضی درباره میزان قاچاق در ایران وجود دارد که براساس آنها ارقامی بین 10 تا 20 میلیارد دلار در سال کالا به ایران قاچاق می‌شود و همزمان بخشی از سوخت توزیعی در سطح کشور نیز به‌صورت غیرقانونی به آن‌سوی مرزها منتقل می‌شود؛ اما در یکی، دو سال اخیر به ‌واسطه افت شدید ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی، قاچاق خروجی از ایران فقط به سوخت خلاصه نشده و از دام زنده تا پیاز و سیب‌زمینی نیز به فهرست کالاهای قاچاقی کشور اضافه شده است. حالا رئیس‌جمهور در جمع دستگاه‌های خط مقدم مبارزه با قاچاق ضمن تأکید بر استفاده از همه ابزارهای فنی و روزآمد نظیر استارتاپ‌ها برای کنترل و مقابله با قاچاق کالا و ارز، تکمیل سامانه مکانیزه رصد کالاها از مبدأ تا مقصد را الزامی دانسته و بر راه‌اندازی آن تا پایان سال‌جاری تأکید کرده است. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: امروزه ابزار فنی لازم برای نظارت و کنترل در همه زمینه‌ها وجود دارد، البته ممکن است هنوز برخی نواقص و یا ناهماهنگی‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد که برای رفع آنها باید تلاش شود؛ به‌گونه‌ای که سامانه کنترلی مبارزه با قاچاق کالا تا پایان سال ۹۸ تکمیل شود و کار مبارزه با قاچاق به‌صورت سیستمی از مبدأ تا مقصد باشد.

تجار بدسابقه را قلم بگیرید
پس از جهش نرخ ارز، صرفه اقتصادی صادرات کالا از ایران به‌قدری بالا رفت که به قول محسن جلال‌پور، رئیس پیشین اتاق ایران، یکباره 6 هزار و 500 نفر به تعداد صادرکنندگان کشور اضافه شد؛ درحالی‌که تعداد صادرکنندگان ایرانی در 40سال گذشته همواره حدود 8هزار نفر بود. یکی از دلایل این اتفاق، رتبه‌بندی نشدن تجار و فعالان اقتصادی است که از قضا دیروز هم روحانی بر اهمیت آن تأکید کرد و گفت: کسانی که سابقه خوبی در فعالیت‌های اقتصادی دارند و مقررات را رعایت می‌کنند باید حمایت شوند و همکاری با آنها در اولویت وزارت صنعت قرار گیرد و به همین نسبت، فعالیت افراد ناسالم در این حوزه باید محدود شود. رئیس‌جمهور در این نشست نقبی هم به ماجرای گران شدن گوشت زد و با اشاره به واردات سنگین گوشت از بالا ماندن قیمت آن در بازار انتقاد کرد. روحانی با اشاره به گفته‌های وزیر جهادکشاورزی مبنی بر اینکه حداقل ۳۰ درصد قیمت گوشت اضافه است، گفت: مشخص است که اینجا با مشکلی مواجه هستیم که باید آن را حل کنیم زیرا اگر اجحافی صورت گیرد، همه متضرر خواهند شد.

قاچاق ارز دقیقاً بررسی شود
رئیس دولت تدبیر و امید در جلسه ای با دستگاه‌های مستقر در خط مقدم مقابله با قاچاق، به ماجرای کسانی که ارز دولتی گرفته‌اند و کالایی وارد نکرده‌اند نیز اشاره کرد. البته طبق معمول در این جلسه اشاره‌ای به سیاست غلط دولت در تخصیص مبالغ کلان ارز دولتی بر مبنای دلار 4200 تومانی نشد و حضار فقط بر لزوم برخورد با متخلف نهایی تأکید کردند. روحانی گفت: بانک مرکزی و کمیته مربوطه باید موضوع دریافت‌کنندگان ارز دولتی و وارد نشدن کالا را با دقت بررسی کند؛ اگر دریافت‌کننده ارز، کالای موردنیاز را وارد نکرده باشد، تخلف صورت گرفته و درواقع ارز را قاچاق کرده است که باید موارد جوانب آن روشن شود و برخورد قانونی با متخلفان انجام گیرد.

   راهکار رئیس‌جمهور برای کاهش قاچاق سوخت به خارج
رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر اهمیت مسئله سوخت برای کشور تأکید کرد: استان‌های مرزی باید بتوانند سوخت را با مقداری تخفیف به کشورهای همسایه بفروشند تا مردم مناطق مرزنشین کشور که مهم‌ترین محافظان مرزهای ما هستند از امتیازات آن برخوردار شوند. روحانی اقدامات انجام شده برای مبارزه با قاچاق سوخت را مساعد دانست و اعلام کرد: روزانه از قاچاق ۸ میلیون لیتر گازوئیل جلوگیری شده اما می‌توان با استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها در زمینه ردیابی، کنترل و هماهنگی گام‌های بلندتری در مبارزه با قاچاق سوخت برداشت. رئیس‌جمهور در پایان یادآور شد که مهم‌ترین موضوع جلسه، ایجاد هماهنگی بیشتر و اتصال سامانه‌های کنترل و مقابله با قاچاق در کشور است؛ ضمن اینکه به‌واسطه اهمیت وجود دستگاه‌های ایکس ری در گمرکات کشور، باید کمبود این دستگاه‌ها نیز پیگیری و رفع شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید