• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6815
+
-

«نبود ضمانت اجرا» مهم‌ترین چالش اجرای منشور حقوق شهروندی

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه اقدامات مؤثر و کارآمدی در ممانعت از اعمال خشونت علیه زنان در ایران صورت گرفته است، تأکید کرد: به‌رغم اقدامات خوبی که انجام شده ما هنوز با چالش‌ها و موانعی در این زمینه روبه‌رو هستیم.

معصومه ابتکار در نشست دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر که با حضور تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران برگزار شده بود، گفت: برای بهبود قوانین کنونی و جاری در چارچوب شریعت و قوانین اسلامی اقداماتی صورت گرفته و در همین چارچوب برخی از مفاد قانونی اصلاح شده است.

وی گفت: در این راستا شاهد اصلاح برخی از قوانین در راستای حفظ حقوق زنان هستیم البته پیشبرد این موضوع نیازمند انجام گفت‌وگوهای زیادی است.

هم‌اکنون در حوزه‌های علمیه، گفت‌وگو در مورد مباحث حقوقی و قانونی در این زمینه وجود دارد و تلاش است تا موانعی که در راستای بهبود قوانین وجود دارد برطرف شود و تلاش کرده‌ایم که گفت‌وگوهای سازنده‌ای را با مراجع دینی و حوزه‌ها داشته باشیم.

وی به موضوع اقلیت‌های دینی و توجه به حقوق آنها نیز اشاره کرد و گفت: ما گفت‌وگوهایی با علمای اهل تسنن در استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان داشته‌ایم و تلاش داریم که از طریق این گفت‌وگوها در ارتباط با ارتقای وضعیت زنان، کودکان و جلوگیری از ازدواج کودکان اقداماتی انجام دهیم و همانطور که اشاره کردم در این زمینه بحث‌ها و رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

معاون رئیس‌جمهور به موضوع اشتغال زنان و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد اشاره و ادامه داد: در سطح نخبگان زنان کمی حضور دارند. جامعه ما همچنان مردسالار است و همچنین به سختی می‌تواند حضور زنان در بازار کار را بپذیرد و ما چنین موضوعی را در زمینه شغل‌های دولتی و خصوصی مشاهده می‌کنیم.

ابتکار به بخشی از اقدامات دولت در زمینه فراهم کردن حضور بیشتر زنان در عرصه اشتغال اشاره و اظهار کرد: ما تلاش کرده‌ایم که از زنان کارآفرین حمایت کنیم و اکنون با تعداد قابل‌توجهی از زنان کارآفرین در جامعه مواجه هستیم.

همچنین در این نشست شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: نخستین گزارش ملی پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی به‌زودی منتشر می‌شود.

دستیار رئیس‌جمهور به شناسایی موانع و چالش‌های پیش روی اجرای منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و ادامه داد: از زمان طرح پیش‌نویس منشور و همچنین در یک سال گذشته (پس از رونمایی) اصلی‌ترین چالش «نبود ضمانت اجرا» و یا «خواست واقعی در عملیاتی کردن آن» عنوان شده است.این نگاه یک سویه به «حقوق شهروندی»، اما در یک دید کلان، خود اصلی‌ترین آسیب پیش رو است. دولت هرچند بازیگر اصلی در شناسایی، آموزش، ترویج، تضمین و حمایت از حقوق شهروندی است اما فعال مایشا نیست.در صحبت از چالش‌های پیش رو، می‌توان از چالش‌های فراروی دولت(به معنای عام)، چالش‌های فرهنگی و تاریخی و چالش‌های جهانی سخن گفت. در این نگاه، دسته‌ای از چالش‌ها «بومی» و اختصاص به هر جامعه و قدرت اداره‌کننده آن جامعه را دارند و دسته‌ای دیگر، چالش‌هایی است که مربوط به همه جوامع به‌رغم تفاوت‌های میان آنهاست. وی گفت: به موازات چالش‌ها و موانعی که در مسیر تحقق حقوق شهروندی و اجرایی‌سازی‌ منشور حقوق شهروندی عرض اندام می‌کنند، از فرصت‌ها و سرمایه‌های بی‌بدیلی که در شرایط حاضر در خدمت این هدف خودنمایی می‌کنند نیز نباید چشم‌پوشی کرد.  

این خبر را به اشتراک بگذارید