سازمان مدیریت و برنامهریزی وقت در تاریخ 93/12/24 برابر مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ 93/10/8 و بنابه پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و در پاسخ به استعلام دستگاههای اجرایی درخصوص امکان پذیرش مدارک تحصیلی که کارمندان با رعایت ماده 61 قانون مدیریت خدمات کشوری حین خدمت اخذ و برای استفاده از آثار استخدامی آن را به دستگاه متبوع ارائه میکنند، به استناد بند5 ردیف ب ماده 116 قانون مذکور به شرح زیر تصمیم گرفت:
1- با توجه به اختیارات این شورا، آثار استخدامی مدارک تحصیلی ماخوذه نسبت به مدرک تحصیلی ارائه شده در بدو استخدام کارمندان رسمی و پیمانی، تنها برای یک مقطع تحصیلی بالاتر (زیردیپلم به دیپلم، دیپلم به فوق دیپلم، فوق دیپلم به کارشناسی، کارشناسی به کارشناسیارشد و کارشناسی ارشد به دکترا) با رعایت شرایط زیر قابل احتساب است:
الف: رشته و مقطع تحصیلی بالاتر در شرایط احراز شغل مورد تصدی کارمند پیشبینی شده باشد.
ب- کارمند قبل از شروع به تحصیل باتوجه به رشته و مقطع تحصیلی پیشبینی شده در شرایط احراز شغل و نیاز دستگاه به سطح بالاتر تحصیلی موافقت کتبی دستگاه را با ادامه تحصیل خود جلب نموده باشد.
ضمنا آن دسته از دستگاههای اجرایی که حسب وظایف و ماموریتهای قانونی و ماهیت برخی از مشاغل خود نیاز به پذیرش این قبیل مدارک تحصیلی در بیش از یک مقطع را دارند، شغل پیشنهادی را همراه با دلایل توجیهی برای طرح و بررسی به شورای مدیریت و سرمایهانسانی جهت اتخاذ ارسال نمایند.
در همین بخشنامه ایثارگران تابع قوانین و مقررات خاص خود اعلام شدهاند.
برخی از ایثارگران و فرزندان آنان اعلام نمودهاند بعضی دستگاههای اجرایی بدون درنظر گرفتن تسهیلات و امتیازات ایثارگران، این محدودیت را دائما به آنان متذکر میشوند.
ابتدا باید اعلام کنیم وظایف و اختیاراتی که در بند ب ماده 116 قانون مدیریت خدمات کشوری برای شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در نظر گرفته شده است، ایجاد محدودیت برای کسب مدارک تحصیلی بالاتر نیست ضمن آنکه ایثارگران در همین بخشنامه تابع مقررات خود اعلام شدهاند.
علاوه برآن، این تصمیم شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با رعایت ماده 61 قانون مدیریت خدمات کشوری اتخاذ شذه است. در این ماده آمده است: اعزام کارمندان دستگاههای اجرایی از زمان تصویب این قانون برای طی دورههای آموزشی که منجر به اخذ مدرک دانشگاهی و یا معادل آن میگردد در داخل و خارج از کشور با هزینه دستگاههای مربوطه و استفاده از ماموریت آموزشی ممنوع میباشد. ضمنا در تبصره همین ماده مجددا ایثارگران مشمول مقررات خاص خود شناخته شدهاند.
ایثارگران علاوه برآنکه از شمول این محدودیتها مستثنا شدهاند در حوزه ماموریت آموزشی و تامین شهریه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دارای قوانین و مقررات خاص خود هستند و مقنن در جهت تکریم و ارتقای جایگاه آنان مقررات خاصی وضع کرده است.
در ماده 12 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان که به فرزندان آنان و فرزندان شهدا تعمیم پیدا کرده است، هدف از ماموریت آموزشی ایثارگران ارتقای سطح دانش و آمادگی جهت تصدی مشاغل مناسب اعلام شده است و دستگاههای مشمول مکلف شدهاند با پرداخت کلیه حقوق و مزایای مربوط با ماموریت آموزشی تماموقت یا نیمهوقت آنان موافقت نمایند.
ضمنا ایثارگران مستند به ماده 66 قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران و بند 1 ردیف ث ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه از پرداخت کل شهریه یا بخشی از آن معاف شدهاند تا در راستای حمایتهای قانونی بتوانند با فراغبال به تحصیل ادامه دهند.
مقنن علاوه بر موارد فوق در بند ح ماده 87 قانون برنامه ششم، ایثارگران و فرزندان شهدا را مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود دانسته و کلیه دستگاههای مشمول ماده2 قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران را مکلف به انجام آن دانسته است.
با عنایت به موارد مذکور ایثارگران از محدودیت احتساب آثار مدرک تحصیلی حین خدمت معاف بوده و این محدودیت شامل آنان نمیشود.