• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6812
+
-

شب هولناک برای مسافران مشهد

واژگونی 2 اتوبوس 11کشته و 67مصدوم برجای گذاشت

تصادف
شب هولناک برای مسافران مشهد

یکشنبه شب برای زائرانی که عازم مشهد مقدس بودند شب خوبی نبود؛ چرا که در جریان حادثه‌ای که برای 2اتوبوس اتفاق افتاد دست‌کم 11نفر جان خود را از دست دادند و 67نفر مصدوم شدند. یکی از این اتوبوس‌ها حامل زائران زن بود که 9نفر از آنان جان باختند و در دومین حادثه نیز 2نفر جان خود را از دست دادند. مهم‌ترین حادثه ساعت 2:52بامداد دیروز در محور دیهوک استان خراسان رضوی اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که اتوبوسی با 45سرنشین از گچساران عازم مشهد مقدس بود. سرنشینان آن زنان بسیجی بودند که در قالب کاروانی زیارتی قصد داشتند به مشهد سفر کنند اما وقتی به نزدیکی دیهوک فردوس رسیدند بنا به دلایل نامعلومی اتوبوس از مسیر اصلی منحرف و واژگون شد. دقایقی از این حادثه می‌گذشت که نخستین گروه‌های امداد و نجات به محل حادثه رسیدند. شدت حادثه به حدی بود که 9نفر از سرنشینان اتوبوس در دم جان باخته بودند و بقیه مسافران نیز وضعیت خوبی نداشتند. در این شرایط 20نفر از مصدومان به طبس و 16نفر دیگر به فردوس منتقل شدند.

حادثه به روایت شاهد عینی

خدیجه طیبی، بانوی 57ساله گچسارانی یکی از مسافران این اتوبوس بود که از حادثه جان سالم به در برد. او که در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس بستری است به خبرنگار همشهری می‌گوید: «کاروان ما 45نفره بود. 40زن و 5مرد. قرار بود از طرف پایگاه بسیج محله مان در گچساران برای زیارت به مشهد برویم. همه‌مان خوشحال بودیم و لحظه شماری می‌کردیم که برسیم. قرار بود 3شب در مشهد باشیم و سپس باز گردیم. ساعت 8:30صبح یکشنبه سوار بر اتوبوس از گچساران به راه افتادیم. اتوبوس ما 2راننده داشت که خوب هم رانندگی می‌کردند. همه‌‌چیز خوب بود و در نزدیکی بیرجند هم شام خوردیم و نماز خواندیم.» با وجود اینکه این مسافر از اتوبوس و راننده‌ها راضی بود اما در ادامه همه‌‌چیز به همین خوبی پیش نرفت و حادثه‌ای دور از انتظار اتفاق افتاد؛ «اتوبوس در تاریکی شب در جاده حرکت می‌کرد و تقریبا همه خوابیده بودند. حدود 100کیلومتر تا طبس مانده بود. من هم چون کمرم درد می‌کرد پارچه‌ای کف اتوبوس انداختم تا بخوابم. اما همان موقع بود که ناگهان متوجه شدم اتوبوس تکان‌های شدیدی می‌خورد.» لحظاتی که این شاهد عینی از آن صحبت می‌کند، درست لحظات واژگونی اتوبوس است. او با هیجان ادامه می‌دهد: «من نمی‌دانستم چه اتفاقی در حال رخ دادن است اما بعد از چند تکان شدید ناگهان اتوبوس واژگون شد و از طرف راننده به جاده برخورد کرد اما دوباره بلند شد و این بار از طرف شاگرد روی زمین افتاد و در همان وضعیت ماند.» این زن و سایر همسفرانش لحظات پر از دلهره‌ای را تجربه کرده‌اند چنان‌که او هنگام تعریف کردن حادثه نیز ترس و وحشت در صدایش موج می‌زند. او می‌گوید: «همه زیر صندلی‌ها گیر افتاده بودند و فریاد می‌کشیدند.

خیلی وحشتناک بود. همه افتاده بودند روی یکدیگر. یکی دستش قطع شده بود و دیگری پایش. یکی قطع نخاع شده بود و یکی دیگر چشمش آسیب‌دیده بود. در تاریکی شب صدای ناله مسافران بلند بود. اتوبوس بوی خون گرفته بود.» در آن شب سرد و تاریک مسافران اتوبوس باید انتظار می‌کشیدند تا گروه‌های امدادی آنها را نجات دهند؛ انتظاری که به گفته این شاهد عینی کمی طولانی شد: «من نفهمیدم اتوبوس چطور واژگون شد اما بعد از آن خیلی طول کشید تا نجات مان دادند. چند نفر که کمتر آسیب‌دیده بودند توانستند خودشان را نجات دهند. 9نفر هم همانجا جانشان را از دست دادند. 2نفر از آنها به نام‌های گل‌جهان افتخاری و‌ جواهر هرمزی‌مقدم از دوستان من بودند. به‌جز آنها تعداد زیادی هم چند ساعت زیر اتوبوس گرفتار شده بودند که سرانجام نجات یافتند اما خیلی آسیب‌دیده بودند. من فقط گردن و ستون فقراتم دچار ضرب‌دیدگی و کوفتگی شده است و خوشبختانه آسیب شدیدی ندیدم اما چند نفر از دوستانم حال‌شان خوب نیست و از مردم می‌خواهم برایشان دعا کنند.»

حادثه‌ای دیگر

واژگونی اتوبوس زائران مشهد در شرایطی اتفاق افتاد که 2ساعت قبل‌تر حادثه دیگری برای گروهی دیگر از زائران اتفاق افتاده بود. این حادثه ساعت 55دقیقه بامداد در کیلومتر 15جاده تربت حیدریه به مشهد رخ داد؛ حادثه‌ای که جان 2نفر را گرفت و 31مصدوم بر جا گذاشت. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در این‌باره به ایسنا می‌گوید: «براساس اطلاعات به‌دست آمده این حادثه بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس مسافربری با کامیون و پراید اتفاق افتاد. وی ادامه می‌دهد: «این حادثه در گردنه سبز، اتفاق افتاد و دقایقی بعد 6دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند و در بررسی‌های اولیه معلوم شد 2نفر جان خود را از دست داده و 31نفر نیز مصدوم شده‌اند که به 2بیمارستان در تربت حیدریه منتقل شدند.

علت حادثه چه بود‌؟

اما علت این دو حادثه چه بود؟ سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور در این‌باره به ایسنا می‌گوید: «علت هر دو حادثه بی‌توجهی به جلو از جانب رانندگان اتوبوس بود.» وی ادامه می‌دهد: «در تصادفی که در محور فردوس در خراسان جنوبی رخ داد بی‌توجهی به جلو از سوی راننده اتوبوس علت حادثه بود و خستگی و خواب‌آلودگی راننده نیز در آن محتمل است.» وی درباره حادثه تربت حیدریه نیز می‌گوید: «در این حادثه نیز 3دستگاه خودروی اتوبوس اسکانیا، تریلی دانگ فنگ و سواری پراید درگیر بودند و علت این حادثه نیز بی‌توجهی به جلو از جانب راننده اتوبوس بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید