• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68028
+
-

ظرفیت اسکله منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس 3 برابر شد

با تأیید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و حمایت بخش خصوصی زمینه طرح توسعه اسکله اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با هدف خدمات‌رسانی مناسب به واحدهای فولادی مستقر این منطقه فراهم شده است. 

به گزارش ایرنا، ظرفیت فعلی این اسکله ۱۲ میلیون تن در سال اعلام شده که با اجرای کامل طرح توسعه و اضافه شدن 7 پست اسکله جدید و همچنین اسکله دلفینی 2 کله مخصوص صادرات مواد مایع (نفت، فرآورده‌های نفتی و نفت کوره) با حدود 3 برابر افزایش به ۳۵ میلیون تن می‌رسد. 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس درباره طرح‌های توسعه‌ای گفت: در سند چشم‌انداز توسعه کشور برای افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در نظر گرفته شده است. 

 «حسن خلج‌طهرانی» افزود: برای رسیدن به چنین افقی باید واردات مواد اولیه و همچنین صادرات تولیدات افزایش یابد که این خود نیاز به زیرساخت‌های لازم از جمله افزایش ظرفیت‌های اسکله‌ای دارد. 

این مقام مسئول افزود: با توجه به این‌که در زمینه احداث اسکله دلفینی مخصوص صادرات مواد صنعتی با استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مواجه بوده‌ایم، مطالعات فنی و اقتصادی آن آغاز شده است. 

خلج‌طهرانی گفت: طبق مصوبه هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس طرح توسعه اسکله اختصاصی این منطقه با قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۳۰۰ هزار تنی احداث می‌شود. 

به گفته وی در صورت احداث، یکی از معدود اسکله‌های کشور خواهد بود که ظرفیت بارگیری و تخلیه مواد معدنی و محصولات فولادی با این حجم (۳۵ میلیون تن در سال) را دارد. 

وی همچنین از افزایش استفاده ظرفیت ریلی کشور برای تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی مورد نیاز صنایع فولادی به عنوان یکی دیگر از اهداف این منطقه نام برد و افزود: در این زمینه نیز مذاکراتی با مدیران راه‌آهن هرمزگان و تهران داشته‌ایم تا ظرفیت تخلیه واگن را به ۳۸۰ واگن در روز (بیش از ۶ میلیون تن در سال) افزایش دهیم. 

خلج‌طهرانی در ادامه از بهره‌برداری نیروگاه ۱۶۵ مگاواتی تولید برق و خط انتقال گاز ازجمله پروژه‌هایی نام برد که سال گذشته با افتتاح آن‌ها برق و گاز مورد نیاز صنایع مستقر در این منطقه تامین و حتی برق مازاد بر نیاز نیز به شبکه سراسری تزریق شد. 

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو تنها منطقه ویژه اقتصادی اختصاصی کشور است که با هدف گسترش و توسعه صنایع معدنی و فلزی شکل گرفته است. 

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با داشتن اسکله اختصاصی مجهز به نوار متحرک تخلیه و بارگیری به طول ۳۲ کیلومتر به عنوان قطب تولید فولاد، آلومینیوم و فلز روی با جذب ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته و ایجاد اشتغال پایدار برای ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید