• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68016
+
-

بهسازی شبکه فاضلاب زابل اعتبار گرفت

فرماندار زابل: عمر مفید شبکه فاضلاب شهر  در سال ۹۲ منقضی شده است

گزارش
بهسازی شبکه فاضلاب زابل اعتبار گرفت

فرشته بامری | خبرنگار:

 شهرستان زابل یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران با بیش از ۱۶۶هزار نفر جمعیت است.

 اما با این جمعیت مردم این شهر همواره با معضلات متعدد شهری روبه‌رو هستند؛ فرسوده بودن شبکه فاضلاب شهری یکی از آن‌هاست؛ این معضل سبب شده مشکلات زیست‌محیطی برای شهروندان ایجاد شود، زیرا فاضلاب در خیابان و معابر جاری این شهر جاری است که بوی نامطبوع آن هر رهگذری را می‌آزارد. 


گلایه شهروندان 

یکی از ساکنان خیابان بسیج می‌گوید: حد فاصل بسیج ۱۶ فاضلاب شهری از محل مربوطه خارج و در خیابان جاری می‌شود. علت این اتفاق مسدود بودن چشمه‌های فاضلاب شهری و فرسوده بودن آن است. 

 «بهمن شهرکی» می‌افزاید: شبکه فاضلاب شهری زابل آن‌قدر فرسوده است که در نقاطی کاملاً مسدود و مسیر آب فاضلاب به هر سو منحرف می‌شود.
 
وی ادامه می‌دهد: در بارندگی‌های سیل‌آسای اردیبهشت‌ماه امسال هم با اندک‌بارانی خیابان‌های شهر زابل سیلابی شد. در این شرایط شبکه فاضلاب توان هدایت آب‌های سطح خیابان را نداشت و آب به جای ورود به شبکه فاضلاب از آن بیرون زد و در خیابان جاری شد. 

وی می‌گوید: این مهم سبب شد آب باران در شهر زابل جاری باشد و معابر و کوچه‌ها همانند یک برکه آب‌گیری شوند. برای خروج از این وضعیت هم از تانکرهای مکنده استفاده شد. 

یکی دیگر از ساکنان شهر زابل می‌گوید: شبکه فاضلاب شهری زابل پوسیده شده و حین عبور خودروها ممکن است زمین ناگهان نشست کند و آب فاضلاب در خیابان و معابر شهر جاری شود. 

 «حبیب حکیمی» می‌افزاید: حتی اگر لایروبی جوی‌ها و کانال‌های شهری هر روز انجام شود، باز هم مشکلات فاضلاب شهر زابل حل نمی‌شود؛ زیرا باید لوله جدید و مقاوم جایگزین شبکه فعلی شود. 

وی ادامه می‌دهد: خارج شدن فاضلاب از محل اصلی می‌تواند منشأ بیماری‌ها و پراکنش انواع حشرات و موجودات مزاحم در محیط زندگی شهروندان شود و فضای شهری را با بوی گند فاضلاب آمیخته کند. 


پیگیری برای حل مشکل 

فرماندار زابل در این خصوص می‌گوید: عمر مفید شبکه فاضلاب شهر زابل افزون بر 20 سال است که تا سال ۹۲ منقضی شده است. 

«غلامرضا گنجی» می‌افزاید: با توجه به مشکلات موجود در شهر زابل از جمله شبکه فرسوده فاضلاب شهری به همراه نماینده مردم زابل به تهران سفر کردم و پیگیر حل مشکلات آن شدم. نتیجه پیگیری‌های انجام‌شده اختصاص اعتبار لازم برای بهسازی و نوسازی شبکه فاضلاب شهر زابل است؛ همچنین قرار است مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در این خصوص به شهرستان زابل سفر کند. 

وی ادامه می‌دهد: دولت از هیچ کوششی برای توسعه منطقه سیستان فروگذار نکرده است. در شرایط فعلی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا به اوج رسیده است، همه باید در کنار دولت برای تعالی و سربلندی ایران تلاش کنیم. 

گنجی می‌گوید: باران و آب‌گرفتگی اخیر در معابر شهر زابل باعث ایجاد خسارت به آسفالت معابر و زیرساخت‌های شهری شد و حدود 115 میلیارد تومان خسارت وارد کرد. 

ترمیم و آسفالت معابر شهر به جد در دستور کار قرار دارد. رایزنی‌های گسترده و سفرهایی نیز به تهران برای تأمین اعتبار و خرید قیر داشته‌ایم که امیدواریم پس از تحقق این مهم آسفالت معابر با قید فوریت در دستور کار قرار گیرد. 
فرماندار زابل می‌گوید: اعتبارات شهرستان زابل در سال 98 حدود 33 درصد افزایش داشته است و این نشان از توجه دولت و استاندار به شهرستان زابل دارد. 


تولید اسید 

رئیس اداره آب و فاضلاب زابل هم می‌گوید: از آن‌جایی که در زمان احداث شبکه فاضلاب شهر زابل از لوله‌های بتنی استفاده شده است، به مرور زمان این لوله‌ها در مجاورت بخار فاضلاب خرد شده و از بین رفته‌اند. 

«شهریار سرابندی» می‌افزاید: وجود گازهایی در بالای سطح مایع فاضلاب در نهایت به تولید اسید منجر می‌شود و لوله بتنی به دلیل درجه حرارت، مقدار جریان و مقادیر سولفات فاضلاب بعد از مدتی به سرعت خورده می‌شود و از بین می‌رود. از آن‌جایی که سطح مایع در فاضلابرو تغییر می‌کند، بخش عمده لوله در خطر خوردگی قرار دارد. 

وی ادامه می‌دهد: بهتریـــن وسیله محافظت سطوح داخلی لوله‌های فاضلاب در حال حاضر، استفاده از صفحات پلیاتیلن یا پی‌وی‌سی است که در حین تولید در سطح داخلی لوله قرار داده می‌شود. این صفحات توسط شاخک‌هایی که در یک طرف آن‌ها تعبیه شده، در بتن قرار می‌گیرد و مهار می‌شود. 


اجرای طرح شبکه فاضلاب مشهد در زابل

سرابندی می‌گوید: مهندسان شرکت آب و فاضلاب زابل از طرح اجرایی شبکه فاضلاب مشهد و لوله‌رانی آن بازدید کرده‌اند و برای تأمین اعتبار چنین طرحی در زابل با استانداری سیستان و بلوچستان، معاونت استانداری و فرمانداری شهرستان ویژه زابل و ستاد بحران استان مکاتبه شده است. 

رئیس شرکت آب و فاضلاب زابل با بیان این‌که یکی از مشکلات اصلی، اتصال غیرمجاز جوی آب شهرداری به این شبکه است، می‌گوید: تصفیه‌خانه فاضلاب زابل برای مصارف خانگی طراحی شده، اما با هر بارندگی، سیلی از گِل و لای وارد آن سیستم و باعث فرسودگی و اختلال در نقاط مختلف شهر و نیز ایجاد شوک در خطوط انتقال می‌شود.


لایروبی فاضلاب زابل 

رئیس شرکت آب و فاضلاب زابل می‌گوید: این اداره روند لایروبی فاضلاب شهرستان زابل را به طور مداوم ادامه می‌دهد تا کمتر شاهد مسدود شدن کانال‌های آب و فاضلاب باشیم؛ همچنین سرقت در فاضلاب یکی دیگر از معضلاتی است که باعث تحمیل هزینه‌های گزاف برای این اداره شده است. 

از شهروندان درخواست می‌شود افراد متخلفی را که اقدام به تخلیه زباله در فاضلاب می‌کنند به این اداره معرفی کنند تا از طریق قانون با آن‌ها برخورد شود. 

 «شهریار سرابندی» از شهروندان تقاضا کرد از ریختن هرگونه زباله و پمپاژ زهاب و هرگونه آب سطحی به شبکه جمع‌آوری فاضلاب خانگی جداً خودداری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید