• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67996
+
-

دغدغه‌های ویلموتس 49روز تا هنگ‌کنگ

دغدغه‌های ویلموتس 49روز تا هنگ‌کنگ

از امروز که نخستین روز مردادماه است، دقیقا 44روز تا شروع بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی2022در گروه ایران زمان باقی مانده است. البته ایران در دور اول استراحت دارد و شاهد بازی حساس بحرین و عراق خواهد بود تا 5روز بعد در زمین هنگ‌کنگ مسابقات خودش را در این رقابت‌ها آغاز کند. مارک ویلموتس، سرمربی جدید تیم‌ملی بعد از دو بازی دوستانه با سوریه و کره‌جنوبی، یک اردو هم برای چهره‌های جدیدی برگزار کرد که در واقع می‌توانند تیم‌ملی«ب» ایران باشند تا شاید جانشینانی از میان آنها برای نفرات اصلی پیدا شود. حالا و در فاصله کمتر از 50روز تا نخستین بازی رسمی تیم‌ملی، ویلموتس دغدغه‌های خاص خودش را دارد. از بازی‌های دوستانه گرفته تا دیکته کردن سیستم جدید برای یوزهای ایرانی.
 گرجستان لغو شد؛ قطر بعد از بازی اول
در برنامه‌های تیم‌ملی تا زمان آغاز بازی‌های مقدماتی، صحبت از 2بازی دوستانه مقابل گرجستان و قطر بود که بازی با گرجستان منتفی شد و بازی با قطر نیز در هاله‌ای از ابهام است. نخستین بازی ایران 19شهریورماه در زمین هنگ‌کنگ برگزار می‌شود و پیشنهاد گرجستان این بود که 4روز قبل از این بازی در زمین خودش میزبان سفیدپوشان ایرانی باشد. اما این بازی با تصمیم کادر فنی تیم‌ملی ایران لغو شد. به‌دلیل اینکه در آن زمان پرواز مستقیم وجود نداشت قرار بود تیم‌ملی از طریق ترکیه راهی گرجستان شود و بعد از انجام این بازی دوستانه مجددا از طریق ترکیه به هنگ‌کنگ برود. اما ویلموتس به‌خاطر بعد مسافت و خستگی احتمالی تیم‌ملی از انجام این بازی منصرف شد. مسئولان فدراسیون فوتبال ایران طی نامه‌ای به فدراسیون گرجستان ضمن تشکر از آنها اعلام کردند در زمان دیگری با گرجستان بازی دوستانه انجام خواهند داد که در مورد تاریخ آن بعدا توافق می‌شود. بازی دوستانه بعدی نیز بازی با تیم‌ملی قطر بود که هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده اما به‌احتمال فراوان قبل از بازی رفت با کامبوج که نخستین بازی خانگی ایران است این بازی در قطر برگزار می‌شود.
 ویلموتس حریف بزرگ می‌خواهد
به گفته مسئولان بلندپایه فدراسیون فوتبال، مارک ویلموتس خواهان بازی‌های دوستانه با تیم‌های بزرگ و قدرتمند دنیاست. فلسفه سرمربی بلژیکی این است که بازیکنان تیم‌ملی ایران باید با ستاره‌های بزرگ و تیم‌های قدرتمند دنیا تن‌به‌تن شوند و نتایجی که در این بازی‌ها به‌دست می‌آید کوچک‌ترین اهمیتی ندارد. دیدگاه ویلموتس در این زمینه دقیقا در نقطه مقابل دیدگاه کی‌روش است چون سرمربی پرتغالی اعتقاد چندانی به بازی با تیم‌های بزرگ نداشت و اتفاقا این یکی از مواردی بود که انتقادات زیادی را متوجه او کرده بود. البته کی‌روش نیز برای این تصمیم، دلایل خاص خودش را داشت. چند روز قبل مارکار آقاجانیان دستیار ایرانی او در گفت‌وگو با همشهری توضیح داد که سیاست کی‌روش برای بازی‌های دوستانه متناسب با تورنمنت‌های مختلف تغییر می‌کرد. به گفته او، کی‌روش همیشه تأکید داشت قبل از رویارویی با تیم‌های آسیایی باید با تیم‌هایی همسطح آسیا بازی کنیم اما در هنگامی که می‌خواهیم برای جام‌جهانی آماده شویم باید با تیم‌های قدرتمند دنیا بازی کنیم. البته تحریم‌ها و مشکلاتی که مانع بازی با تیم‌های بزرگ دنیا می‌شد را هم نباید فراموش کرد. تیم کی‌روش بازی‌هایی را مقابل شیلی، سوئد، روسیه و ترکیه برگزار کرد و قرار بود با یونان هم بازی کند که این بازی لغو شد. در مجموع فدراسیون فوتبال در روزهایی که برای گرفتن طلب‌های خودش از فیفا نیز با مشکل روبه‌رو است قطعا برای برپایی بازی تدارکاتی با تیم‌های بزرگ جهان هم مشکلات زیادی پیش رو خواهد داشت. اما با این حال کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون در حال تلاش برای فراهم کردن بازی‌های تدارکاتی است.
 حمله به آلمان و برزیل؟
معضل نداشتن بازی تدارکاتی با تیم‌های بزرگ دنیا، نکته‌ای است که ربط چندانی به کی‌روش ندارد و تقریبا در دوره همه مربیان قبل از او نیز وجود داشته است. تیم‌ملی ایران به‌ندرت موفق شده با تیم‌های درجه‌اول دنیا بازی تدارکاتی برگزار کند و همین بازی‌های کم‌تعداد نیز تقریبا به مساوات نصیب مربیان مختلف تیم‌ملی شده است. کارلوس کی‌روش طی 8سال حضور در تیم‌ملی ایران با شیلی، سوئد، روسیه، ترکیه، الجزایر و تونس بازی کرد. پیش از او افشین قطبی فرصت بازی با برزیل را در امارات به دست آورد که 3بر صفر شکست خورد. تیم علی دایی قوی‌ترین حریفی که در مقابل خودش دید سنگال بود که در مقابل این تیم به تساوی 1-1رسید و امیر قلعه‌نویی هم با دریافت 4گل از مکزیک، بزرگ‌ترین بازی دوستانه‌اش را در دوران هدایت تیم‌ملی پشت سر گذاشت. افتخار بازی با تیم‌ملی آلمان نیز نصیب برانکو ایوانکوویچ شد که در سال2004همراه با تیم‌ملی ایران در ورزشگاه آزادی از ژرمن‌ها میزبانی کرد. دستیاران مارک ویلموتس با مراجعه به این تاریخچه می‌توانند به او یادآوری کنند که فرصت تنه‌به‌تنه شدن با بازیکنان بزرگ دنیا به این راحتی‌ها نصیب ملی‌پوشان ایرانی نمی‌شود. البته دغدغه اصلی ویلموتس در این روزها تهاجمی کردن سیستم تیم‌ملی است و او اصرار دارد ایرانی‌ها لااقل در آسیا باید مقابل همه تیم‌ها حمله کنند و رو به دفاع نیاورند. طبعا برای تمرین این سیستم، ویلموتس نیاز به حریفانی دارد که فرصت مالکیت توپ و حمله به دروازه را به ایرانی‌ها بدهند  وگرنه در مقابل آلمان و برزیل که نمی‌شود سیستم تهاجمی را تمرین کرد. می‌شود؟

این خبر را به اشتراک بگذارید