• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67990
+
-

چرا افرادی با درآمد بالا و ثروت زیاد به‌دنبال اجاره‌نشینی هستند؟

سبک زندگی؛ اجاره‌نشینی لوکس

نورا عباسی

«اجاره‌نشینی، خوش‌نشینی است.»؛ این جمله در روزگاری که بازار مسکن هنوز افسارگسیخته‌ نشده بود و با مبلغی معقول توان خریدن خانه وجود داشت، به سرلوحه زندگی افرادی با درآمدهای بالا تبدیل شد و هنوز هم کم نیستند مستأجرانی که برای اجاره مبلغی به اندازه خرید خانه در مناطق متوسط شهر هزینه می‌کنند. اجاره‌نشینی برای افراد با وضع مالی مناسب دلایل مختلفی دارد، برخی به‌دلیل فعالیت‌های تجاری‌شان ترجیح می‌دهند که سرمایه‌شان را صرف خرید خانه نکنند و برخی هم با توجه به سبک زندگی‌شان، از میان دو گزینه مستأجربودن در نقاط خاص و گران شهر یا صاحبخانه‌شدن در مناطق متوسط شهر، گزینه اول را انتخاب می‌کنند. برای آشنایی با سبک زندگی مستاجرهای پولدار کافی‌است سری به سایت‌های اجاره و فروش خانه بزنید. با یک گشت کوتاه با خانه‌هایی روبه‌رو می‌شوید که تنها برای ودیعه خانه، مبلغی به اندازه خرید خانه مشخص کرده‌اند. خانه‌ای در منطقه فرمانیه تهران که مستاجر برای رهن آن باید مبلغ 2میلیارد و 500میلیون تومان خرج کند یا مستاجری که حاضر است 2میلیارد تومان برای ودیعه به صاحبخانه‌ای در نیاوران بپردازد، مصداق سبک زندگی اجاره‌نشین‌های پولدار است که با وجود آشفته بازار مسکن هنوز این سبک زندگی خواهان دارد.

پول دارم اما مستأجرم
سبک زندگی اجاره‌نشینی جای خودش را در میان بازیگران و ورزشکاران باز کرده است.
امین حیایی که مدتی است به‌عنوان داور در برنامه عصر جدید حاضر شده است در این برنامه تلویزیونی وقتی صحبت از صاحبخانه‌ها و مستأجرها شد، با گفتن این جمله که من مستأجرم نشان داد که او هم سبک زندگی مستأجرهای پولدار را انتخاب کرده است.
البته امین حیایی تنها بازیگر شناخته شده سینما نبود که با صراحت از اجاره‌نشینی‌اش صحبت کرد، سال94 زمانی که بهنوش بختیاری به‌دلیل پرداخت‌نشدن مبلغ یکی از قراردادهای کاری‌اش گله‌مند بود، پست بلند بالایی در اینستاگرام نوشت و گفت: «به ولای علی که من هنوز مستأجرم». تا شاید از این طریق بتواند پول بربادرفته‌اش را زنده کند.

اجاره‌نشین‌های پولداری که تن به خرید خانه دادند
علی دایی که تا چند سال پیش به‌دلیل آنکه خواسته بود درآمدش را در فعالیت‌های اقتصادی‌ هزینه کند، خرید خانه را در اولویت قرار نداده بود اما سال91 آنطور که دایی توضیح داد، به‌دلیل دزدی از خانه ویلایی اجاره‌ای‌اش، تصمیم به خرید خانه گرفت. دایی در توضیح روند خانه‌دارشدنش به ایسنا گفته بود: «شاید بهترین اتفاق در سال91 این بود که من بعد از چندین سال خانه‌دار شدم. تصمیم این را نداشتم که خانه بگیرم. من قبلا خانه داشتم و فروخته بودم و با پولم کار می‌کردم. امسال خوشبختانه یا متأسفانه در خانه ویلایی‌ای که زندگی می‌کردم دزد آمد. همین باعث شد که در یکی از برج‌های تهران خانه بخرم که هم خیال خودم و هم خانواده‌ام راحت شود».
مهران غفوریان هم برای خانه‌دارشدن وضعیتی مشابه علی‌دایی را طی کرد. او با حضور در برنامه مهران مدیری در مورد دلیل دیرخانه‌دارشدنش گفته بود: «من دیر به بلوغ فکری رسیدم. تا مدت‌ها در محله‌های گران، خانه‌های گران اجاره می‌کردم ولی چون با همسرم به‌خودمان قول دادیم امسال بچه‌دار شویم، فکر کردم باید خانه‌ای داشته باشم».

بی‌قراری، دلیل اجاره‌نشینی آقای نماینده
مستأجربودن در شرایطی که می‌توان خانه‌ای به نام خود داشت، تنها محدود به دایره سلبریتی‌ها نیست. مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس دهم جزو افرادی است که بنابر دلایل خاص خود، تصمیم گرفته است، صاحبخانه نشود. او در گفت‌وگو با خانه ملت در مورد اجاره‌نشینی‌اش توضیح داده است: «پس از ورود به مجلس دهم یک سال به تهران آمدم و سپس در قم ساکن شدم، من خانه‌ای از خود ندارم و اکنون مستأجر هستم. تاکنون ۲۷ بار اثاث‌کشی کرده‌ام، البته اگر بخواهم می‌توانم یک آپارتمان معمولی خریداری کنم، شرایط زندگی من اینگونه است که برایم در یکجا قرارداشتن ممکن نیست».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید