• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67935
+
-

حمله لباس‌شخصی‌ها به معترضان در هنگ‌کنگ

حمله لباس‌شخصی‌ها به معترضان در هنگ‌کنگ


حمله خشونت‌آمیز گروهی از غیرنظامیان سفید‌پوش به معترضان هنگ‌کنگی، این شهر را در شوک فرو برده و انتقادهای بسیار سنگینی را متوجه پلیس کرده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، این مردان که گفته می‌شود عضو باندهای تبهکاری هستند، در یک ایستگاه قطار در منطقه یوئن لونگ به معترضان طرفدار دمکراسی و عابران حمله کردند و با باتوم و میله‌های فلزی آنها را کتک زدند. این نخستین‌بار است که چنین اتفاقی در هفته‌های اخیر در هنگ‌کنگ روی داده است؛ هنگ‌کنگی‌ها هفته‌هاست که در روزهای شنبه و یکشنبه به خیابان می‌آیند و علیه قانون استرداد مجرمان با چین راهپیمایی می‌کنند. در پی این حمله بی‌سابقه، پلیس متهم شده که تنها نظاره‌گر این حمله بوده و از مردم حفاظت نکرده است. در این حمله 45نفر مجروح شده‌اند که عصر دیروز اعلام شد حال یکی از آنها بسیار وخیم است. در ویدئوهایی که از این حمله منتشر شده، مشخص است که مهاجمان با خشونت تمام به مردم حمله می‌کنند و حتی در پی آنها وارد قطاری می‌شوند. کری لام فرماندار هنگ‌کنگ حمله اعضای باندهای تبهکاری را «شوکه‌کننده» خوانده است.

انتقاد شدید از پلیس
یکی از شاهدان این حمله، لام چئوک‌تینگ، نماینده پارلمان هنگ‌کنگ بوده است. او به رویترز گفته که مهاجمان سفیدپوش، مشخصا افرادی را که تی‌شرت سیاه به تن داشتند و در راهپیمایی ضددولتی شرکت کرده بودند، هدف قرار می‌دادند. خود این نماینده در این حمله مجروح شده است. او با انتقاد شدید از پلیس، آنها را به کنار کشیدن از حمله متهم کرده است؛ «آنها عامدانه حمله را نادیده گرفتند. نمی‌خواهم حدس بزنم که چرا آنها بلافاصله به مردم کمک نکردند.» پلیس گفته است که به‌خاطر نیاز به نیروها در مناطق دیگر نتوانسته سریع به این حمله واکنش نشان بدهد. مدت‌هاست در هنگ‌کنگ گفته می‌شود که این باندهای پنهان تبهکاری، با ارعاب سیاسی و خشونت در سال‌های اخیر ارتباط دارند و در مواری علیه منتقدان پکن و فعالان طرفدار دمکراسی به‌کار گرفته می‌شوند. استفن‌ لو، رئیس پلیس هنگ‌کنگ گفته است که یک ایستگاه پلیس در منطقه به‌دلیل ریسک بالای آشوب تعطیل شده و گشتی موجود در منطقه هم دستور گرفته بود تا منتظر نیروهای پشتیبانی باشد. او در جمع خبرنگاران گفته است: «ما به هر قیمتی مهاجمان را به‌دست قانون خواهیم سپرد.»  بخش مبارزه با باندهای تبهکاری در هنگ‌کنگ در سال‌2014 درباره نقش این باندها در حمله به معترضان تحقیق کرده است. معترضان طرفدار دمکراسی در آن سال برای 79روز بخش‌هایی از شهر را به تعطیلی کشاندند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید